• En lekter lastet med harpuner på vei ut til kokeriene som lå lenger ute i fjorden
    Fjord
    Frakt
    Harpun
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Hvalkokeri
    Kokeri
    Lekter
    Sjø
    Skip
    Stikkvåpen
    Våpen
    En lekter lastet med harpuner på vei ut til kokeriene som lå lenger ute i fjorden
  • Thor Dahls hvalbåter i opplag ved Thorøya, Sandefjord. 1960
    Reidar Brusell
    Brygge
    Båt
    Fartøy
    Hvalbåt
    Kai
    Opplag
    Skip
    Skjærgård
    Sjø
    SLS
    Thor Dahls hvalbåter i opplag ved Thorøya, Sandefjord. 1960
  • Ukjent
    Dampskip
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Sjø
    Skip
  • DS/Hvb H. J. BULL ble bygget for Anders Jahreved Fredrikstad Mekaniske Verksted (FMV) 1935. Eiere var Hvalfangerselskapene Kosmos, Kosmos II og Pelagos I, Sandefjord.
    Dimitri Koloboff
    Dampskip
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Sjø
    Skip
    DS/Hvb H. J. BULL ble bygget for Anders Jahreved Fredrikstad Mekaniske Verksted (FMV) 1935. Eiere var Hvalfangerselskapene Kosmos, Kosmos II og Pelagos I, Sandefjord.
  • Dimitri Koloboff
    Fiolin
    Gruppe
    Gruppebilde
    Gruppeportrett
    Hvalbåt
    Hvalfanger
    Instrument
    Musikkinstrument
    Skip
    Skipsdekk
    Spillemann
    Trekkspill
  • Ukjent
    Båt
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Isfjell
    Sjø
    Skip
    Syd-Georgia
  • Hvalbåt
    Hvalfangst
    Hvalkanon
    Kanon
    Lemmer
    Skytter
  • Dimitri Koloboff
    Antrekk
    Frisyre
    Gruppe
    Gruppebilde
    Gruppeportrett
    Hvafangst
    Hvalbåt
    Hvalfanger
    Mannskap
    Skjegg
  • Bestiller: Nilsen
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Hvalkanon
    Bestiller: Nilsen
  • Bestiller: Direktør Prytz
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Hvalbåt
    Grunnstøting
    Bestiller: Direktør Prytz
  • Bestiller: Thor Dahl A/S. Eier av D/S Pasvig var "Stokke Internationale Hvalfangst"
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Bestiller: Thor Dahl A/S. Eier av D/S Pasvig var "Stokke Internationale Hvalfangst"
  • Bestiller: Thor Dahl A/S
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Bestiller: Thor Dahl A/S
  • Bestiller: Jean B. Linnaae
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Bestiller: Jean B. Linnaae
  • Bestiller: Thor Dahl A/S
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Bestiller: Thor Dahl A/S
  • Bestiller: Thor Dahl A/S
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Bestiller: Thor Dahl A/S
  • Bestiller: Thor Dahl A/S
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Bestiller: Thor Dahl A/S
  • "Falken" totalforliste, men "Carmen" ble bragt flott og reparert. DS/Hvb "FALKEN" 1882 Bygget som hvalfanger VARDØHUS av Christianssands Mek. Værksted, Kristiansand for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde & Gerhard Sørensen), Sandefjord. Fanget på Finnmarkskysten. 1886 A. J. Freberg, Sandefjord ble managers. 1887 Gikk på et skjær og forliste i mars i tett snøvær utenfor Mandal. 46 mann omkom, kun to overlevde. Senere hevet og tatt til Nylands Verksted, Kristiania for reparasjon. 1888 Satt i fart igjen som FALKEN for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde), Sandefjord. 1889 Solgt til Aktieselskapet Haabet (Chr. Christensen & Johan Bryde), Sandefjord. (Aktieselskapet Haabet var konkurs og de kjøpte hele konkursboet på auksjon 06/11 for NOK 70.000. Det medfulgte en landstasjon i Båtsfjord samt fangstredskaper. 1902 Johan Bryde, Sandefjord ble eneeier om høsten etter at Chr. Christensen & Johan Bryde delte selskapet Haabet mellom seg. 1907 Solgt til A/S The South African Whaling Company (Johan Bryde), Sandefjord. 1910 Grunnstøtte og ble vrak 29/10 på Robben Island, Syd Afrika mens hun var under slep fra Saldana Bay, Syd-Afrika til Cape Town, Syd-Afrika. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ033JohanBryde/Tekster/SFJ03319020200000%20FALKEN.htm
    Ukjent
    Dampskip
    Fartøy
    Forlis
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    "Falken" totalforliste, men "Carmen" ble bragt flott og reparert. DS/Hvb "FALKEN" 1882 Bygget som hvalfanger VARDØHUS av Christianssands Mek. Værksted, Kristiansand for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde & Gerhard Sørensen), Sandefjord. Fanget på Finnmarkskysten. 1886 A. J. Freberg, Sandefjord ble managers. 1887 Gikk på et skjær og forliste i mars i tett snøvær utenfor Mandal. 46 mann omkom, kun to overlevde. Senere hevet og tatt til Nylands Verksted, Kristiania for reparasjon. 1888 Satt i fart igjen som FALKEN for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde), Sandefjord. 1889 Solgt til Aktieselskapet Haabet (Chr. Christensen & Johan Bryde), Sandefjord. (Aktieselskapet Haabet var konkurs og de kjøpte hele konkursboet på auksjon 06/11 for NOK 70.000. Det medfulgte en landstasjon i Båtsfjord samt fangstredskaper. 1902 Johan Bryde, Sandefjord ble eneeier om høsten etter at Chr. Christensen & Johan Bryde delte selskapet Haabet mellom seg. 1907 Solgt til A/S The South African Whaling Company (Johan Bryde), Sandefjord. 1910 Grunnstøtte og ble vrak 29/10 på Robben Island, Syd Afrika mens hun var under slep fra Saldana Bay, Syd-Afrika til Cape Town, Syd-Afrika. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ033JohanBryde/Tekster/SFJ03319020200000%20FALKEN.htm
