• Ukjent
    Dampskip
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Sjø
    Skip
  • DS/Hvb H. J. BULL ble bygget for Anders Jahreved Fredrikstad Mekaniske Verksted (FMV) 1935. Eiere var Hvalfangerselskapene Kosmos, Kosmos II og Pelagos I, Sandefjord.
    Dimitri Koloboff
    Dampskip
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Sjø
    Skip
    DS/Hvb H. J. BULL ble bygget for Anders Jahreved Fredrikstad Mekaniske Verksted (FMV) 1935. Eiere var Hvalfangerselskapene Kosmos, Kosmos II og Pelagos I, Sandefjord.
  • Malt av E. Gulbrandsen, Oslo
    Dimitri Koloboff
    Båt
    Dampskip
    Fartøy
    Maleri
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    Malt av E. Gulbrandsen, Oslo
  • Fartøy
    Dampskip
    D/S Løven 1
    LSJ.FOTO.0668
    LSJ.FOTO
    Båt
    Skip
    Løven 1
  • Fartøy
    Dampskip
    D/S Løven 1
    LSJ.FOTO.0668
    LSJ.FOTO
    Båt
    Skip
    Løven 1
  • Fartøy
    Dampskip
    D/S Løven 1
    LSJ.FOTO.0668
    LSJ.FOTO
    Båt
    Skip
    Løven 1
  • Bestiller: Konsul Lars Christensen
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Hvalfangst
    Hvalkokeri
    Dampskip
    Bestiller: Konsul Lars Christensen
  • "Falken" totalforliste, men "Carmen" ble bragt flott og reparert. DS/Hvb "FALKEN" 1882 Bygget som hvalfanger VARDØHUS av Christianssands Mek. Værksted, Kristiansand for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde & Gerhard Sørensen), Sandefjord. Fanget på Finnmarkskysten. 1886 A. J. Freberg, Sandefjord ble managers. 1887 Gikk på et skjær og forliste i mars i tett snøvær utenfor Mandal. 46 mann omkom, kun to overlevde. Senere hevet og tatt til Nylands Verksted, Kristiania for reparasjon. 1888 Satt i fart igjen som FALKEN for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde), Sandefjord. 1889 Solgt til Aktieselskapet Haabet (Chr. Christensen & Johan Bryde), Sandefjord. (Aktieselskapet Haabet var konkurs og de kjøpte hele konkursboet på auksjon 06/11 for NOK 70.000. Det medfulgte en landstasjon i Båtsfjord samt fangstredskaper. 1902 Johan Bryde, Sandefjord ble eneeier om høsten etter at Chr. Christensen & Johan Bryde delte selskapet Haabet mellom seg. 1907 Solgt til A/S The South African Whaling Company (Johan Bryde), Sandefjord. 1910 Grunnstøtte og ble vrak 29/10 på Robben Island, Syd Afrika mens hun var under slep fra Saldana Bay, Syd-Afrika til Cape Town, Syd-Afrika. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ033JohanBryde/Tekster/SFJ03319020200000%20FALKEN.htm
    Ukjent
    Dampskip
    Fartøy
    Forlis
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    "Falken" totalforliste, men "Carmen" ble bragt flott og reparert. DS/Hvb "FALKEN" 1882 Bygget som hvalfanger VARDØHUS av Christianssands Mek. Værksted, Kristiansand for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde & Gerhard Sørensen), Sandefjord. Fanget på Finnmarkskysten. 1886 A. J. Freberg, Sandefjord ble managers. 1887 Gikk på et skjær og forliste i mars i tett snøvær utenfor Mandal. 46 mann omkom, kun to overlevde. Senere hevet og tatt til Nylands Verksted, Kristiania for reparasjon. 1888 Satt i fart igjen som FALKEN for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde), Sandefjord. 1889 Solgt til Aktieselskapet Haabet (Chr. Christensen & Johan Bryde), Sandefjord. (Aktieselskapet Haabet var konkurs og de kjøpte hele konkursboet på auksjon 06/11 for NOK 70.000. Det medfulgte en landstasjon i Båtsfjord samt fangstredskaper. 1902 Johan Bryde, Sandefjord ble eneeier om høsten etter at Chr. Christensen & Johan Bryde delte selskapet Haabet mellom seg. 1907 Solgt til A/S The South African Whaling Company (Johan Bryde), Sandefjord. 1910 Grunnstøtte og ble vrak 29/10 på Robben Island, Syd Afrika mens hun var under slep fra Saldana Bay, Syd-Afrika til Cape Town, Syd-Afrika. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ033JohanBryde/Tekster/SFJ03319020200000%20FALKEN.htm
