Flytende hvalkokerier i opplag ved Tønsberg ca. 1930 til 1940
Th. Larsen
Båt
Damp
Dampbåt
Dampskip
Fangstfartøy
Fartøy
Flytende kokeri
Hvalbåt
Hvalfangst
Hvalkokeri
Kokeri
Kyst
Kystlandskap
Landskap
Mast
Opplag
Sjø
Sjøfart
Skip
Skipsfart
Fra venstre har vi et av Salvesens transportskip, så kokeriene Sourabaya, Salvestria, New Sevilla, Orwell, Svend Foyn, Polar Chief og Anglo Norse (II).
(Bygget ved Deutsche Shiff-und Mashinenbau. A.G.Weser, Bremen, Tyskland i 1936. Levert som TERJE VIKEN til United Whalers Ltd, London, U.K. (N. Bugge, Tønsberg) i 1936. Torpedert og senket av tysk ubåt i 1941. Kilde: Krigsseilerregisteret)
FLK «Hektoria» (II) var et flytende hvalkokeri eid av den norske rederen Nils Bugge. Skipet ble bygget ved Harland & Wolff i Belfast og overlevert rederiet White Star Line i 1899 som passasjerskipet DS «Medic». DS «Medic» seilte i rute mellom Storbritannia og Australia før hun i 1928 ble solgt til Hvalfangerselskabet Hektor i Tønsberg med reder Nils Bugge. Skipet ble bygget om til et flytende hvalkokeri og omdøpt FLK «Hektoria». I september 1942 var skipet med i en konvoi fra Storbritannia til USA da hun ble senket av tyske ubåter.
FLK «Hektoria» (II) var et flytende hvalkokeri eid av den norske rederen Nils Bugge. Skipet ble bygget ved Harland & Wolff i Belfast og overlevert rederiet White Star Line i 1899 som passasjerskipet DS «Medic». DS «Medic» seilte i rute mellom Storbritannia og Australia før hun i 1928 ble solgt til Hvalfangerselskabet Hektor i Tønsberg med reder Nils Bugge. Skipet ble bygget om til et flytende hvalkokeri og omdøpt FLK «Hektoria». I september 1942 var skipet med i en konvoi fra Storbritannia til USA da hun ble senket av tyske ubåter.
FLK «Hektoria» (II) var et flytende hvalkokeri eid av den norske rederen Nils Bugge. Skipet ble bygget ved Harland & Wolff i Belfast og overlevert rederiet White Star Line i 1899 som passasjerskipet DS «Medic». DS «Medic» seilte i rute mellom Storbritannia og Australia før hun i 1928 ble solgt til Hvalfangerselskabet Hektor i Tønsberg med reder Nils Bugge. Skipet ble bygget om til et flytende hvalkokeri og omdøpt FLK «Hektoria». I september 1942 var skipet med i en konvoi fra Storbritannia til USA da hun ble senket av tyske ubåter.
FLK «Hektoria» (II) var et flytende hvalkokeri eid av den norske rederen Nils Bugge. Skipet ble bygget ved Harland & Wolff i Belfast og overlevert rederiet White Star Line i 1899 som passasjerskipet DS «Medic». DS «Medic» seilte i rute mellom Storbritannia og Australia før hun i 1928 ble solgt til Hvalfangerselskabet Hektor i Tønsberg med reder Nils Bugge. Skipet ble bygget om til et flytende hvalkokeri og omdøpt FLK «Hektoria». I september 1942 var skipet med i en konvoi fra Storbritannia til USA da hun ble senket av tyske ubåter.
FLK «Hektoria» (II) var et flytende hvalkokeri eid av den norske rederen Nils Bugge. Skipet ble bygget ved Harland & Wolff i Belfast og overlevert rederiet White Star Line i 1899 som passasjerskipet DS «Medic». DS «Medic» seilte i rute mellom Storbritannia og Australia før hun i 1928 ble solgt til Hvalfangerselskabet Hektor i Tønsberg med reder Nils Bugge. Skipet ble bygget om til et flytende hvalkokeri og omdøpt FLK «Hektoria». I september 1942 var skipet med i en konvoi fra Storbritannia til USA da hun ble senket av tyske ubåter.
(Bygget ved Deutsche Shiff-und Mashinenbau. A.G.Weser, Bremen, Tyskland i 1936. Levert som TERJE VIKEN til United Whalers Ltd, London, U.K. (N. Bugge, Tønsberg) i 1936. Torpedert og senket av tysk ubåt i 1941. Kilde: Krigsseilerregisteret)
(Bygget ved Deutsche Shiff-und Mashinenbau. A.G.Weser, Bremen, Tyskland i 1936. Levert som TERJE VIKEN til United Whalers Ltd, London, U.K. (N. Bugge, Tønsberg) i 1936. Torpedert og senket av tysk ubåt i 1941. Kilde: Krigsseilerregisteret)