• Landstasjon med to skip i Leith Harbour, Syd Georgia (Sør-Georgia og De søndre Sandwichøyene) 1912
    Th. Larsen / Ansgar Theodor Larsen
    Bebyggelse
    Bolighus
    Fartøy
    Fjell
    Hvalfangst
    Landskap
    Landstasjon
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    Trehus
    Trehusbebyggelse
  • M/S Enrico Mazzarella ved kai i Sandefjord; 1951.
    Jørgensen
    SLS
    Skip Fartøy
    Havn
    Sandefjord
    Kai
    1924 Bygget som ELMWORTH av Archibald McMillan & Son Ltd, Dumbarton, Scotland for Dalgliesh Steam Shipping Co. Ltd (R. S. Dalgliesh Ltd), Newcastle-Upon-Tyne, England. Sjøsatt 03/09, ferdigstilt i november. 1937 Solgt til Butler Wang's Rederi II A/S (W. Butler Wang), Tønsberg. Omdøpt WIND. 1938 Solgt til Skibs-A/S Avanti (Tschudi & Eitzen), Oslo. Omdøpt til AROSA. 1951 Ankom Framnæs mek. Værksted 18/07 for en bunninspeksjon i dokken. Ut av dokken 21/07. Solgt til Sosimar - Societá Siciliana Imprese Marittime (E. Mazzarella), Palermo, Sicilia, Italia. Omdøpt til ENRICO MAZZARELLA. Avgikk Sandefjord 04/08.
  • D/S/Flk "ABRAHAM LARSEN" på vei inn Sandefjordsfjorden 31.08. 1950 og den gikk rett i dokk.
    Jørgensen
    SLS
    Sandefjord
    Flytende kokeri
    Hvalfangs
    Skip Fartøy
    937 Bygget som Flk UNITAS av Deutsche Schiff und Maschinenbau A.G. (Deschimag), Bremen, Tyskland for Jürghens Van den Bergh Margarine Verkaufs Union G.m.b.H., Bremen. 1939 Rekvirert av Die Kriegsmarine. Tatt i bruk som Stutspunkt Schiff med base i Kiel, Tyskland and Gotenhafen (Gdynia), Polen. 1944 Skadet 18/19-12 ved Gotenhafen, Polen under R.A.F. raid. 24 av mannskapet ble drept. 1945 Beslaglagt i mai av de allierte ved Flensburg, Tyskland. Senere tatt over av den engelske regjeringen (Ministry of Food), London, England. Seilte i juni fra Cuxhaven, Tyskland til Methil, Firth of Forth, Scotland hvor hun ble omdøpt til EMPIRE VICTORY. Leid ut i sesongen 1945/46 til United Whalers Ltd (Bugge and Krogh-Hansen), London, England. 1946 Christian Salvesen, Leith, Scotland ga i mai et bud på GBP 800.000 til the Ministry of Transport men dette ble avvist. 1946 Solgt i juni for GBP 1.050.000 til Union Whaling Co. Ltd (Abraham E. Larsen), Durban, Syd-Afrika. Skipet fremdeles registrert i London. 1950 Omdøpt til ABRAHAM LARSEN. Skipet fremdeles registrert i London, England.
  • D/S/Flk "ABRAHAM LARSEN" på vei inn Sandefjordsfjorden 31.08. 1950 og den gikk rett i dokk.
    Jørgensen
    SLS
    Sandefjord
    Flytende kokeri
    Skip Fartøy
    Hvalfangst
    1937 Bygget som Flk UNITAS av Deutsche Schiff und Maschinenbau A.G. (Deschimag), Bremen, Tyskland for Jürghens Van den Bergh Margarine Verkaufs Union G.m.b.H., Bremen. 1939 Rekvirert av Die Kriegsmarine. Tatt i bruk som Stutspunkt Schiff med base i Kiel, Tyskland and Gotenhafen (Gdynia), Polen. 1944 Skadet 18/19-12 ved Gotenhafen, Polen under R.A.F. raid. 24 av mannskapet ble drept. 1945 Beslaglagt i mai av de allierte ved Flensburg, Tyskland. Senere tatt over av den engelske regjeringen (Ministry of Food), London, England. Seilte i juni fra Cuxhaven, Tyskland til Methil, Firth of Forth, Scotland hvor hun ble omdøpt til EMPIRE VICTORY. Leid ut i sesongen 1945/46 til United Whalers Ltd (Bugge and Krogh-Hansen), London, England. 1946 Christian Salvesen, Leith, Scotland ga i mai et bud på GBP 800.000 til the Ministry of Transport men dette ble avvist. 1946 Solgt i juni for GBP 1.050.000 til Union Whaling Co. Ltd (Abraham E. Larsen), Durban, Syd-Afrika. Skipet fremdeles registrert i London. 1950 Omdøpt til ABRAHAM LARSEN. Skipet fremdeles registrert i London, England.
  • Bøkkerfjellet med Treschow Fritzøes wallboardfabrikk, Larvik i bakgrunn; 1950.
    Jørgensen
    SLS
    Larvik
    Fjell
    Fabrikk
    Fjord
    Skip Fartøy
    Lager
    Treschow-Fritzøe Wallboardfabrikken ble ikke realisert før etter krigen. Den ble anlagt på Sanden ved Larviksfjorden i 1949 med driftsstart året etter for produksjon av porøse trefiberplater, men med tanke på utvidelse til også harde og halvharde plate kvaliteter. Fabrikken fikk en kapasitet på 9000 tonn plater per år. Investeringer ble foretatt i 1950 årene og i 1960-årene var produksjonskapasiteten 15 000 tonn wallboard. Antall arbeidere var, 50.
  • Hvalbåten : "STAR 1" klar for avgang til feltet, tilhørende "Rosshavet" Skytter var Terje Løvaas, Slagen ;1950.
    Jørgensen
    SLS
    Sandefjord
    Skip Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Slepebåt
    1941 Bygget som TIROL ved Akers mek. Verksted, Oslo for den tyske Kriegsmarine. 1946 Overtatt av Den Norske Stat. Overlevert A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord. Omdøpt til KOS 25. Satt i fangst med kokeriet ANTARCTIC for sesongen 1946/47. 1947 Fanget for kokeriet ANTARCTIC sesongen 1947/48. 1948 Solgt til Hvalfanger-A/S Rosshavet (Johan Rasmussen & Co.), Sandefjord. Omdøpt til STAR I.