• Tre kvinner i lange kjoler og hatter. Antakelig rundt 1920. Navn og sted ukjent
    Ukjent
    Gruppe
    Gruppebilde
    Gruppeportrett
    Hatt
    Kjole
    Kvinne
    Natur
    Portrett
    Posere
    Utemiljø
    Tre kvinner i lange kjoler og hatter. Antakelig rundt 1920. Navn og sted ukjent
  • Ukjent
    Dampskip
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Sjø
    Skip
  • Ukjent
    Begivenhet
    Dress
    Fest
    Feiring
    Gruppe
    Gruppebilde
    Interiør
    Mekanisk verksted
    Penkledd
    Reder
    Skipsverft
    Verksted
  • Fotografi fra album
    Ukjent
    Damp
    Fjell
    Hvalfangst
    Kilde
    Landskap
    Snø
    Sjø
    SLS
    Fotografi fra album
  • "Sandefjords hvalfangerflaate i Deception, Syd Shetland"
    Ukjent
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Hvalfangststasjon
    Landskap
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    "Sandefjords hvalfangerflaate i Deception, Syd Shetland"
  • Ukjent
    Bil
    By
    Bygate
    Bolig
    Bolighus
    Gate
    Hus
    SLS
  • Den tredje «nyskapning» innen skipshandel-sektoren er A/S Thor Dahl Service-center, en moderne bensin- og servicestasjon ved Museumsgatens munning ut i Kamfjordgaten. Stasjonen har vært i drift siden februar måned og vi har grunn til å tro at den har bevist sin berettigelse. Som bestyrer her er ansatt Egil Dahl-Gulliksen, tidligere maskinsjef på våre hvalbåter i mange år. Kilde: http://skipshistorie.net/Rederiblader/Thor%20Dahl/1965-17/1965-17.htm
    Ukjent
    Bensinstasjon
    Bil
    Brygga
    Skilt
    SLS
    Stasjon
    Thor Dahl
    Den tredje «nyskapning» innen skipshandel-sektoren er A/S Thor Dahl Service-center, en moderne bensin- og servicestasjon ved Museumsgatens munning ut i Kamfjordgaten. Stasjonen har vært i drift siden februar måned og vi har grunn til å tro at den har bevist sin berettigelse. Som bestyrer her er ansatt Egil Dahl-Gulliksen, tidligere maskinsjef på våre hvalbåter i mange år. Kilde: http://skipshistorie.net/Rederiblader/Thor%20Dahl/1965-17/1965-17.htm
  • Den tredje «nyskapning» innen skipshandel-sektoren er A/S Thor Dahl Service-center, en moderne bensin- og servicestasjon ved Museumsgatens munning ut i Kamfjordgaten. Stasjonen har vært i drift siden februar måned og vi har grunn til å tro at den har bevist sin berettigelse. Som bestyrer her er ansatt Egil Dahl-Gulliksen, tidligere maskinsjef på våre hvalbåter i mange år. Kilde: http://skipshistorie.net/Rederiblader/Thor%20Dahl/1965-17/1965-17.htm
    Ukjent
    Bensinstasjon
    Bensinpumpe
    Betjening
    Caps
    Kjeledress
    Lue
    Maskinsjef
    Portrett
    Pumpe
    SLS
    Thor Dahl
    Den tredje «nyskapning» innen skipshandel-sektoren er A/S Thor Dahl Service-center, en moderne bensin- og servicestasjon ved Museumsgatens munning ut i Kamfjordgaten. Stasjonen har vært i drift siden februar måned og vi har grunn til å tro at den har bevist sin berettigelse. Som bestyrer her er ansatt Egil Dahl-Gulliksen, tidligere maskinsjef på våre hvalbåter i mange år. Kilde: http://skipshistorie.net/Rederiblader/Thor%20Dahl/1965-17/1965-17.htm
  • Ukjent
    Båt
    Fjell
    Hvalfanger
    Hvalfangst
    Landskap
    Mannskap
    Pram
    Vannbåt
    Vannferje
    Sjø
    SLS
