Stabelavløping for "Ocean Queen"; 1949. "Ocean Queen" 1949 Bygget som OCEAN QUEEN av Framnæs Mek. Værksted A/S, Sandefjord for A/S D/S Mathilda (Jacob Christensen), Bergen. Sjøsatt 05/05.
1950 Levert i februar.
1951 Solgt til Villain & Fassio Soc. Anon. Italiana di Navigazione Mercantile, Genova, Italia. Omdøpt til JOLE FASSIO.
Stabelavløping for "Ocean Queen"; 1949. "Ocean Queen" 1949. Bygget som OCEAN QUEEN av Framnæs Mek. Værksted A/S, Sandefjord for A/S D/S Mathilda (Jacob Christensen), Bergen. Sjøsatt 05/05.
1950 Levert i februar.
1951 Solgt til Villain & Fassio Soc. Anon. Italiana di Navigazione Mercantile, Genova, Italia. Omdøpt til JOLE FASSIO.
DS/Flk "KOSMOS IV" og "CHRISTIAND RADICH" til kai ved Framnæs Mekaniske Værksted: 1946.
Jørgensen
SLS
Sandefjord
Skip Fartøy
Seilskute
Verksted
DS/Flk "KOSMOS IV" og "CHRISTIAND RADICH" til kai ved Framnæs Mekaniske Værksted: 1946. DS/Flk "KOSMOS IV" utrustes for sin første sesong. og skoleskipet Christian Radich repareres etter skadene den fikk under krigen; 1946
MS/Flk "THORSHAVET" fortøyd ved Thorøya og klargjøres for sin første sesong; 1947.
Jørgensen
SLS
Sandar
Flytende kokeri
Skip Fartøy
Hvalfangst
MS/Flk "THORSHAVET" fortøyd ved Thorøya og klargjøres for sin første sesong; 1947. 1947 Bygget som hvalkokeriet THORSHAVET ved Harland & Wolff i Belfast for Aktieselskapet Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Sjøsatt 19/06, levert 09/10. Prisen var NOK. 30.492.133,10. THORSHAVET ble bygget med dieselmotor fremdrift for å kunne bruke all dampproduksjon til kokeriet. Det første året hun var i drift, deltok hun i det siste året av fellesdriften som ble opprettet etter krigen. Kilde: Skipshistorie net.
M/T "Thorshov" på sin offisielle prøvetur 21.06.1955.
Jørgensen
SLS
Skip Fartøy
Verksted
Prøvetur
Thor Dahl
Sandefjord
1955 Bygget som motor tanker THORSHOV ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for regning av Thor Dahls Hvalfangerselskap og A/S Odd (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Sjøsatt 17/03, teknisk prøvetur 16/06 overlevert 29/06. Kostpris 21,5 mill.
Jomfruturen gikk til US-Gulf/Vest indiske øyer for Canada. I løsfart fra november. 1959 Den 10. april gikk MT THORSHOV til assistanse for det tyske skipet JOACHIM SCHULTE som hadde støtt på et ukjent vrak . Tidlig om morgenen den 11.april ble situasjonen så prekær at 25 mann av besetningen på det tyske skipet måtte gå i båtene. Det blåste friskt og skipet sank stadig. Karene ble tatt om bord i THORSHOV, slitne og frosne.
1965 Solgt til Elisabeth Bruun & Co. (Sven Foyn Bruun), Tønsberg. Omdøpt til SEM.
M/T "Thorshov" klar til stabelavløping; 17.03.1955.
Jørgensen
SLS
Skip Fartøy
Skipsbygging
Stabelavløpning
Kran
Thor Dahl
Sandefjord
1955 Bygget som motor tanker THORSHOV ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for regning av Thor Dahls Hvalfangerselskap og A/S Odd (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Sjøsatt 17/03, teknisk prøvetur 16/06 overlevert 29/06. Kostpris 21,5 mill.
Jomfruturen gikk til US-Gulf/Vest indiske øyer for Canada. I løsfart fra november. 1959 Den 10. april gikk MT THORSHOV til assistanse for det tyske skipet JOACHIM SCHULTE som hadde støtt på et ukjent vrak . Tidlig om morgenen den 11.april ble situasjonen så prekær at 25 mann av besetningen på det tyske skipet måtte gå i båtene. Det blåste friskt og skipet sank stadig. Karene ble tatt om bord i THORSHOV, slitne og frosne.
