• 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948.
    Reidar Brusell
    BRUCE foto
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Interiør
    Maskin
    Motorskip
    Sentrifuge
    Separator
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948.
  • 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948.
    Reidar Brusell
    BRUCE foto
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Interiør
    Maskin
    Motorskip
    Sentrifuge
    Separator
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948.
  • Ukjent
    Dampskip
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Sjø
    Skip
  • 1914 Bygd som oljetankeren SAN NAZARIO ved Wm. Doxford & Sons Ltd., Sunderland, 12.215 brt for Eagle Oil Transport Co. Ltd, UK. Sjøsatt 09/06-1914. Overlevert i september. 1928 Innkjøpt av A/S Bryde & Dahls Hvalfangerselskap 23/07 fra The Eagle Oil Transport Company Ltd., London, og den ble overtatt i Newcastle on Tyne 27/07. Ankomst Framnæs mek. Værksted 29/07-1928 for ombygging til flytende hvalkokeri. Avgår Sandefjord 14/10. THORSHAMMER var i virksomhet for A/S Thor Dahl helt fra 1928 til 1967. Dette er et lengere tidsrom enn noen annet flytende kokeri. Kilde https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219280200000%20THORSHAMMER.pdf
    Dimitri Koloboff
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Kokeri
    Opplag
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    1914 Bygd som oljetankeren SAN NAZARIO ved Wm. Doxford & Sons Ltd., Sunderland, 12.215 brt for Eagle Oil Transport Co. Ltd, UK. Sjøsatt 09/06-1914. Overlevert i september. 1928 Innkjøpt av A/S Bryde & Dahls Hvalfangerselskap 23/07 fra The Eagle Oil Transport Company Ltd., London, og den ble overtatt i Newcastle on Tyne 27/07. Ankomst Framnæs mek. Værksted 29/07-1928 for ombygging til flytende hvalkokeri. Avgår Sandefjord 14/10. THORSHAMMER var i virksomhet for A/S Thor Dahl helt fra 1928 til 1967. Dette er et lengere tidsrom enn noen annet flytende kokeri. Kilde https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219280200000%20THORSHAMMER.pdf
  • "Sandefjords hvalfangerflaate i Deception, Syd Shetland"
    Ukjent
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Hvalfangststasjon
    Landskap
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    "Sandefjords hvalfangerflaate i Deception, Syd Shetland"
  • Dimitri Koloboff
    Andre verdenskrig
    Atelier
    Atelierfoto
    Fartøy
    Gruppe
    Gruppebilde
    Hund
    Marine
    Marinesoldat
    Soldat
    Studiofotografering
    Uniform
    Uniformslue
    Uniformsmerke
  • DS/Hvb H. J. BULL ble bygget for Anders Jahreved Fredrikstad Mekaniske Verksted (FMV) 1935. Eiere var Hvalfangerselskapene Kosmos, Kosmos II og Pelagos I, Sandefjord.
    Dimitri Koloboff
    Dampskip
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Sjø
    Skip
    DS/Hvb H. J. BULL ble bygget for Anders Jahreved Fredrikstad Mekaniske Verksted (FMV) 1935. Eiere var Hvalfangerselskapene Kosmos, Kosmos II og Pelagos I, Sandefjord.
  • De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
    Ukjent
    Flytende kokeri
    Fartøy
    Hvalfangst
    Kjele
    Kokeri
    Kurv
    Skip
    SLS
    De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
  • Ukjent
    Båt
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Isfjell
    Sjø
    Skip
    Syd-Georgia
  • Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
    Ukjent
    Bukt
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Kokeri
    Landskap
    Skip
    Stromnes
    Syd-Georgia
    Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
  • Malt av E. Gulbrandsen, Oslo
    Dimitri Koloboff
    Båt
    Dampskip
    Fartøy
    Maleri
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    Malt av E. Gulbrandsen, Oslo
  • Fartøy
    Dampskip
    D/S Løven 1
    LSJ.FOTO.0668
    LSJ.FOTO
    Båt
    Skip
    Løven 1
  • Fartøy
    Dampskip
    D/S Løven 1
    LSJ.FOTO.0668
    LSJ.FOTO
    Båt
    Skip
    Løven 1
  • Fartøy
    Dampskip
    D/S Løven 1
    LSJ.FOTO.0668
    LSJ.FOTO
    Båt
    Skip
    Løven 1
