Mosjonister og de mer seriøse nyter en dag på sykkelsete under Drammensfjorden rundt. Her er en gjeng av deltakerne på vei over Svelvikstrømmen med Svelvikferja.
Dampskipet S/S Bohuslän er bygd ved Eriksbergs verft i Gøteborg i 1913. Her ved kai i Sandefjord
Fritjof Jacobsen
Dampskip
Fartøy
Ferje
Passasjer
Skip
I mere enn 40 år traffikerte Bohuslän strekningen Gøteborg - Lysekil - Smøgen - Kungshamn på den svenske vestkysten.
Senere ble den brukt som ferje mellon Sverige og Danmark og Sverige og Norge til den ble tatt ut av drift i 1963.
Entusiaster bestemte seg for å restaurere båten til dens opprinnelige utseende og den seiler nå mellom øyene på Sveriges vestkyst i sommermånedene
Dampskipet S/S Bohuslän er bygd ved Eriksbergs verft i Gøteborg i 1913. Her ved kai i Sandefjord
Fritjof Jacobsen
Dampskip
Fartøy
Ferje
Passasjer
Skip
I mere enn 40 år traffikerte Bohuslän strekningen Gøteborg - Lysekil - Smøgen - Kungshamn på den svenske vestkysten.
Senere ble den brukt som ferje mellon Sverige og Danmark og Sverige og Norge til den ble tatt ut av drift i 1963.
Entusiaster bestemte seg for å restaurere båten til dens opprinnelige utseende og den seiler nå mellom øyene på Sveriges vestkyst i sommermånedene
Dampskipet S/S Bohuslän er bygd ved Eriksbergs verft i Gøteborg i 1913. Her ved kai i Sandefjord
Fritjof Jacobsen
Dampskip
Fartøy
Ferje
Passasjer
Skip
I mere enn 40 år traffikerte Bohuslän strekningen Gøteborg - Lysekil - Smøgen - Kungshamn på den svenske vestkysten.
Senere ble den brukt som ferje mellon Sverige og Danmark og Sverige og Norge til den ble tatt ut av drift i 1963.
Entusiaster bestemte seg for å restaurere båten til dens opprinnelige utseende og den seiler nå mellom øyene på Sveriges vestkyst i sommermånedene
Dampskipet S/S Bohuslän er bygd ved Eriksbergs verft i Gøteborg i 1913. Her ved kai i Sandefjord
Fritjof Jacobsen
Dampskip
Fartøy
Ferje
Passasjer
Skip
I mere enn 40 år traffikerte Bohuslän strekningen Gøteborg - Lysekil - Smøgen - Kungshamn på den svenske vestkysten.
Senere ble den brukt som ferje mellon Sverige og Danmark og Sverige og Norge til den ble tatt ut av drift i 1963.
Entusiaster bestemte seg for å restaurere båten til dens opprinnelige utseende og den seiler nå mellom øyene på Sveriges vestkyst i sommermånedene
M/S Drøbaksund II ble bygget på verftet Husumer Schiffswerft Gmbh. i Husum, Tyskland, og levert i Danmark i 1962 under navnet Braten.
I 1968 ble den solgt til Norge og byttet navn til Drøbaksund II. Her fraktet den biler og passasjerer over Oslofjorden, før den ble videre solgt til Horten i 1988. Så i 1994 ble den solgt til Gibraltar.
“LAHELA 3” var opprinnelig en minelegger på vel 100 fot, bygd i Loughborough, England og levert til British Royl Navy i 1943. Skipets kjennetegn var da HMS MMS 280. I 1946 ble mineleggeren kjøpt av LAHELA-fergeselskapet, bygd om til ferge, herunder forlenget med 4,5 meter og satt inn i Langesund -Helgeroa – trafikken 1948. Det var langesundmannen Henry Sørensen som sto for innkjøpet av fergen. (Henry Sørensen var senere Havnefogd i Langesund i perioden 1949-1953.)Fergen var på 142 BRT, kunne ta ca 20 personbiler og maks 200 passasjerer.
Offiserer fra MF PETER WESSEL. Kaptein og senere havnefogd Leif Vinorum Christiansen foran i midten. Bak han står stuert Thormod Johansen, til venstre for han igjen overstyrmann Halvard Foss, senere kaptein.