  • 1928 Grunnstøtte 21/02 under anløp i Paterson Inlet, Steward Island, New Zealand hvor selskapet hadde opplagsplass og base. Hun fikk skade i forskipet, men ble tatt av grunnen og berget 08/03. Etter lossing av hvaloljen gikk hun videre til Port Chalmers, New Zealand 12/04 for egen maskin. Her blir hun dokksatt for midlertidig reparasjon. Forlot Port Chalmers 21/05 med kurs for Newcastle-on-Tyne i England for en fullstendig reparasjon. Reparasjonen ble foretatt ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Co. Ltd. Tre uker etter ankomst verkstedet var hun reparert. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319260100000%20C%20A%20LARSEN.pdf
    Ukjent
    Dampskip
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Kokeri
    Skip
    Skipsfart
    Skipsverft
    Verft
    Verksted
    SLS
    1928 Grunnstøtte 21/02 under anløp i Paterson Inlet, Steward Island, New Zealand hvor selskapet hadde opplagsplass og base. Hun fikk skade i forskipet, men ble tatt av grunnen og berget 08/03. Etter lossing av hvaloljen gikk hun videre til Port Chalmers, New Zealand 12/04 for egen maskin. Her blir hun dokksatt for midlertidig reparasjon. Forlot Port Chalmers 21/05 med kurs for Newcastle-on-Tyne i England for en fullstendig reparasjon. Reparasjonen ble foretatt ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Co. Ltd. Tre uker etter ankomst verkstedet var hun reparert. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319260100000%20C%20A%20LARSEN.pdf
  • 1913 Bygget som ST SAN GREGORIO ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd, Wallsend, England for Eagle Oil Transport Co., London, England. Sjøsatt 05/06, levert 25/07. 1926 Solgt til Hvalfanger-A/S Rosshavet (Johan Rasmussen & Magnus Konow), Sandefjord. Omdøpt til C. A. LARSEN. DS/Flk "C. A. LARSEN" fikk tilnavnet "FRU LARSEN" da det var det eneste kokeri med opphalings slipp i baugen.
    Ukjent
    Dampskip
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Kjele
    Kokeri
    Skip
    Skipsfart
    Skipsverft
    Spekkjele
    Verft
    Verksted
    SLS
    1913 Bygget som ST SAN GREGORIO ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd, Wallsend, England for Eagle Oil Transport Co., London, England. Sjøsatt 05/06, levert 25/07. 1926 Solgt til Hvalfanger-A/S Rosshavet (Johan Rasmussen & Magnus Konow), Sandefjord. Omdøpt til C. A. LARSEN. DS/Flk "C. A. LARSEN" fikk tilnavnet "FRU LARSEN" da det var det eneste kokeri med opphalings slipp i baugen.
  • 1913 Bygget som ST SAN GREGORIO ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd, Wallsend, England for Eagle Oil Transport Co., London, England. Sjøsatt 05/06, levert 25/07. 1926 Solgt til Hvalfanger-A/S Rosshavet (Johan Rasmussen & Magnus Konow), Sandefjord. Omdøpt til C. A. LARSEN. DS/Flk "C. A. LARSEN" fikk tilnavnet "FRU LARSEN" da det var det eneste kokeri med opphalings slipp i baugen.
    Ukjent
    Dampskip
    Flytende kokeri
    Kokeri
    Skip
    Skipsfart
    Skipsverft
    Verft
    Verksted
    SLS
    1913 Bygget som ST SAN GREGORIO ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd, Wallsend, England for Eagle Oil Transport Co., London, England. Sjøsatt 05/06, levert 25/07. 1926 Solgt til Hvalfanger-A/S Rosshavet (Johan Rasmussen & Magnus Konow), Sandefjord. Omdøpt til C. A. LARSEN. DS/Flk "C. A. LARSEN" fikk tilnavnet "FRU LARSEN" da det var det eneste kokeri med opphalings slipp i baugen.
