De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
(Bygget ved Deutsche Shiff-und Mashinenbau. A.G.Weser, Bremen, Tyskland i 1936. Levert som TERJE VIKEN til United Whalers Ltd, London, U.K. (N. Bugge, Tønsberg) i 1936. Torpedert og senket av tysk ubåt i 1941. Kilde: Krigsseilerregisteret)
FLK «Hektoria» (II) var et flytende hvalkokeri eid av den norske rederen Nils Bugge. Skipet ble bygget ved Harland & Wolff i Belfast og overlevert rederiet White Star Line i 1899 som passasjerskipet DS «Medic». DS «Medic» seilte i rute mellom Storbritannia og Australia før hun i 1928 ble solgt til Hvalfangerselskabet Hektor i Tønsberg med reder Nils Bugge. Skipet ble bygget om til et flytende hvalkokeri og omdøpt FLK «Hektoria». I september 1942 var skipet med i en konvoi fra Storbritannia til USA da hun ble senket av tyske ubåter.
FLK «Hektoria» (II) var et flytende hvalkokeri eid av den norske rederen Nils Bugge. Skipet ble bygget ved Harland & Wolff i Belfast og overlevert rederiet White Star Line i 1899 som passasjerskipet DS «Medic». DS «Medic» seilte i rute mellom Storbritannia og Australia før hun i 1928 ble solgt til Hvalfangerselskabet Hektor i Tønsberg med reder Nils Bugge. Skipet ble bygget om til et flytende hvalkokeri og omdøpt FLK «Hektoria». I september 1942 var skipet med i en konvoi fra Storbritannia til USA da hun ble senket av tyske ubåter.
FLK «Hektoria» (II) var et flytende hvalkokeri eid av den norske rederen Nils Bugge. Skipet ble bygget ved Harland & Wolff i Belfast og overlevert rederiet White Star Line i 1899 som passasjerskipet DS «Medic». DS «Medic» seilte i rute mellom Storbritannia og Australia før hun i 1928 ble solgt til Hvalfangerselskabet Hektor i Tønsberg med reder Nils Bugge. Skipet ble bygget om til et flytende hvalkokeri og omdøpt FLK «Hektoria». I september 1942 var skipet med i en konvoi fra Storbritannia til USA da hun ble senket av tyske ubåter.