• Landstasjon med to skip i Leith Harbour, Syd Georgia (Sør-Georgia og De søndre Sandwichøyene) 1912
    Th. Larsen / Ansgar Theodor Larsen
    Bebyggelse
    Bolighus
    Fartøy
    Fjell
    Hvalfangst
    Landskap
    Landstasjon
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    Trehus
    Trehusbebyggelse
  • D/S/Flk "ABRAHAM LARSEN" på vei inn Sandefjordsfjorden 31.08. 1950 og den gikk rett i dokk.
    Jørgensen
    SLS
    Sandefjord
    Flytende kokeri
    Skip Fartøy
    Hvalfangst
    1937 Bygget som Flk UNITAS av Deutsche Schiff und Maschinenbau A.G. (Deschimag), Bremen, Tyskland for Jürghens Van den Bergh Margarine Verkaufs Union G.m.b.H., Bremen. 1939 Rekvirert av Die Kriegsmarine. Tatt i bruk som Stutspunkt Schiff med base i Kiel, Tyskland and Gotenhafen (Gdynia), Polen. 1944 Skadet 18/19-12 ved Gotenhafen, Polen under R.A.F. raid. 24 av mannskapet ble drept. 1945 Beslaglagt i mai av de allierte ved Flensburg, Tyskland. Senere tatt over av den engelske regjeringen (Ministry of Food), London, England. Seilte i juni fra Cuxhaven, Tyskland til Methil, Firth of Forth, Scotland hvor hun ble omdøpt til EMPIRE VICTORY. Leid ut i sesongen 1945/46 til United Whalers Ltd (Bugge and Krogh-Hansen), London, England. 1946 Christian Salvesen, Leith, Scotland ga i mai et bud på GBP 800.000 til the Ministry of Transport men dette ble avvist. 1946 Solgt i juni for GBP 1.050.000 til Union Whaling Co. Ltd (Abraham E. Larsen), Durban, Syd-Afrika. Skipet fremdeles registrert i London. 1950 Omdøpt til ABRAHAM LARSEN. Skipet fremdeles registrert i London, England.
  • Hvalbåten : "STAR 1" klar for avgang til feltet, tilhørende "Rosshavet" Skytter var Terje Løvaas, Slagen ;1950.
    Jørgensen
    SLS
    Sandefjord
    Skip Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Slepebåt
    1941 Bygget som TIROL ved Akers mek. Verksted, Oslo for den tyske Kriegsmarine. 1946 Overtatt av Den Norske Stat. Overlevert A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord. Omdøpt til KOS 25. Satt i fangst med kokeriet ANTARCTIC for sesongen 1946/47. 1947 Fanget for kokeriet ANTARCTIC sesongen 1947/48. 1948 Solgt til Hvalfanger-A/S Rosshavet (Johan Rasmussen & Co.), Sandefjord. Omdøpt til STAR I.
  • Opplag av hvalbåter ved Stub, Sandefjord; 1950.
    Jørgensen
    SLS
    Sandefjord
    Skip Fartøy
    Hvalbåt
    Opplag
    Hvalfangst
    Rederi
    Hvalbåteene fra venstre: "STAR 1V", "STAR I", "STAR II", "STAR X", "STAR III" og "STAR XXV"" tilhørende "Rosshavet" ved Stub i Sandefjord; 1950
  • Hvalbåteene fra venstre: "STAR V", "STAR I" og "STAR II" tilhørende "Rosshavet" ved Brygga i Sandefjord; 1950
    Jørgensen
    SLS
    Sandefjord
    Skip Fartøy
    Hvalbåt
    Brygge
    Kai
    Hvalfangst
    Tollbod
    Hvalbåteene fra venstre: "STAR V", "STAR I" og "STAR II" tilhørende "Rosshavet" ved Brygga i Sandefjord; 1950
  • Hvalbåtene fra venstre: "STAR V", "STAR I" og "STAR II" tilhørende "Rosshavet" ved Brygga i Sandefjord; 1950
    Jørgensen
    SLS
    Sandefjord
    Skip Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Brygge
    Kai
    Hvalbåtene fra venstre: "STAR V", "STAR I" og "STAR II" tilhørende "Rosshavet" ved Brygga i Sandefjord; 1950
  • Hvalbåtene fra venstre: "STAR VIII", "STAR IV", "STAR I" og "STAR II" tilhørende "Rosshavet" ved Brygga i Sandefjord; 1950
    Jørgensen
    SLS
    Sandefjord
    Skip Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Brygge
    Kai
    Hvalbåtene fra venstre: "STAR VIII", "STAR IV", "STAR I" og "STAR II" tilhørende "Rosshavet" ved Brygga i Sandefjord; 1950
  • MS/Flk "THORSHAVET" fortøyd ved Thorøya og klargjøres for sin første sesong; 1947.