  • 1883 Bygget som FREY ved Akers Mek. Verksted, Kristiania for Selskapet Finnmarken (Marcus Bull et. al.), Tønsberg. Byggenr. 97. Levert 06/01. I fangst fra landstasjon i Sørvær på Sørøya i Vest-Finnmark og ved Svalbard til 1905. Fanget også sør for Færder noen sesonger. 1885 Fanget sammen med FIN 117 hval. 1906 Fanget ved Svalbard for Flk FIGARO. 1907 Solgt til A/S Knut Raaum, Tønsberg. 1908 Solgt til A/S Fiskeren, (Chr. Nielsen & Co.), Larvik. 1921 Solgt til North West (Australia) Whaling Co., Australia. 192? Havarert? Maskineriet fra FREY ble i 1929 installert i FYND. Kilde: Ragnar Iversen
    Ukjent
    Dampskip
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    Slipp
    SLS
    1883 Bygget som FREY ved Akers Mek. Verksted, Kristiania for Selskapet Finnmarken (Marcus Bull et. al.), Tønsberg. Byggenr. 97. Levert 06/01. I fangst fra landstasjon i Sørvær på Sørøya i Vest-Finnmark og ved Svalbard til 1905. Fanget også sør for Færder noen sesonger. 1885 Fanget sammen med FIN 117 hval. 1906 Fanget ved Svalbard for Flk FIGARO. 1907 Solgt til A/S Knut Raaum, Tønsberg. 1908 Solgt til A/S Fiskeren, (Chr. Nielsen & Co.), Larvik. 1921 Solgt til North West (Australia) Whaling Co., Australia. 192? Havarert? Maskineriet fra FREY ble i 1929 installert i FYND. Kilde: Ragnar Iversen
  • Hvalbåten CONDOR, 446 brt. 1948 Bygget som hvalbåt CONDOR ved Smith’s Dock Co. Ltd, South Bank, Middlesbrough, England for A/S Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Sjøsatt 03/09, levert i oktober. 1949 Etter sesongen 1948/49 i sommeropplag i Cape Town, Sør-Afrika sammen med 8 andre hvalbåter fra Thor Dahl flåten. Fanget for Flk THORSHAVET sesongen 1949/50. Avgikk Cape Town 25/11 sammen med kokeriet. Ankom fangstfeltet 02/12. Fangst av spermhval startet samme dag. 1950 Etter endt sesong16/03 gikk til Durban, Sør-Afrika for opplag og vedlikehold ved The Union Whaling Co. Ltd. Ankom Durban 09/04. Fanget for Flk THORSHAVET sesongen 1950/51. 1963 Solgt til Christiania Spigerverk 28/12 til hugging.
    Reidar Brusell
    Dampskip
    Fartøy
    Hval
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    Slep
    SLS
    Hvalbåten CONDOR, 446 brt. 1948 Bygget som hvalbåt CONDOR ved Smith’s Dock Co. Ltd, South Bank, Middlesbrough, England for A/S Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Sjøsatt 03/09, levert i oktober. 1949 Etter sesongen 1948/49 i sommeropplag i Cape Town, Sør-Afrika sammen med 8 andre hvalbåter fra Thor Dahl flåten. Fanget for Flk THORSHAVET sesongen 1949/50. Avgikk Cape Town 25/11 sammen med kokeriet. Ankom fangstfeltet 02/12. Fangst av spermhval startet samme dag. 1950 Etter endt sesong16/03 gikk til Durban, Sør-Afrika for opplag og vedlikehold ved The Union Whaling Co. Ltd. Ankom Durban 09/04. Fanget for Flk THORSHAVET sesongen 1950/51. 1963 Solgt til Christiania Spigerverk 28/12 til hugging.
