1924 Bygget som ELMWORTH av Archibald McMillan & Son Ltd, Dumbarton, Scotland for Dalgliesh Steam Shipping Co. Ltd (R. S. Dalgliesh Ltd), Newcastle-Upon-Tyne, England. Sjøsatt 03/09, ferdigstilt i november. 1937 Solgt til Butler Wang's Rederi II A/S (W. Butler Wang), Tønsberg. Omdøpt WIND. 1938 Solgt til Skibs-A/S Avanti (Tschudi & Eitzen), Oslo. Omdøpt til AROSA. 1951 Ankom Framnæs mek. Værksted 18/07 for en bunninspeksjon i dokken. Ut av dokken 21/07. Solgt til Sosimar - Societá Siciliana Imprese Marittime (E. Mazzarella), Palermo, Sicilia, Italia. Omdøpt til ENRICO MAZZARELLA. Avgikk Sandefjord 04/08.
D/S/Flk "ABRAHAM LARSEN" på vei inn Sandefjordsfjorden 31.08. 1950 og den gikk rett i dokk.
Jørgensen
SLS
Sandefjord
Flytende kokeri
Hvalfangs
Skip Fartøy
937 Bygget som Flk UNITAS av Deutsche Schiff und Maschinenbau A.G. (Deschimag), Bremen, Tyskland for Jürghens Van den Bergh Margarine Verkaufs Union G.m.b.H., Bremen.
1939 Rekvirert av Die Kriegsmarine. Tatt i bruk som Stutspunkt Schiff med base i Kiel, Tyskland and Gotenhafen (Gdynia), Polen.
1944 Skadet 18/19-12 ved Gotenhafen, Polen under R.A.F. raid. 24 av mannskapet ble drept.
1945 Beslaglagt i mai av de allierte ved Flensburg, Tyskland. Senere tatt over av den engelske regjeringen (Ministry of Food), London, England.
Seilte i juni fra Cuxhaven, Tyskland til Methil, Firth of Forth, Scotland hvor hun ble omdøpt til EMPIRE VICTORY.
Leid ut i sesongen 1945/46 til United Whalers Ltd (Bugge and Krogh-Hansen), London, England.
1946 Christian Salvesen, Leith, Scotland ga i mai et bud på GBP 800.000 til the Ministry of Transport men dette ble avvist.
1946 Solgt i juni for GBP 1.050.000 til Union Whaling Co. Ltd (Abraham E. Larsen), Durban, Syd-Afrika. Skipet fremdeles registrert i London.
1950 Omdøpt til ABRAHAM LARSEN. Skipet fremdeles registrert i London, England.
D/S/Flk "ABRAHAM LARSEN" på vei inn Sandefjordsfjorden 31.08. 1950 og den gikk rett i dokk.
Jørgensen
SLS
Sandefjord
Flytende kokeri
Skip Fartøy
Hvalfangst
1937 Bygget som Flk UNITAS av Deutsche Schiff und Maschinenbau A.G. (Deschimag), Bremen, Tyskland for Jürghens Van den Bergh Margarine Verkaufs Union G.m.b.H., Bremen.
1939 Rekvirert av Die Kriegsmarine. Tatt i bruk som Stutspunkt Schiff med base i Kiel, Tyskland and Gotenhafen (Gdynia), Polen.
1944 Skadet 18/19-12 ved Gotenhafen, Polen under R.A.F. raid. 24 av mannskapet ble drept.
1945 Beslaglagt i mai av de allierte ved Flensburg, Tyskland. Senere tatt over av den engelske regjeringen (Ministry of Food), London, England.
Seilte i juni fra Cuxhaven, Tyskland til Methil, Firth of Forth, Scotland hvor hun ble omdøpt til EMPIRE VICTORY.
Leid ut i sesongen 1945/46 til United Whalers Ltd (Bugge and Krogh-Hansen), London, England.
1946 Christian Salvesen, Leith, Scotland ga i mai et bud på GBP 800.000 til the Ministry of Transport men dette ble avvist.
1946 Solgt i juni for GBP 1.050.000 til Union Whaling Co. Ltd (Abraham E. Larsen), Durban, Syd-Afrika. Skipet fremdeles registrert i London.
1950 Omdøpt til ABRAHAM LARSEN. Skipet fremdeles registrert i London, England.
Bøkkerfjellet med Treschow Fritzøes wallboardfabrikk, Larvik i bakgrunn; 1950.
Jørgensen
SLS
Larvik
Fjell
Fabrikk
Fjord
Skip Fartøy
Lager
Treschow-Fritzøe Wallboardfabrikken ble ikke realisert før etter krigen. Den ble anlagt på Sanden ved Larviksfjorden i 1949 med driftsstart året etter for produksjon av porøse trefiberplater, men med tanke på utvidelse til også harde og halvharde plate kvaliteter. Fabrikken fikk en kapasitet på 9000 tonn plater per år. Investeringer ble foretatt i 1950 årene og i 1960-årene var produksjonskapasiteten 15 000 tonn wallboard. Antall arbeidere var, 50.
Hvalbåten : "STAR 1" klar for avgang til feltet, tilhørende "Rosshavet" Skytter var Terje Løvaas, Slagen ;1950.