    Jørgensen
    SLS
    Sandar
    Flytende kokeri
    Skip Fartøy
    Hvalfangst
    MS/Flk "THORSHAVET" fortøyd ved Thorøya og klargjøres for sin første sesong; 1947. 1947 Bygget som hvalkokeriet THORSHAVET ved Harland & Wolff i Belfast for Aktieselskapet Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Sjøsatt 19/06, levert 09/10. Prisen var NOK. 30.492.133,10. THORSHAVET ble bygget med dieselmotor fremdrift for å kunne bruke all dampproduksjon til kokeriet. Det første året hun var i drift, deltok hun i det siste året av fellesdriften som ble opprettet etter krigen. Kilde: Skipshistorie net.
  • De Laval separatorer ombord i MS/FLK THORSHØVDI (II)1948
    Reidar Brusell
    BRUCE foto
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Interiør
    Maskin
    Motorskip
    Sentrifuge
    Separator
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948.
  • De Laval separatorer ombord i MS/FLK THORSHØVDI (II)1948
    Reidar Brusell
    BRUCE foto
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Interiør
    Maskin
    Motorskip
    Sentrifuge
    Separator
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948.
  • Hvalbåten KOS 31 ca. 1950 til 1960
    Ukjent
    Dampskip
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Sjø
    Skip
  • DS/Flk "THORSHAMMER" Ved kai i Liverpool ca. 1950 til 1960
    Dimitri Koloboff
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Kokeri
    Opplag
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    1914 Bygd som oljetankeren SAN NAZARIO ved Wm. Doxford & Sons Ltd., Sunderland, 12.215 brt for Eagle Oil Transport Co. Ltd, UK. Sjøsatt 09/06-1914. Overlevert i september. 1928 Innkjøpt av A/S Bryde & Dahls Hvalfangerselskap 23/07 fra The Eagle Oil Transport Company Ltd., London, og den ble overtatt i Newcastle on Tyne 27/07. Ankomst Framnæs mek. Værksted 29/07-1928 for ombygging til flytende hvalkokeri. Avgår Sandefjord 14/10. THORSHAMMER var i virksomhet for A/S Thor Dahl helt fra 1928 til 1967. Dette er et lengere tidsrom enn noen annet flytende kokeri. Kilde https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219280200000%20THORSHAMMER.pdf
  • Sandefjords hvalfangerflåte i Deception, Syd Shetland 1912
    Ukjent
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Hvalfangststasjon
    Landskap
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    "Sandefjords hvalfangerflaate i Deception, Syd Shetland"
  • DS/Hvb H. J. BULL
    Dimitri Koloboff
    Dampskip
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Sjø
    Skip
    DS/Hvb H. J. BULL ble bygget for Anders Jahreved Fredrikstad Mekaniske Verksted (FMV) 1935. Eiere var Hvalfangerselskapene Kosmos, Kosmos II og Pelagos I, Sandefjord.
  • Flytende kokeri med kokekjeler på dekk 1913
    Ukjent
    Flytende kokeri
    Fartøy
    Hvalfangst
    Kjele
    Kokeri
    Kurv
    Skip
    SLS
    De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
  • Hvalbåt bak drivende isfjell ved Sør-Georgia
    Ukjent
    Båt
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Isfjell
    Sjø
    Skip
    Syd-Georgia
  • FLK "Fridtjof Nansen II" ca. 1910 til 1920
    Ukjent
    Bukt
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Kokeri
    Landskap
    Skip
    Stromnes
    Syd-Georgia
    Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
  • H/B "Falken" og H/B "Carmen", tilhørende Johan Bryde, grunnstøtt på Robben Island, Sør Afrika 29/10-1910.
