Garnfiske i Farris i 1920-årene.
I artikkelen "Jagegarnfiske i Farris" fra tidskriftet "Jakt, fiske og friluftsliv" forteller Oskar Sik om jagegarnturene sine med venner i Farris. De rodde gjerne en mil før de la opp for kvelden og kveldsmaten var det de fanget på kvelden. Garnene laget de selv. De hadde med seg en pulsestake eller en jagestake som var omtrent 3 meter lang. Den ble støtt mot bunnen og skremte fisken opp i garnet. For å få mest mulig ut av det jaget man gjerne i bukter der det var mulig å strekke garnet fra en side til den andre.
På dette bildet står Oskar Sik selv med garnet.
Turfølge går i land fra Farrisbåten ved ukjent anløp.
"D/S Farris" var i mange tiår et viktig kommunikasjonsmiddel mellom Larvik og bygdene langs Farris, først og fremst for bøndenes befordring til og fra byen, men også som lyst- og tur fartøy. De naturskjønne områdene oppover i Farris sto nok høyt i kurs. "D/S Farris" fulgte et fast ruteopplegg med faste anløpssteder på turen opp til Slemdal (nå Siljan): Lysebo, Sagbakken, Eikenes, Bonnegolt, Bakke og Kveldsvik. Men dampskipet ble også leid ut til sluttede selskaper og lystreisende. Gjester ved Larvik Bad var hyppige passasjerer med "D/S Farris".
Tyske soldater i land ved Larvik havn under andre verdenskrig
Finn Anker Horn
Båt
Hav
Havn
Jernbane
Jernbanelinje
Mann
Menneske
Militær
Militærmateriell
Skip
Soldat
Tropp
Uniform
Tyske soldater i land ved Larvik havn under andre verdenskrig.
Et stort antall invasjonstropper fra Tyskland ankom Norge via Larvik havn våren 1940. "Peter Wessel" fra 1937 ble blant annet gjort om til troppetransportskip og gikk i rute mellom Frederikshavn og Larvik med invasjonsstyrkene.
Fotografen, Finn Anker Horn, skal ha tatt bilder i skjul fra sitt kontor.
Larvik havn, vestre brygge og jernbanelinjene under andre verdenskrig.
Et stort antall invasjonstropper fra Tyskland ankom Norge via Larvik havn våren 1940. "Peter Wessel" fra 1937 ble blant annet gjort om til troppetransportskip og gikk i rute mellom Frederikshavn og Larvik med invasjonsstyrkene.
Fotografen, Finn Anker Horn, skal ha tatt bilder i skjul fra sitt kontor.
Tyske tropper på Larvik havn under andre verdenskrig
Finn Anker Horn
Andre verdenskrig
Brygge
Båt
Fjord
Hav
Havn
Jernbane
Jernbanelinje
Mann
Menneske
Militær
Militærmateriell
Militærtropp
Skip
Soldat
Tropp
Troppetransport
Larvik havn, vestre brygge og jernbanelinjene under andre verdenskrig. På bildet ser vi tyske militærtropper som samler seg og ruller inn diverse materiell.
Et stort antall invasjonstropper fra Tyskland ankom Norge via Larvik havn våren 1940. "Peter Wessel" fra 1937 ble blant annet gjort om til troppetransportskip og gikk i rute mellom Frederikshavn og Larvik med invasjonsstyrkene.
Fotografen, Finn Anker Horn, skal ha tatt bilder i skjul fra sitt kontor.
Tyske tropper i Larvik havn under andre verdenskrig
Finn Anker Horn
Andre verdenskrig
Brygge
Båt
Fjord
Havn
Jernbane
Jernbanelinje
Mann
Menneske
Militær
Militærtropp
Soldat
Troppetransport
Tyske tropper samlet på østre brygge i Larvik havn under andre verdenskrig.
Et stort antall invasjonstropper fra Tyskland ankom Norge via Larvik havn våren 1940. "Peter Wessel" fra 1937 ble blant annet gjort om til troppetransportskip og gikk i rute mellom Frederikshavn og Larvik med invasjonsstyrkene.