Jørgensen
SLS
Sandefjord
Skip Fartøy
Hvalbåt
Hvalfangst
Slepebåt
1941 Bygget som TIROL ved Akers mek. Verksted, Oslo for den tyske Kriegsmarine. 1946 Overtatt av Den Norske Stat. Overlevert A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord. Omdøpt til KOS 25. Satt i fangst med kokeriet ANTARCTIC for sesongen 1946/47.
1947 Fanget for kokeriet ANTARCTIC sesongen 1947/48.
1948 Solgt til Hvalfanger-A/S Rosshavet (Johan Rasmussen & Co.), Sandefjord. Omdøpt til STAR I.
1944 Bygget som landgangsfartøy HMS LCG(M) 129 av Alexander Findlay & Co. Ltd, Old Kilpatrick, Scotland for The Admiralty, British Royal Navy, London, England. 1947 Solgt i september til Sandeid Industriselskap A/S, Sandeid/Bergen for ombygging til lastefartøy. 1949 Satt i fart i februar som MS MEDVIND for Partrederiet Medvind (K. K. Rasmussen), Sandefjord. Nye mål: L: 150,4’-B: 22,2’-D: 9,9’. Ny tonnasje: 400 tdw, 285 brt, 137 nrt. 1950 Overført til K. K. Rasmussens Rederi A/S (K. K. Rasmussen), Sandefjord.
Amerikanske studenter på besøk i Sandefjord; 1950.
Jørgensen
SLS
Sandefjord
Flytende kokeri
Skip Fartøy
Studenter
Omvisning
Over 170 studenter fra 80 universiteter i 30 amerikanske stater, har vært deltagere på den amerikanske sommerskolen på Blindern i Oslo. De besøkte Sandefjord der de var skipsreder Lars Christensen og frues gjester en weekend i juli. Programmet i Sandefjord inneholdt besøk på Hvalfangstmuseet, besøk om bord i kokeriene "Thorshøvdi" og "Thorshavet", besøk på Gokstadhauen, og et hageselskap hos Lars Christensen på Ranvik.
Amerikanske studenter på besøk i Sandefjord; 1950.
Jørgensen
SLS
Sandefjord
Skip Fartøy
Flytende kokeri
Havlfangst
Studenter
Besøk
Over 170 studenter fra 80 universiteter i 30 amerikanske stater, har vært deltagere på den amerikanske sommerskolen på Blindern i Oslo. De besøkte Sandefjord der de var skipsreder Lars Christensen og frues gjester en weekend i juli. Programmet i Sandefjord inneholdt besøk på Hvalfangstmuseet, besøk ombord i kokeriene "Thorshøvdi" og "Thorshavet", besøk på Gokstadhauen, og et hageselskap hos Lars Christensen på Ranvik.
M/S "MEDVIND" i dokk ved Framnæs Mekaniske Værksted, Sandefjord, fra 20.02 til 02.03.1950.
Jørgensen
SLS
Sandefjord
Skip Fartøy
Lasteskip
Havn
1944 Bygget som landgangsfartøy HMS LCG(M) 129 av Alexander Findlay & Co. Ltd, Old Kilpatrick, Scotland for The Admiralty, British Royal Navy, London, England. 1947 Solgt i september til Sandeid Industriselskap A/S, Sandeid/Bergen for ombygging til lastefartøy. 1949 Satt i fart i februar som MS MEDVIND for Partrederiet Medvind (K. K. Rasmussen), Sandefjord. Nye mål: L: 150,4’-B: 22,2’-D: 9,9’. Ny tonnasje: 400 tdw, 285 brt, 137 nrt. 1950 Overført til K. K. Rasmussens Rederi A/S (K. K. Rasmussen), Sandefjord.
Stabelavløping for "Ocean Queen"; 1949. "Ocean Queen" 1949 Bygget som OCEAN QUEEN av Framnæs Mek. Værksted A/S, Sandefjord for A/S D/S Mathilda (Jacob Christensen), Bergen. Sjøsatt 05/05.
1950 Levert i februar.
1951 Solgt til Villain & Fassio Soc. Anon. Italiana di Navigazione Mercantile, Genova, Italia. Omdøpt til JOLE FASSIO.
Stabelavløping for "Ocean Queen"; 1949. "Ocean Queen" 1949. Bygget som OCEAN QUEEN av Framnæs Mek. Værksted A/S, Sandefjord for A/S D/S Mathilda (Jacob Christensen), Bergen. Sjøsatt 05/05.
1950 Levert i februar.
1951 Solgt til Villain & Fassio Soc. Anon. Italiana di Navigazione Mercantile, Genova, Italia. Omdøpt til JOLE FASSIO.
DS/Flk "KOSMOS IV" og "CHRISTIAND RADICH" til kai ved Framnæs Mekaniske Værksted: 1946.
Jørgensen
SLS
Sandefjord
Skip Fartøy
Seilskute
Verksted
DS/Flk "KOSMOS IV" og "CHRISTIAND RADICH" til kai ved Framnæs Mekaniske Værksted: 1946. DS/Flk "KOSMOS IV" utrustes for sin første sesong. og skoleskipet Christian Radich repareres etter skadene den fikk under krigen; 1946