  • DS/Hvb NEBB 631brt. 1952 Bygget som hvalbåt NEBB ved Mjellem & Karlsen, Bergen for regning av A/S Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Ferdigstilt ved Fredriksstad mek. Verksted i Fredrikstad. Registrert i skipsregisteret 15/11-1952. Satt i fangst for Flk THORSHAVET for sesongen 1952/53. NEBB var av Fredriksstad design, og denne design ble bygd omkring i hele landet, og utenfor landets grenser. 1965 Solgt 07/10-65 for ombygning til fiskebåt til P/R Ole Østervoll, Austervollshella og omdøpt til ASTRID BAKK. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219520500000%20NEBB.pdf
    Dimitri Koloboff
    Dampskip
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Opplag
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    DS/Hvb NEBB 631brt. 1952 Bygget som hvalbåt NEBB ved Mjellem & Karlsen, Bergen for regning av A/S Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Ferdigstilt ved Fredriksstad mek. Verksted i Fredrikstad. Registrert i skipsregisteret 15/11-1952. Satt i fangst for Flk THORSHAVET for sesongen 1952/53. NEBB var av Fredriksstad design, og denne design ble bygd omkring i hele landet, og utenfor landets grenser. 1965 Solgt 07/10-65 for ombygning til fiskebåt til P/R Ole Østervoll, Austervollshella og omdøpt til ASTRID BAKK. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219520500000%20NEBB.pdf
  • HOP bygget i 1916 Boele´s Scheepswerven & Machinenfabriek, Slikkerveer, , Nederland. 12/1916: Levert som HOP til A/S Hop ( Laur. Christiansen ) Bergen 00/1931: Overført tol A/S Hop under avvikling (J. Thrane ) Bergen 00/1932: Overført til A/S Hop under avvikling ( R. Mohn Olsen ) Bergen. 05/1935: Solgt til D/S A/S Fro ( August Kjerland ) Bergen 02/1940: Torpedert og senket 4/2 av tysk ubåt U-37 (Kapitänleutnant zur See Werner Hartmann) i pos.N 58.55', W 00.14' på reise Bergen til Tyne i ballast. 17 personer omkom. Kilde: https://krigsseilerregisteret.no/skip/14175
    Ukjent
    SLS
    Dampskip
    Kantret
    Finland
    HOP bygget i 1916 Boele´s Scheepswerven & Machinenfabriek, Slikkerveer, , Nederland. 12/1916: Levert som HOP til A/S Hop ( Laur. Christiansen ) Bergen 00/1931: Overført tol A/S Hop under avvikling (J. Thrane ) Bergen 00/1932: Overført til A/S Hop under avvikling ( R. Mohn Olsen ) Bergen. 05/1935: Solgt til D/S A/S Fro ( August Kjerland ) Bergen 02/1940: Torpedert og senket 4/2 av tysk ubåt U-37 (Kapitänleutnant zur See Werner Hartmann) i pos.N 58.55', W 00.14' på reise Bergen til Tyne i ballast. 17 personer omkom. Kilde: https://krigsseilerregisteret.no/skip/14175
  • 1925 Bygget som damptanker PEDER BOGEN ved N.V. Scheepswerf "Dordrecht", Dordrecht for Hvalfangeraktieselskapet Vestfold (Johan Rasmussen & Co.). Benyttet som tank- og transportskip for landstasjonen Strømnes på Syd Georgia alle år frem til 1931. Ankom verkstedet 21/10 1932 og går i dokk samme dag. Forlater dokken 02/11. Forlater verksted og havnen 05/11. Ankom verkstedet på Framnæs 14/09 1933 . Går i dokk 22/09 og frem til 02/10. Solgt til South Georgia Co., Ltd., (Chr. Salvesen, Leith). Beholdt navnet men registrert i Leith, Scotland. Forlater verkstedet og Sandefjord 26/10. Truffet av to torpedoer om kvelden 23/03-1942 fra den italienske ubåten NORSINI i pos.N24°53’/V57°30’ .Hun var på reise fra Port of Spain, Trinidad til England via Halifax i Canada. Sank 24/03 om morgenen. Eiere på det tidspunkt er oppgitt til South Georgia Co. Ltd. Hele mannskapet på 53 ble reddet. Kilde: Ragnar Iversen
