• Sandefjords hvalfangerflåte i Deception, Syd Shetland 1912
    Ukjent
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Hvalfangststasjon
    Landskap
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    "Sandefjords hvalfangerflaate i Deception, Syd Shetland"
  • DS/Hvb H. J. BULL
    Dimitri Koloboff
    Dampskip
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Sjø
    Skip
    DS/Hvb H. J. BULL ble bygget for Anders Jahreved Fredrikstad Mekaniske Verksted (FMV) 1935. Eiere var Hvalfangerselskapene Kosmos, Kosmos II og Pelagos I, Sandefjord.
  • Flytende kokeri med kokekjeler på dekk 1913
    Ukjent
    Flytende kokeri
    Fartøy
    Hvalfangst
    Kjele
    Kokeri
    Kurv
    Skip
    SLS
    De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
  • Hvalbåt bak drivende isfjell ved Sør-Georgia
    Ukjent
    Båt
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Isfjell
    Sjø
    Skip
    Syd-Georgia
  • FLK "Fridtjof Nansen II" ca. 1910 til 1920
    Ukjent
    Bukt
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Kokeri
    Landskap
    Skip
    Stromnes
    Syd-Georgia
    Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
  • Leith Harbour
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Antarktis
    Fartøy
    Flyfoto
    Havn
    Havneområde
    Panorama
    Leith Harbour Ca. 1961
  • South Shetland - Hvalfangst - Fartøyer
    Theodor Andersson
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    Fartøy
    Landskap
    Panorama
    South Shetland - Hvalfangst - Fartøyer - Oversiktsbilde
  • Fartøyer - Harpon
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Fartøy
    South Georgia - Kokeri - Fartøyer - Harpon - Situasjonsbilde Hvalbåtene ble lagt opp i Grytviken. Mannskapene på disse ble tatt hjem med transportbåten HARPON. 1929 - 1930
  • DS/Flk "EMPIRE VICTORY"
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalkokeri
    Fartøy
    1937 Bygget som DS/Flk "UNITAS" av Deutsche Schiff und Maschinenbau A.G. (Deschimag), Bremen, Tyskland for Jürghens Van den Bergh Margarine Verkaufs Union G.m.b.H., Bremen. 1939 Rekvirert av Die Kriegsmarine. Tatt i bruk som Stutspunkt Schiff med base i Kiel, Tyskland and Gotenhafen (Gdynia), Polen. 1944 Skadet 18/19-12 ved Gotenhafen, Polen under R.A.F. raid. 24 av mannskapet ble drept. 1945 Beslaglagt i mai av de allierte ved Flensburg, Tyskland. Senere tatt over av den engelske regjeringen (Ministry of Food), London, England. Seilte i juni fra Cuxhaven, Tyskland til Methil, Firth of Forth, Scotland hvor hun ble omdøpt til EMPIRE VICTORY. Leid ut i sesongen 1945/46 til United Whalers Ltd (Bugge and Krogh-Hansen), London, England. 1946 Christian Salvesen, Leith, Scotland ga i mai et bud på GBP 800.000 til the Ministry of Transport men dette ble avvist. 1946 Solgt i juni for GBP 1.050.000 til Union Whaling Co. Ltd (Abraham E. Larsen), Durban, Syd-Afrika. Skipet fremdeles registrert i London. 1950 Omdøpt til ABRAHAM LARSEN. Skipet fremdeles registrert i London, England. https://skipshistorie.net/Durban/DUR909UnionWhaling/Tekster/DUR90919460100000%20EMPIRE%20VICTORY.htm
  • DS/Flk "SVEND FOYN" flensing av hval
    Ukjent
    Fangst
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hval
    Hvalfanger
    Hvalfangst
    Kokeri
    Skip
    SLS
    1894 Bygget i stål som STRATHNESS ved Eng. Gray & Co. Ltd, West Hartlepool, England for Burell & Son, Glasgow, Scotland. Sjøsatt 22/02, levert i mai. 1900 Solgt til Bucknell Bros, Glasgow. Omdøpt til BUCEROS. 1912 Solgt til A/S Østkysten (Johan Bryde) Sandefjord. Omdøpt til ØSTKYSTEN. Ombygget til hvalkokeri med faste tanker for 18.000 fat hvalolje. Omdøpt til JOHAN BRYDE. 1913 Solgt i juli for kr 575.000 til Hvalfanger-A/S Sydhavet (Firma Peder Bogen), Sandefjord, stiftet 30/07. Fangstområde var Syd Shetland. Omdøpt til SVEND FOYN I. 1931 Tatt ut av fangst etter sesongen 1930/31. 1934 Solgt som skrap. Ankom 27/07 til Inverkeithing, Fife, Skottland for hugging ved T. W. Ward. https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319140200000%20SVEND%20FOYN%20I.pdf
  • Hvalbå tH/B "Southern Maid
    Ukjent
    Fartøy
    hvalfangst
    Kokeri
    Skip
  • Hvalbå H/B "Southern Spray"
    Ukjent
    Fartøy
    hvalfangst
    Kokeri
    Skip
  • Skipstegninger for T.T. Polarvik
    Mekonnen Wolday
    FANGSTFARTØY
    Hvalfangst
    SKIP (FARTØY)
    Hvalfangstselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom. Tankskip for Oljeast, bygd 1963 ved Kockums Mekaniske Verkstad AB, Malmø, Sweden YARD No. 455
  • Skipstegninger for T.T. Polarvik
    Mekonnen Wolday
    FANGSTFARTØY
