DS/Flk "THORSHAMMER" Ved kai i Liverpool ca. 1950 til 1960
Dimitri Koloboff
Fartøy
Flytende kokeri
Hvalfangst
Kokeri
Opplag
Skip
Skipsfart
SLS
1914 Bygd som oljetankeren SAN NAZARIO ved Wm. Doxford & Sons Ltd., Sunderland, 12.215 brt for Eagle Oil Transport Co. Ltd, UK. Sjøsatt 09/06-1914. Overlevert i
september. 1928 Innkjøpt av A/S Bryde & Dahls Hvalfangerselskap 23/07 fra The Eagle Oil Transport Company Ltd., London, og den ble overtatt i Newcastle on Tyne 27/07. Ankomst Framnæs mek. Værksted 29/07-1928 for ombygging til flytende hvalkokeri. Avgår Sandefjord 14/10. THORSHAMMER var i virksomhet for A/S Thor Dahl helt fra 1928 til 1967. Dette er et lengere tidsrom enn noen annet flytende kokeri.
Kilde
https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219280200000%20THORSHAMMER.pdf
DS/Hvb H. J. BULL ble bygget for Anders Jahreved Fredrikstad Mekaniske Verksted (FMV) 1935.
Eiere var Hvalfangerselskapene Kosmos, Kosmos II og Pelagos I, Sandefjord.
De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.