    Ukjent
    Dampskip
    Fartøy
    Havn
    Tankbåt
    Sjø
    Skip
    SLS
    1925 Bygget som damptanker PEDER BOGEN ved N.V. Scheepswerf "Dordrecht", Dordrecht for Hvalfangeraktieselskapet Vestfold (Johan Rasmussen & Co.). Benyttet som tank- og transportskip for landstasjonen Strømnes på Syd Georgia alle år frem til 1931. Ankom verkstedet 21/10 1932 og går i dokk samme dag. Forlater dokken 02/11. Forlater verksted og havnen 05/11. Ankom verkstedet på Framnæs 14/09 1933 . Går i dokk 22/09 og frem til 02/10. Solgt til South Georgia Co., Ltd., (Chr. Salvesen, Leith). Beholdt navnet men registrert i Leith, Scotland. Forlater verkstedet og Sandefjord 26/10. Truffet av to torpedoer om kvelden 23/03-1942 fra den italienske ubåten NORSINI i pos.N24°53’/V57°30’ .Hun var på reise fra Port of Spain, Trinidad til England via Halifax i Canada. Sank 24/03 om morgenen. Eiere på det tidspunkt er oppgitt til South Georgia Co. Ltd. Hele mannskapet på 53 ble reddet. Kilde: Ragnar Iversen
  • 1919 Bygget som NAOKATA MARU av Toshigi Zosensho, Wakamatsu, Japan for ukjent eier. Overtatt samme år av Skibs-A/S Esperanza (Aug. F. Christensen), Kristiania. Omdøpt til ENGLAND. 1922 Solgt til A/S England (E. Stensrud), Skien. 1923 Solgt il A/S Utsire (C. B. Nielsen), Skien. Omdøpt til FJELDSTRAND. Kilde: https://skipshistorie.net/Skien/SKN276CBNielsen/Tekster/SKN27619230100000%20FJELDSTRAND.htm
    Ukjent
    SLS
    Skip
    Dampskip
    1919 Bygget som NAOKATA MARU av Toshigi Zosensho, Wakamatsu, Japan for ukjent eier. Overtatt samme år av Skibs-A/S Esperanza (Aug. F. Christensen), Kristiania. Omdøpt til ENGLAND. 1922 Solgt til A/S England (E. Stensrud), Skien. 1923 Solgt il A/S Utsire (C. B. Nielsen), Skien. Omdøpt til FJELDSTRAND. Kilde: https://skipshistorie.net/Skien/SKN276CBNielsen/Tekster/SKN27619230100000%20FJELDSTRAND.htm
  • Bestiller: Kaptein Bergan, Solvang
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Dampskip
    Bestiller: Kaptein Bergan, Solvang
  • Thor Holst
    Dampskip
    Flytende kokeri
    hvalfangst
    Kokeri
    Opphalingsslip
    Taubåt
  • Th. Larsen
    By
    Bybilde
    Båt
    Dampbåt
    Dampskip
    Fartøy
    Is
    Kyst
    Kystlandskap
    Landskap
    Sjø
    Sjøfart
    Skip
    Skipsfart
    Slepebåt
    Slottsfjellet
    Slottsfjellstårnet
    Snø
    Vinter
  • Th. Larsen
    Båt
    Dampbåt
    Dampskip
    Fartøy
    Godsskip
    Kyst
    Opplag
    Sjø
    Sjøfart
    Skip
    Skipsfart
    Stykkgods
  • Th. Larsen
    Båt
    Dampbåt
    Dampskip
    Fartøy
    Godsskip
    Kyst
    Kystlandskap
    Landskap
    Opplag
    Sjø
    Sjøfart
    Skip
    Skipsfart
    Skog
    Stykkgods
  • Th. Larsen
    Båt
    Dampbåt
    Dampskip
    Fangstfartøy
    Fartøy
    Flytende hvalkokeri
    Hvalfangst
    Hvalkokeri
    Kokeri
    Kyst
    Kystlandskap
    Opplag
    Sjø
    Sjøfart
    Skip
    Skipsfart
  • Th. Larsen
    Båt
    Dampbåt
    Dampskip
    Fangstfartøy
    Fartøy
    Flytende hvalkokeri
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Hvalkokeri
    Kokeri
    Kyst
    Kystlandskap
    Opplag
    Sjø
    Sjøfart
    Skip
    Skipsfart
  • For Kaldnes Slip 1937
    Th. Larsen
    Båt
    Dampbåt
    Dampskip
    Fangstfartøy
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Kyst
    Kystlandskap
    Landskap
    Mannskap
    Sjø
    Sjøfart
    Sjømann
    Skip
    Skipsfart
    For Kaldnes Slip 1937