1965 Solgt til Elisabeth Bruun & Co. (Sven Foyn Bruun), Tønsberg. Omdøpt til SEM. Kilde: Ragnar Iversen
1955 Bygget som motor tanker THORSHOV ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for regning av Thor Dahls Hvalfangerselskap og A/S Odd (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Sjøsatt 17/03, teknisk prøvetur 16/06 overlevert 29/06. Kostpris 21,5 mill.
Jomfruturen gikk til US-Gulf/Vest indiske øyer for Canada. I løsfart fra november. 1959 Den 10. april gikk MT THORSHOV til assistanse for det tyske skipet JOACHIM SCHULTE som hadde støtt på et ukjent vrak . Tidlig om morgenen den 11.april ble situasjonen så prekær at 25 mann av besetningen på det tyske skipet måtte gå i båtene. Det blåste friskt og skipet sank stadig. Karene ble tatt om bord i THORSHOV, slitne og frosne.
1965 Solgt til Elisabeth Bruun & Co. (Sven Foyn Bruun), Tønsberg. Omdøpt til SEM. Kilde: Ragnar Iversen
1905 Bygget som DS SKRAMSTAD (II) på Framnæs Mek. Værksted for A. F. Klaveness, Sverdstad, Sandefjord.
Det første fartøy bygget på Framnæs mek. Værksted som hadde elektrisitet og lys om bord. Overlevert i januar.
1907 Rederiet A. F. Klaveness & Co. flyttet til Lysaker, Kristiania.
1953 Bygget som motor tanker EMERALD av A/S Framnæs Mek. Værksted, Sandefjord på regning av Willy Oppens Rederi A/S (Willy Oppen), Oslo.
1962 Solgt til Jan F. Tenvig & Co.A/S, Oslo. Videresolgt samme år Simonsen & Astrup, Oslo. Omdøpt MORGEDAL.
M/T "Emerald"; 1953. Kapteinens soverum, bad og kontor; 1953.
Jørgensen
SLS
Skip Fartøy
Skipsbygging
Nybygg
1953 Bygget som motor tanker EMERALD av A/S Framnæs Mek. Værksted, Sandefjord på regning av Willy Oppens Rederi A/S (Willy Oppen), Oslo.
1962 Solgt til Jan F. Tenvig & Co.A/S, Oslo. Videresolgt samme år Simonsen & Astrup, Oslo. Omdøpt MORGEDAL.
1953 Bygget som motor tanker EMERALD av A/S Framnæs Mek. Værksted, Sandefjord på regning av Willy Oppens Rederi A/S (Willy Oppen), Oslo.
1962 Solgt til Jan F. Tenvig & Co.A/S, Oslo. Videresolgt samme år Simonsen & Astrup, Oslo. Omdøpt MORGEDAL.
1953 Bygget som motor tanker EMERALD av A/S Framnæs Mek. Værksted, Sandefjord på regning av Willy Oppens Rederi A/S (Willy Oppen), Oslo.
1962 Solgt til Jan F. Tenvig & Co.A/S, Oslo. Videresolgt samme år Simonsen & Astrup, Oslo. Omdøpt MORGEDAL.
M/T "Emerald" Stabelavløping 29.01.1953. Slepebåtene Forlandet og David tar den inn til utrusnings kaien.
SLS
Skip Fartøy
Skipsbygging
Slepebåt
Nybygg
1953 Bygget som motor tanker EMERALD av A/S Framnæs Mek. Værksted, Sandefjord på regning av Willy Oppens Rederi A/S (Willy Oppen), Oslo.
1962 Solgt til Jan F. Tenvig & Co.A/S, Oslo. Videresolgt samme år Simonsen & Astrup, Oslo. Omdøpt MORGEDAL.
1953 Bygget som motor tanker EMERALD av A/S Framnæs Mek. Værksted, Sandefjord på regning av Willy Oppens Rederi A/S (Willy Oppen), Oslo.
1962 Solgt til Jan F. Tenvig & Co.A/S, Oslo. Videresolgt samme år Simonsen & Astrup, Oslo. Omdøpt MORGEDAL.