Larvik havn, med østre brygge til venstre og vestre brygge til høyre, og jernbanelinjene under andre verdenskrig.
Et stort antall invasjonstropper fra Tyskland ankom Norge via Larvik havn våren 1940. "Peter Wessel" fra 1937 ble blant annet gjort om til troppetransportskip og gikk i rute mellom Frederikshavn og Larvik med invasjonsstyrkene.
Fotografen, Finn Anker Horn, skal ha tatt bilder i skjul fra sitt kontor.
Larvik havn, vestre brygge og jernbanelinjene under andre verdenskrig. På bildet ser vi militærtropper som samler seg på brygga.
Et stort antall invasjonstropper fra Tyskland ankom Norge via Larvik havn våren 1940. "Peter Wessel" fra 1937 ble blant annet gjort om til troppetransportskip og gikk i rute mellom Frederikshavn og Larvik med invasjonsstyrkene.
Fotografen, Finn Anker Horn, skal ha tatt bilder i skjul fra sitt kontor.
“LAHELA 3” var opprinnelig en minelegger på vel 100 fot, bygd i Loughborough, England og levert til British Royl Navy i 1943. Skipets kjennetegn var da HMS MMS 280. I 1946 ble mineleggeren kjøpt av LAHELA-fergeselskapet, bygd om til ferge, herunder forlenget med 4,5 meter og satt inn i Langesund -Helgeroa – trafikken 1948. Det var langesundmannen Henry Sørensen som sto for innkjøpet av fergen. (Henry Sørensen var senere Havnefogd i Langesund i perioden 1949-1953.)Fergen var på 142 BRT, kunne ta ca 20 personbiler og maks 200 passasjerer.