Huset til høyre er fra 1807. Det er et typisk hus fra første halvdel av 1800-tallet og har en stil som vi kaller empirestil. Ordet empire er fransk og betyr keiserdømme. Den romerske keiserstil var idealet. Stilen oppsto under keiser Napoleon den første. Stilen var populær ute på kontinentet rundt 1800-1815, her i Norge i årene 1810-1835. Madam Melsom hadde derfor et svært moderne hus, som kan tyde på at moten på kontinentet hadde nådd det lille ladestedet svært tidlig. Det var ikke uvanlig for kystbyene, de hadde stor kontakt med andre land i Europa grunnet skipsfarten.
Melsomgården til høyre, lå som ladestedets nordligste eiendom da grensene ble fastlagt i 1833. Grensen gikk ".... langs Melsoms Udhuuse----" for å bruke grensebeskrivelsens ordlyd.
Husene til venstre, Thuegården, var opprinnelig én gård.
Husenes plassering og adresse i byen: Storgata. Melsomgården nr. 20, ble restaurert i 1995, og fikk navnet "Landstadsenteret for kirke og kultur". Kulturminne våren 1998.
Tegningene er avfotografert fra boka «Konsul Fredrik Høsts tegninger : Sandefjord i 1840-50 årene» som ble publisert i 2007 av Sandefjordmuseene. Forfatter Fredrik Høst og medforfatter Marianne Sørensen.
Teksten er hentet fra denne boka.
Huset til høyre er fra 1807. Det er et typisk hus fra første halvdel av 1800-tallet og har en stil som vi kaller empirestil. Ordet empire er fransk og betyr keiserdømme. Den romerske keiserstil var idealet. Stilen oppsto under keiser Napoleon den første. Stilen var populær ute på kontinentet rundt 1800-1815, her i Norge i årene 1810-1835. Madam Melsom hadde derfor et svært moderne hus, som kan tyde på at moten på kontinentet hadde nådd det lille ladestedet svært tidlig. Det var ikke uvanlig for kystbyene, de hadde stor kontakt med andre land i Europa grunnet skipsfarten.
Melsomgården til høyre, lå som ladestedets nordligste eiendom da grensene ble fastlagt i 1833. Grensen gikk ".... langs Melsoms Udhuuse----" for å bruke grensebeskrivelsens ordlyd.
Husene til venstre, Thuegården, var opprinnelig én gård.
Husenes plassering og adresse i byen: Storgata. Melsomgården nr. 20, ble restaurert i 1995, og fikk navnet "Landstadsenteret for kirke og kultur". Kulturminne våren 1998.
Tegningene er avfotografert fra boka «Konsul Fredrik Høsts tegninger : Sandefjord i 1840-50 årene» som ble publisert i 2007 av Sandefjordmuseene. Forfatter Fredrik Høst og medforfatter Marianne Sørensen.
Teksten er hentet fra denne boka.