  • De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
    Ukjent
    Flytende kokeri
    Fartøy
    Hvalfangst
    Kjele
    Kokeri
    Kurv
    Skip
    SLS
    De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
  • Ukjent
    Dauhval
    Hval
    Hvalskrott
    Landskap
    Landstasjon
    SLS
    Syd-Shetland
  • Ukjent
    Båt
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Isfjell
    Sjø
    Skip
    Syd-Georgia
  • Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
    Ukjent
    Bukt
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Kokeri
    Landskap
    Skip
    Stromnes
    Syd-Georgia
    Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
  • Ukjent
    Hvalfanger
    Hvalfangst
    Hvalkanon
    Kanon
    Rekylkanon
    Skytter
  • Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
    Ukjent
    Dokk
    Flytende kokeri
    Havn
    Hvalfangst
    Kokeri
    Seilskip
    Skip
    Skipsfart
    Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
  • Ukjent
    Bygning
    Grytvika
    Hvalfangst
    Landskap
    Landstasjon
    Seilskip
    Skipsfart
    Sør-Georgia
  • De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
    Ukjent
    Flenser
    Flensing
    Flytende kokeri
    Hval
    Hvalfangst
    Kokeri
    Utenombords
    De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
  • Huset, som ligger på hjørnet Schrøeters gate og Schanches gate, ble bygd ca 1885 av Anton Lauritz Børresen som drev dagligvarehandel i første etasje. Huset ble senere påbygd en etasje hvor familien bodde. På hver side står hestene Breda og Viktoria som ble benyttet i varetransporten. Børresen hadde hele 7 hester i stallen som sees bak til høyre på bildet. Bak huset var det en stor lagerbygning. Midt på bildet står murmester Ole Børresen (t.v.)og sønnen Anton Lauritz Børresen. På trappa sitter døtrene Ragna Helene (f.1884) (t.v) og Alfhild (f.1886) Ragna ble gift med Anders Heimdal (kull, koks og ved i Skippergata) mens Alfhild ble myndig bestyrer på Arbeidskontoret. Hun var ugift. Børresen drev utstrakt handel og var agent for Schous bryggeri i Christiania og Vestfold bryggeri i Larvik. Han hadde også agentur for olje og parafin. Anton L. døde i 1922 bare 61 år gammel. Tekst: Tor Z. Børresen. Bildet er utlånt av Tor Z. Børresen.
    Ukjent
    SLS
    Butikk
    Huset, som ligger på hjørnet Schrøeters gate og Schanches gate, ble bygd ca 1885 av Anton Lauritz Børresen som drev dagligvarehandel i første etasje. Huset ble senere påbygd en etasje hvor familien bodde. På hver side står hestene Breda og Viktoria som ble benyttet i varetransporten. Børresen hadde hele 7 hester i stallen som sees bak til høyre på bildet. Bak huset var det en stor lagerbygning. Midt på bildet står murmester Ole Børresen (t.v.)og sønnen Anton Lauritz Børresen. På trappa sitter døtrene Ragna Helene (f.1884) (t.v) og Alfhild (f.1886) Ragna ble gift med Anders Heimdal (kull, koks og ved i Skippergata) mens Alfhild ble myndig bestyrer på Arbeidskontoret. Hun var ugift. Børresen drev utstrakt handel og var agent for Schous bryggeri i Christiania og Vestfold bryggeri i Larvik. Han hadde også agentur for olje og parafin. Anton L. døde i 1922 bare 61 år gammel. Tekst: Tor Z. Børresen. Bildet er utlånt av Tor Z. Børresen.