  • Som en av de siste hvalbåtene i opplagsbøyene i Sandefjord ble hun i juli solgt til K/S A/S Sun Tuna & Co (Reidar Sætremyr, Gåseid), Ålesund. Fullstendig ombygd til fiskefartøy ved Trondhjems mek. Verksted. Dampmaskin og kjeler skiftes ut med dieseldrift. 1971 Levert ferdig ombygget i november. I desember registrert som SUN TUNA. Registrert i merkeregisteret som M-27-A, og sendt til Vest-Afrika på tunfiskfangst med snurpenot. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319560200000%20STAR%20I%20.pdf
    Ukjent
    SLS
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Som en av de siste hvalbåtene i opplagsbøyene i Sandefjord ble hun i juli solgt til K/S A/S Sun Tuna & Co (Reidar Sætremyr, Gåseid), Ålesund. Fullstendig ombygd til fiskefartøy ved Trondhjems mek. Verksted. Dampmaskin og kjeler skiftes ut med dieseldrift. 1971 Levert ferdig ombygget i november. I desember registrert som SUN TUNA. Registrert i merkeregisteret som M-27-A, og sendt til Vest-Afrika på tunfiskfangst med snurpenot. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319560200000%20STAR%20I%20.pdf
  • South Shetland - Hvalkokeri - Hvalbåten Gribb - Hval langs siden - Situasjonsbilde
    Theodor Andersson
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Flytende kokeri
    South Shetland - Hvalkokeri - Hvalbåten Gribb - Hval langs siden - Situasjonsbilde
  • South Shetland - Hvalbåt - Hval langs siden - Situasjonsbilde
    Theodor Andersson
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    South Shetland - Hvalbåt - Hval langs siden - Situasjonsbilde
  • H/B "Star I" under slep ut Sandefjordsfjorden
    Ukjent
    SLS
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    H/B "Star I" under slep ut Sandefjordsfjorden
  • South Shetland - Hval langs siden - Fartøyet Gribb - Situasjonsbilde
    Theodor Andersson
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Hvalkanon
    Hvalskytter
    South Shetland - Hval langs siden - Fartøyet Gribb - Situasjonsbilde
  • South Shetland - Hvalskytteren sikter på hval - Situasjonsbilde
    Theodor Andersson
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalskytter
    Hvalkanon
    Hvalbåt
    South Shetland - Hvalskytteren sikter på hval - Situasjonsbilde
  • "Star -2" (gamle) Winslow, Washington sept. 18, 1923
    Ukjent
    SLS
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    "Star -2" (gamle) Winslow, Washington sept. 18, 1923
  • 1912 Bygget som hvalbåt "STAR I " ved Seattle Construction & Dry Dock Co., Seattle, Washington, USA for United States Whaling (Peder Bogen, Sandefjord), Huron, South Dakota, USA. Hvalbåten var kullfyrte. 1916 Fangsten var dette år mindre god, idet det ble fanget ialt 151 hval, hvorav produsert 6 097 fat olje og 5.278 sekker guano. 1917 I januar blir STAR I rekvirert av den amerikanske marine. 1918 STAR I er fortsatt i amerikansk tjeneste. STAR I solgt til A/S Rosshavet sammen med STAR II og STAR III for en samlet sum av USD 85.000. 1923 Turen gikk fra Seattle til Hobart på Tasmania. 30/11 kunne flåten sette ut fra Hobart med kurs for isen. Seilte med kokeriet SIR JAMES CLARK ROSS til isen med C. A. Larsen som bestyrer. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319210200000%20STAR%20I.pdf
    Ukjent
    SLS
    Skip
    Hvalbåt
    Alaska
    Hvalfangst
    1912 Bygget som hvalbåt "STAR I " ved Seattle Construction & Dry Dock Co., Seattle, Washington, USA for United States Whaling (Peder Bogen, Sandefjord), Huron, South Dakota, USA. Hvalbåten var kullfyrte. 1916 Fangsten var dette år mindre god, idet det ble fanget ialt 151 hval, hvorav produsert 6 097 fat olje og 5.278 sekker guano. 1917 I januar blir STAR I rekvirert av den amerikanske marine. 1918 STAR I er fortsatt i amerikansk tjeneste. STAR I solgt til A/S Rosshavet sammen med STAR II og STAR III for en samlet sum av USD 85.000. 1923 Turen gikk fra Seattle til Hobart på Tasmania. 30/11 kunne flåten sette ut fra Hobart med kurs for isen. Seilte med kokeriet SIR JAMES CLARK ROSS til isen med C. A. Larsen som bestyrer. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319210200000%20STAR%20I.pdf