  • 1903 Bygget som HIGHLAND ENTERPRISE ved Russel & Co, Port Glasgow, Scotland for Nelson Line (Liverpool) Ltd (H. & W. Nelson, Ltd), London, England. Sjøsatt 27/01, levert i mars. 1925 Solgt til Nelson Steam Navigation Co. Ltd, London. Samme managers. 1929 Solgt til J. Bennett (Billingsgate) Ltd, London. 1930 Solgt til Northland Ltd (Kaye, Son & Co. Ltd), London. Ombygget til fiskeforedligsskip. Omdøpt til NORTHLAND. 1931 Solgt 17/12 til av London Whaling Co. Ltd (A/S Thor Dahl, Sandefjord), London. Omdøpt til THORLAND. For fiske ved Grønland. Meningen var å registrere den under norsk flagg, men grunnet Englands innføring av 10% toll på norsk fisk forble den under engelsk flagg. 1940 Beslaglagt 12/04 i Sandefjord av tyske myndigheter. Brukt som fryselager. 1946 Overtatt av den Norske Stats Fiskeridepartement. 1947 Overført til Råfisklaget A/S, Tromsø. 1948 Solgt til A/S D/S Thorland (Johs. Overaa), Trondheim. 1951 Ankom 08/08 til Faslane, Scotland for hugging ved Metal Industries Ltd. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219310100000%20THORLAND.htm
    Hansen & Sons
    SLS
    Fartøy
    Thor Dahl
    Sandefjord
    1903 Bygget som HIGHLAND ENTERPRISE ved Russel & Co, Port Glasgow, Scotland for Nelson Line (Liverpool) Ltd (H. & W. Nelson, Ltd), London, England. Sjøsatt 27/01, levert i mars. 1925 Solgt til Nelson Steam Navigation Co. Ltd, London. Samme managers. 1929 Solgt til J. Bennett (Billingsgate) Ltd, London. 1930 Solgt til Northland Ltd (Kaye, Son & Co. Ltd), London. Ombygget til fiskeforedligsskip. Omdøpt til NORTHLAND. 1931 Solgt 17/12 til av London Whaling Co. Ltd (A/S Thor Dahl, Sandefjord), London. Omdøpt til THORLAND. For fiske ved Grønland. Meningen var å registrere den under norsk flagg, men grunnet Englands innføring av 10% toll på norsk fisk forble den under engelsk flagg. 1940 Beslaglagt 12/04 i Sandefjord av tyske myndigheter. Brukt som fryselager. 1946 Overtatt av den Norske Stats Fiskeridepartement. 1947 Overført til Råfisklaget A/S, Tromsø. 1948 Solgt til A/S D/S Thorland (Johs. Overaa), Trondheim. 1951 Ankom 08/08 til Faslane, Scotland for hugging ved Metal Industries Ltd. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219310100000%20THORLAND.htm
  • "Falken" totalforliste, men "Carmen" ble bragt flott og reparert. DS/Hvb "FALKEN" 1882 Bygget som hvalfanger VARDØHUS av Christianssands Mek. Værksted, Kristiansand for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde & Gerhard Sørensen), Sandefjord. Fanget på Finnmarkskysten. 1886 A. J. Freberg, Sandefjord ble managers. 1887 Gikk på et skjær og forliste i mars i tett snøvær utenfor Mandal. 46 mann omkom, kun to overlevde. Senere hevet og tatt til Nylands Verksted, Kristiania for reparasjon. 1888 Satt i fart igjen som FALKEN for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde), Sandefjord. 1889 Solgt til Aktieselskapet Haabet (Chr. Christensen & Johan Bryde), Sandefjord. (Aktieselskapet Haabet var konkurs og de kjøpte hele konkursboet på auksjon 06/11 for NOK 70.000. Det medfulgte en landstasjon i Båtsfjord samt fangstredskaper. 1902 Johan Bryde, Sandefjord ble eneeier om høsten etter at Chr. Christensen & Johan Bryde delte selskapet Haabet mellom seg. 1907 Solgt til A/S The South African Whaling Company (Johan Bryde), Sandefjord. 1910 Grunnstøtte og ble vrak 29/10 på Robben Island, Syd Afrika mens hun var under slep fra Saldana Bay, Syd-Afrika til Cape Town, Syd-Afrika. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ033JohanBryde/Tekster/SFJ03319020200000%20FALKEN.htm
    Ukjent
    Dampskip
    Fartøy
    Forlis
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    "Falken" totalforliste, men "Carmen" ble bragt flott og reparert. DS/Hvb "FALKEN" 1882 Bygget som hvalfanger VARDØHUS av Christianssands Mek. Værksted, Kristiansand for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde & Gerhard Sørensen), Sandefjord. Fanget på Finnmarkskysten. 1886 A. J. Freberg, Sandefjord ble managers. 1887 Gikk på et skjær og forliste i mars i tett snøvær utenfor Mandal. 46 mann omkom, kun to overlevde. Senere hevet og tatt til Nylands Verksted, Kristiania for reparasjon. 1888 Satt i fart igjen som FALKEN for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde), Sandefjord. 1889 Solgt til Aktieselskapet Haabet (Chr. Christensen & Johan Bryde), Sandefjord. (Aktieselskapet Haabet var konkurs og de kjøpte hele konkursboet på auksjon 06/11 for NOK 70.000. Det medfulgte en landstasjon i Båtsfjord samt fangstredskaper. 1902 Johan Bryde, Sandefjord ble eneeier om høsten etter at Chr. Christensen & Johan Bryde delte selskapet Haabet mellom seg. 1907 Solgt til A/S The South African Whaling Company (Johan Bryde), Sandefjord. 1910 Grunnstøtte og ble vrak 29/10 på Robben Island, Syd Afrika mens hun var under slep fra Saldana Bay, Syd-Afrika til Cape Town, Syd-Afrika. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ033JohanBryde/Tekster/SFJ03319020200000%20FALKEN.htm