    Hvalfangst
    SKIP (FARTØY)
    Hvalfangstselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom. Tankskip for Oljeast, bygd 1963 ved Kockums Mekaniske Verkstad AB, Malmø, Sweden YARD No. 455
  • Skipstegninger for T.T. Polarvik
    Mekonnen Wolday
    FANGSTFARTØY
    Hvalfangst
    SKIP (FARTØY)
    Hvalfangstselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom. Tankskip for Oljeast, bygd 1963 ved Kockums Mekaniske Verkstad AB, Malmø, Sweden YARD No. 455
  • Skipstegninger for T.T. Polarvik
    Mekonnen Wolday
    FANGSTFARTØY
    Hvalfangst
    SKIP (FARTØY)
    Hvalfangstselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom. Tankskip for Oljeast, bygd 1963 ved Kockums Mekaniske Verkstad AB, Malmø, Sweden YARD No. 455
  • Skipstegninger for T.T. Polarvik
    Mekonnen Wolday
    FANGSTFARTØY
    Hvalfangst
    SKIP (FARTØY)
    Hvalfangstselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom. Tankskip for Oljeast, bygd 1963 ved Kockums Mekaniske Verkstad AB, Malmø, Sweden YARD No. 455
  • Skipstegninger for T.T. Polarvik
    Mekonnen Wolday
    FANGSTFARTØY
    Hvalfangst
    SKIP (FARTØY)
    Hvalfangstselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom. Tankskip for Oljeast, bygd 1963 ved Kockums Mekaniske Verkstad AB, Malmø, Sweden YARD No. 455
  • Skipstegninger for T.T. Polarvik
    Mekonnen Wolday
    FANGSTFARTØY
    Hvalfangst
    SKIP (FARTØY)
    Hvalfangstselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom. Tankskip for Oljeast, bygd 1963 ved Kockums Mekaniske Verkstad AB, Malmø, Sweden YARD No. 455
  • Skipstegninger for T.T. Polarvik
    Mekonnen Wolday
    FANGSTFARTØY
    Hvalfangst
    SKIP (FARTØY)
    Hvalfangstselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom. Tankskip for Oljeast, bygd 1963 ved Kockums Mekaniske Verkstad AB, Malmø, Sweden YARD No. 455
  • Dokumentasjonsbilder av August Gregersens reise, livet som sjømann ombord på det flytende kokeriet Sir James Clark Ross, og deltagelse på hvalfangst i Antarktis via Stewart Island 1932-1933. Dette bildet viser August Gregersen om bord.
    Ukjent
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Kokeri
    Utenbords flensing
    Flensing
    Skip
    August Gregersen var født i Modum 1913. Familien flyttet til Sverige da sønnen Nils Petter Gregersen var fem år. Nils Petter Gregersen avleverte de digitale kopiene til Vestfoldmuseet ved Vestfoldarkivet i januar 2022.
  • Dokumentasjonsbilder av August Gregersens reise, livet som sjømann ombord på det flytende kokeriet Sir James Clark Ross, og deltagelse på hvalfangst i Antarktis via Stewart Island 1932-1933.
    August Gregersen
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Kokeri
    Utenbords flensing
    Flensing
    Skip
    August Gregersen var født i Modum 1913. Familien flyttet til Sverige da sønnen Nils Petter Gregersen var fem år. Nils Petter Gregersen avleverte de digitale kopiene til Vestfoldmuseet ved Vestfoldarkivet i januar 2022.
  • Dokumentasjonsbilder av August Gregersens reise, livet som sjømann ombord på det flytende kokeriet Sir James Clark Ross, og deltagelse på hvalfangst i Antarktis via Stewart Island 1932-1933.
    August Gregersen
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Kokeri
    Utenbords flensing
    Flensing
    Skip
    August Gregersen var født i Modum 1913. Familien flyttet til Sverige da sønnen Nils Petter Gregersen var fem år. Nils Petter Gregersen avleverte de digitale kopiene til Vestfoldmuseet ved Vestfoldarkivet i januar 2022.
  • Dokumentasjonsbilder av August Gregersens reise, livet som sjømann ombord på det flytende kokeriet Sir James Clark Ross, og deltagelse på hvalfangst i Antarktis via Stewart Island 1932-1933.
    August Gregersen
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Kokeri
    Utenbords flensing
    Flensing
    Skip
    August Gregersen var født i Modum 1913. Familien flyttet til Sverige da sønnen Nils Petter Gregersen var fem år. Nils Petter Gregersen avleverte de digitale kopiene til Vestfoldmuseet ved Vestfoldarkivet i januar 2022.
  • Dokumentasjonsbilder av August Gregersens reise, livet som sjømann ombord på det flytende kokeriet Sir James Clark Ross, og deltagelse på hvalfangst i Antarktis via Stewart Island 1932-1933.
    August Gregersen
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Kokeri
    Utenbords flensing
    Flensing
    Skip
    August Gregersen var født i Modum 1913. Familien flyttet til Sverige da sønnen Nils Petter Gregersen var fem år. Nils Petter Gregersen avleverte de digitale kopiene til Vestfoldmuseet ved Vestfoldarkivet i januar 2022.