  • Ukjent
    Bil
    Bybilde
    Gate
    Gateløp
  • Carsten Egeberg Borchgrevink (01.12.1864–21.04.1934) var en polarforsker og oppdagelsesreisende. Han ledet fra 1898 til 1900 den britiske Southern Cross-ekspedisjonen – den første ekspedisjonen som overvintret i Antarktis og som la grunnlaget for kappløpet om Sydpolen. Ekspedisjonen var også den første som utforsket Rossbarrieren siden James Clark Ross' ekspedisjon 60 år tidligere. Borchgrevink og to kolleger besteg barrieren og gjennomførte den første sledeferden på isoverflaten.
    Ukjent
    SLS
    Portrett
    Carsten Egeberg Borchgrevink (01.12.1864–21.04.1934) var en polarforsker og oppdagelsesreisende. Han ledet fra 1898 til 1900 den britiske Southern Cross-ekspedisjonen – den første ekspedisjonen som overvintret i Antarktis og som la grunnlaget for kappløpet om Sydpolen. Ekspedisjonen var også den første som utforsket Rossbarrieren siden James Clark Ross' ekspedisjon 60 år tidligere. Borchgrevink og to kolleger besteg barrieren og gjennomførte den første sledeferden på isoverflaten.
  • Plansje over Hvalfangstens utvikling (farvelagt) I kolonimuseet i Paris 20.5.1937
    Ukjent
    SLS
    Plansje
    Hvalfangst
    Plansje over Hvalfangstens utvikling (farvelagt) I kolonimuseet i Paris 20.5.1937
  • Skipsreder Lars Christensen født i Sandefjord 1814
    Ukjent
    SLS
    Portrett
    Skipsreder Lars Christensen født i Sandefjord 1814
  • Amerikansk hvalfanger
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Seilskute
    Amerikansk hvalfanger
  • Skibsreder Søren Lorentz Christensen, født i Sandefjord 1810
    Ukjent
    SLS
    Portrett
    Skibsreder
    Skibsreder Søren Lorentz Christensen, født i Sandefjord 1810
  • Mannskapet på stålbark "Turist" av Sandefjord. 1. rekke fra venstre: Erik Erlandsen, Sunde, 2. styrmann; C. Samuelsen, Tjøme, kaptein; Otto Endresen, Tjøme, styrmann; Hans Christian Kristoffersen, Haf 1892 Bygget som bark "TURIST" av Grangemouth Dockyard Co., Grangemouth, Scotland for A/S Turist (H. C. A. Michelsen), Sandefjord. Byggekostnad NOK 56.000. 1909 Solgt til A/S Turist (Pettersen & Ullenæss), Porsgrund. 1910 Grunnstøtte 10/06 på et korallrev nord for Noumea, Ny Caledonia mens hun var på reise fra Rio Grande do Sul, Brasil til Surprise Island, BC, Canada i ballast. Alle mann berget. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Porsgrunn/PGR256PettersenUllenaes/Tekster/PGR25619090100000%20TURIST.htm
    Ukjent
    SLS
    Gruppebilde
    Mannskap
    Seilskute
    Sandefjord
    Mannskapet på stålbark "Turist" av Sandefjord. 1. rekke fra venstre: Erik Erlandsen, Sunde, 2. styrmann; C. Samuelsen, Tjøme, kaptein; Otto Endresen, Tjøme, styrmann; Hans Christian Kristoffersen, Haf 1892 Bygget som bark "TURIST" av Grangemouth Dockyard Co., Grangemouth, Scotland for A/S Turist (H. C. A. Michelsen), Sandefjord. Byggekostnad NOK 56.000. 1909 Solgt til A/S Turist (Pettersen & Ullenæss), Porsgrund. 1910 Grunnstøtte 10/06 på et korallrev nord for Noumea, Ny Caledonia mens hun var på reise fra Rio Grande do Sul, Brasil til Surprise Island, BC, Canada i ballast. Alle mann berget. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Porsgrunn/PGR256PettersenUllenaes/Tekster/PGR25619090100000%20TURIST.htm