  • Leith Harbour Ca. 1961
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Antarktis
    Fartøy
    Flyfoto
    Havn
    Havneområde
    Panorama
    Leith Harbour Ca. 1961
  • South Shetland
    Theodor Andersson
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hval
    Hvalfanger
    Hvalfangst
    Kokeri
    Landskap
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    Øy
    SLS
    South Shetland
  • South Shetland - Hvalfangst - Fartøyer - Oversiktsbilde
    Theodor Andersson
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    Fartøy
    Landskap
    Panorama
    South Shetland - Hvalfangst - Fartøyer - Oversiktsbilde
  • South Georgia - Kokeri - Fartøyer - Harpon - Situasjonsbilde Hvalbåtene ble lagt opp i Grytviken. Mannskapene på disse ble tatt hjem med transportbåten HARPON. 1929 - 1930
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Fartøy
    South Georgia - Kokeri - Fartøyer - Harpon - Situasjonsbilde Hvalbåtene ble lagt opp i Grytviken. Mannskapene på disse ble tatt hjem med transportbåten HARPON. 1929 - 1930
  • Hvalfangst - St. Vincent? Oversiktsbilde
    Theodor Andersson
    SLS
    Fartøy
    Hvalfangst - St. Vincent? Oversiktsbilde
  • Småbåter ved kysten - Fartøy - Hjemkomst
    Theodor Andersson
    SLS
    Fartøy
    Hjemkomst
    Småbåter ved kysten - Fartøy - Hjemkomst
  • South Georgia - Fartøy - Hvalkokeri - Fugleliv
    Ukjent
    SLS
    Syd Georgia
    Fartøy
    Hvalkokeri
    Fugleliv
    South Georgia - Fartøy - Hvalkokeri - Fugleliv
  • 1928 Grunnstøtte 21/02 under anløp i Paterson Inlet, Steward Island, New Zealand hvor selskapet hadde opplagsplass og base. Hun fikk skade i forskipet, men ble tatt av grunnen og berget 08/03. Etter lossing av hvaloljen gikk hun videre til Port Chalmers, New Zealand 12/04 for egen maskin. Her blir hun dokksatt for midlertidig reparasjon. Forlot Port Chalmers 21/05 med kurs for Newcastle-on-Tyne i England for en fullstendig reparasjon. Reparasjonen ble foretatt ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Co. Ltd. Tre uker etter ankomst verkstedet var hun reparert. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319260100000%20C%20A%20LARSEN.pdf
    Ukjent
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Kokeri
    Skade
    Skip
    Skipsfart
    Skipsverft
    Skrog
    Verft
    SLS
    1928 Grunnstøtte 21/02 under anløp i Paterson Inlet, Steward Island, New Zealand hvor selskapet hadde opplagsplass og base. Hun fikk skade i forskipet, men ble tatt av grunnen og berget 08/03. Etter lossing av hvaloljen gikk hun videre til Port Chalmers, New Zealand 12/04 for egen maskin. Her blir hun dokksatt for midlertidig reparasjon. Forlot Port Chalmers 21/05 med kurs for Newcastle-on-Tyne i England for en fullstendig reparasjon. Reparasjonen ble foretatt ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Co. Ltd. Tre uker etter ankomst verkstedet var hun reparert. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319260100000%20C%20A%20LARSEN.pdf
  • DS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" (II) på vei ut Sandefjordsfjorden 28.08.1966 for opphugging. Ved en ren tilfeldighet seilte vårt mest sagnomsuste hvalkokeri, Gamle "Rossen" sin siste ferd ut fjorden for opphugging samtidig som kirkeklokkene i Sandefjord ringte hvalfangstæraens "grand old Man", konsul Lars Christensen til sin siste hvile. Kilde: https://www.sandefjordshistorie.no/shipping/ship/79
    Ukjent
    Fartøy
    Fjord
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Kokeri
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    DS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" (II) på vei ut Sandefjordsfjorden 28.08.1966 for opphugging. Ved en ren tilfeldighet seilte vårt mest sagnomsuste hvalkokeri, Gamle "Rossen" sin siste ferd ut fjorden for opphugging samtidig som kirkeklokkene i Sandefjord ringte hvalfangstæraens "grand old Man", konsul Lars Christensen til sin siste hvile. Kilde: https://www.sandefjordshistorie.no/shipping/ship/79