    Ukjent
    Dampskip
    Fartøy
    Forlis
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    "Falken" totalforliste, men "Carmen" ble bragt flott og reparert. DS/Hvb "FALKEN" 1882 Bygget som hvalfanger VARDØHUS av Christianssands Mek. Værksted, Kristiansand for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde & Gerhard Sørensen), Sandefjord. Fanget på Finnmarkskysten. 1886 A. J. Freberg, Sandefjord ble managers. 1887 Gikk på et skjær og forliste i mars i tett snøvær utenfor Mandal. 46 mann omkom, kun to overlevde. Senere hevet og tatt til Nylands Verksted, Kristiania for reparasjon. 1888 Satt i fart igjen som FALKEN for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde), Sandefjord. 1889 Solgt til Aktieselskapet Haabet (Chr. Christensen & Johan Bryde), Sandefjord. (Aktieselskapet Haabet var konkurs og de kjøpte hele konkursboet på auksjon 06/11 for NOK 70.000. Det medfulgte en landstasjon i Båtsfjord samt fangstredskaper. 1902 Johan Bryde, Sandefjord ble eneeier om høsten etter at Chr. Christensen & Johan Bryde delte selskapet Haabet mellom seg. 1907 Solgt til A/S The South African Whaling Company (Johan Bryde), Sandefjord. 1910 Grunnstøtte og ble vrak 29/10 på Robben Island, Syd Afrika mens hun var under slep fra Saldana Bay, Syd-Afrika til Cape Town, Syd-Afrika. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ033JohanBryde/Tekster/SFJ03319020200000%20FALKEN.htm
  • Leith Harbour
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Antarktis
    Fartøy
    Flyfoto
    Havn
    Havneområde
    Panorama
    Leith Harbour Ca. 1961
  • Kokeri med hval langs siden på Sør-Shetlandsøyene, Antarktis, ca. 1922 til 1931
    Theodor Andersson
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hval
    Hvalfanger
    Hvalfangst
    Kokeri
    Landskap
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    Øy
    SLS
    South Shetland
  • South Shetland - Hvalfangst - Fartøyer
    Theodor Andersson
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    Fartøy
    Landskap
    Panorama
    South Shetland - Hvalfangst - Fartøyer - Oversiktsbilde
  • Fartøyer - Harpon
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Fartøy
    South Georgia - Kokeri - Fartøyer - Harpon - Situasjonsbilde Hvalbåtene ble lagt opp i Grytviken. Mannskapene på disse ble tatt hjem med transportbåten HARPON. 1929 - 1930
  • DS/Flk "C.A. LARSEN" undervannsskrog med skade februar/mars 1928
    Ukjent
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Kokeri
    Skade
    Skip
    Skipsfart
    Skipsverft
    Skrog
    Verft
    SLS
    1928 Grunnstøtte 21/02 under anløp i Paterson Inlet, Steward Island, New Zealand hvor selskapet hadde opplagsplass og base. Hun fikk skade i forskipet, men ble tatt av grunnen og berget 08/03. Etter lossing av hvaloljen gikk hun videre til Port Chalmers, New Zealand 12/04 for egen maskin. Her blir hun dokksatt for midlertidig reparasjon. Forlot Port Chalmers 21/05 med kurs for Newcastle-on-Tyne i England for en fullstendig reparasjon. Reparasjonen ble foretatt ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Co. Ltd. Tre uker etter ankomst verkstedet var hun reparert. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319260100000%20C%20A%20LARSEN.pdf
  • DS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" (II) på vei ut Sandefjordsfjorden 28. august 1966 for opphugging
    Ukjent
    Fartøy
    Fjord
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Kokeri
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    DS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" (II) på vei ut Sandefjordsfjorden 28.08.1966 for opphugging. Ved en ren tilfeldighet seilte vårt mest sagnomsuste hvalkokeri, Gamle "Rossen" sin siste ferd ut fjorden for opphugging samtidig som kirkeklokkene i Sandefjord ringte hvalfangstæraens "grand old Man", konsul Lars Christensen til sin siste hvile. Kilde: https://www.sandefjordshistorie.no/shipping/ship/79
  • DS/FLK "THORSHAMMER" ca. 1950 til 1967
    Ukjent
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Kokeri
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    1914: Bygd som oljetankeren SAN NAZARIO ved William Doxford & Sons Ltd., Sunderland, 12.215 brt for Eagle Oil Transport Co. Ltd, UK. 1928: Innkjøpt av A/S Bryde & Dahls Hvalfangerselskap 23/07 fra The Eagle Oil Transport Company Ltd., London, og den ble overtatt i Newcastle on Tyne 27/07. Ankomst Framnæs mek. Værksted 29/07-1928 for ombygging til flytende hvalkokeri. THORSHAMMER var i virksomhet for A/S Thor Dahl helt fra 1928 til 1967. Dette er et lengre tidsrom enn noen annet flytende kokeri. Kilde: Ragnar Iversen