1894 Bygget i stål som STRATHNESS ved Eng. Gray & Co. Ltd, West Hartlepool, England for Burell & Son, Glasgow, Scotland. Sjøsatt 22/02, levert i mai. 1900 Solgt til Bucknell Bros, Glasgow. Omdøpt til BUCEROS. 1912 Solgt til A/S Østkysten (Johan Bryde) Sandefjord. Omdøpt til ØSTKYSTEN. Ombygget til hvalkokeri med faste tanker for 18.000 fat hvalolje. Omdøpt til JOHAN BRYDE. 1913 Solgt i juli for kr 575.000 til Hvalfanger-A/S Sydhavet (Firma Peder Bogen), Sandefjord, stiftet 30/07. Fangstområde var Syd Shetland. Omdøpt til SVEND FOYN I. 1931 Tatt ut av fangst etter sesongen 1930/31. 1934 Solgt som skrap. Ankom 27/07 til Inverkeithing, Fife, Skottland for hugging ved T. W. Ward. https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319140200000%20SVEND%20FOYN%20I.pdf
De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
(Bygget ved Deutsche Shiff-und Mashinenbau. A.G.Weser, Bremen, Tyskland i 1936. Levert som TERJE VIKEN til United Whalers Ltd, London, U.K. (N. Bugge, Tønsberg) i 1936. Torpedert og senket av tysk ubåt i 1941. Kilde: Krigsseilerregisteret)
FLK «Hektoria» (II) var et flytende hvalkokeri eid av den norske rederen Nils Bugge. Skipet ble bygget ved Harland & Wolff i Belfast og overlevert rederiet White Star Line i 1899 som passasjerskipet DS «Medic». DS «Medic» seilte i rute mellom Storbritannia og Australia før hun i 1928 ble solgt til Hvalfangerselskabet Hektor i Tønsberg med reder Nils Bugge. Skipet ble bygget om til et flytende hvalkokeri og omdøpt FLK «Hektoria». I september 1942 var skipet med i en konvoi fra Storbritannia til USA da hun ble senket av tyske ubåter.
FLK «Hektoria» (II) var et flytende hvalkokeri eid av den norske rederen Nils Bugge. Skipet ble bygget ved Harland & Wolff i Belfast og overlevert rederiet White Star Line i 1899 som passasjerskipet DS «Medic». DS «Medic» seilte i rute mellom Storbritannia og Australia før hun i 1928 ble solgt til Hvalfangerselskabet Hektor i Tønsberg med reder Nils Bugge. Skipet ble bygget om til et flytende hvalkokeri og omdøpt FLK «Hektoria». I september 1942 var skipet med i en konvoi fra Storbritannia til USA da hun ble senket av tyske ubåter.