"Peter Wessel" i kamuflasjefarger ved Larvik havn under andre verdenskrig
Finn Anker Horn
Andre verdenskrig
Brygge
Båt
Fjord
Hav
Havn
Peter Wessel
Skip
Transportskip
Troppetransport
"Peter Wessel" ved Larvik havn under andre verdenskrig.
"Peter Wessel" ble satt i rute mellom Frederikshavn og Larvik i 1937. Tre år senere, ved utbruddet av andre verdenskrig, ble skipet beslaglagt av de tyske invasjonsstyrkene. Skipet ble malt med kamuflasjefarge, som vi ser på dette bildet, og ble tatt i bruk til troppetransport.
Larvik havn, med østre brygge til venstre og vestre brygge til høyre, og jernbanelinjene under andre verdenskrig.
Et stort antall invasjonstropper fra Tyskland ankom Norge via Larvik havn våren 1940. "Peter Wessel" fra 1937 ble blant annet gjort om til troppetransportskip og gikk i rute mellom Frederikshavn og Larvik med invasjonsstyrkene.
Fotografen, Finn Anker Horn, skal ha tatt bilder i skjul fra sitt kontor.
Larvik havn, vestre brygge og jernbanelinjene under andre verdenskrig. På bildet ser vi militærtropper som samler seg på brygga.
Et stort antall invasjonstropper fra Tyskland ankom Norge via Larvik havn våren 1940. "Peter Wessel" fra 1937 ble blant annet gjort om til troppetransportskip og gikk i rute mellom Frederikshavn og Larvik med invasjonsstyrkene.
Fotografen, Finn Anker Horn, skal ha tatt bilder i skjul fra sitt kontor.
Larvik havn sett fra Bøkkerfjellet under andre verdenskrig
Finn Anker Horn
Andre verdenskrig
Barn
Brygge
Bygning
Båt
Fjord
Gutt
Havn
Menneske
Oversiktsbilde
Troppetransport
Utsikt
Larvik Havn, med østre brygge til venstre og vestre brygge til høyre under andre verdenskrig sett fra Bøkkerfjellet.
Et stort antall invasjonstropper fra Tyskland ankom Norge via Larvik havn våren 1940. "Peter Wessel" fra 1937 ble blant annet gjort om til troppetransportskip og gikk i rute mellom Frederikshavn og Larvik med invasjonsstyrkene.
Larvik Havn med Tollerodden og Larvik Kirke i bakgrunnen.
Bakerst i bildet ser vi til venstre Skottebrygga, i midten tårnet og spiret på Larvik Kirke, og utover mot høyre ligger Tollerodden.
I forkant av bildet ses Østre Brygge, anlagt i 1862. Helt nederst i bildekanten synes deler av Vestre Brygge, anlagt i 1876.
Badende familie foran hvalbåten Nortreff.
Nortreff ble bygget i 1955 for hvalfangerselskapet Globus & Polaris A/S (Melsom & Melsom) og fanget for hvalkokeriet Norhval. I 1967 ble den lagt opp ved Rolighetens Verft i Rekkevik, som vi ser på dette bildet.
De badende er fra venstre: Tor Arne Nyquist, Hanne Lisbeth Nyquist, Sigfred Nyquist og bak Hjørdis Trulsen.
Et av de tre søsterskipene M/T Polarbris, M/T Polartank eller M/T Polarprins som ble levert fra et skotsk verft til Melsom & Melsom i henholdsvis 1951, 1953 og 1955. Mest trolig er det M/T Polarbris.
Dette var alle tankskip på 18.600 dwt (dead weight tonnage - dødvekttonn).
Foto er tatt ved Rolighets verft i Rekkevik.
Hvalbåten Eik II fra Larvik, ukjent sted.
Eik II ble bygget for hvalfangerselskapet Norge A/S (Chr. Nielsen & Co.) i 1923 og gikk i fangst for DS/Flk Solstreif.
Tre hvalbåter fra Larvik ved ukjent havn. Mest sannsynlig båtene Globe IX, Pol VII og Globe X, jamfør foto byjub.0020.
I 1945 slo Melsom & Melsom sine to hvalfangstselskaper Globus og Polaris seg sammen. Hvalbåtene fra de to selskapene, under navnene "globe" og "pol", dro på fangst for hvalkokeriet Norhval.