• 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948.
    Reidar Brusell
    BRUCE foto
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Interiør
    Maskin
    Motorskip
    Sentrifuge
    Separator
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948.
  • 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948.
    Reidar Brusell
    BRUCE foto
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Interiør
    Maskin
    Motorskip
    Sentrifuge
    Separator
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948.
  • 1914 Bygd som oljetankeren SAN NAZARIO ved Wm. Doxford & Sons Ltd., Sunderland, 12.215 brt for Eagle Oil Transport Co. Ltd, UK. Sjøsatt 09/06-1914. Overlevert i september. 1928 Innkjøpt av A/S Bryde & Dahls Hvalfangerselskap 23/07 fra The Eagle Oil Transport Company Ltd., London, og den ble overtatt i Newcastle on Tyne 27/07. Ankomst Framnæs mek. Værksted 29/07-1928 for ombygging til flytende hvalkokeri. Avgår Sandefjord 14/10. THORSHAMMER var i virksomhet for A/S Thor Dahl helt fra 1928 til 1967. Dette er et lengere tidsrom enn noen annet flytende kokeri. Kilde https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219280200000%20THORSHAMMER.pdf
    Dimitri Koloboff
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Kokeri
    Opplag
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    1914 Bygd som oljetankeren SAN NAZARIO ved Wm. Doxford & Sons Ltd., Sunderland, 12.215 brt for Eagle Oil Transport Co. Ltd, UK. Sjøsatt 09/06-1914. Overlevert i september. 1928 Innkjøpt av A/S Bryde & Dahls Hvalfangerselskap 23/07 fra The Eagle Oil Transport Company Ltd., London, og den ble overtatt i Newcastle on Tyne 27/07. Ankomst Framnæs mek. Værksted 29/07-1928 for ombygging til flytende hvalkokeri. Avgår Sandefjord 14/10. THORSHAMMER var i virksomhet for A/S Thor Dahl helt fra 1928 til 1967. Dette er et lengere tidsrom enn noen annet flytende kokeri. Kilde https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219280200000%20THORSHAMMER.pdf
  • "Sandefjords hvalfangerflaate i Deception, Syd Shetland"
    Ukjent
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Hvalfangststasjon
    Landskap
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    "Sandefjords hvalfangerflaate i Deception, Syd Shetland"
  • De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
    Ukjent
    Flytende kokeri
    Fartøy
    Hvalfangst
    Kjele
    Kokeri
    Kurv
    Skip
    SLS
    De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
  • Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
    Ukjent
    Bukt
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Kokeri
    Landskap
    Skip
    Stromnes
    Syd-Georgia
    Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
  • Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
    Ukjent
    Dokk
    Flytende kokeri
    Havn
    Hvalfangst
    Kokeri
    Seilskip
    Skip
    Skipsfart
    Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
  • De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
    Ukjent
    Flenser
    Flensing
    Flytende kokeri
    Hval
    Hvalfangst
    Kokeri
    Utenombords
    De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
  • South Shetland - Hvalflensing langs skipssiden - To menn i liten båt - Situasjonsbilde
    Theodor Andersson
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalfanger
    Flytende kokeri
    South Shetland - Hvalflensing langs skipssiden - To menn i liten båt - Situasjonsbilde
  • South Shetland
    Theodor Andersson
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hval
    Hvalfanger
    Hvalfangst
    Kokeri
    Landskap
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    Øy
    SLS
    South Shetland
  • South Shetland - Hvalkokeri - Hvalbåten Gribb - Hval langs siden - Situasjonsbilde
    Theodor Andersson
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Flytende kokeri
    South Shetland - Hvalkokeri - Hvalbåten Gribb - Hval langs siden - Situasjonsbilde
  • South Shetland - Fartøy - Bombay av Sandefjord - Død hval langs strandkanaten
    Theodor Andersson
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    South Shetland - Fartøy - Bombay av Sandefjord - Død hval langs strandkanaten
  • South Shetland - Hvalflensing langs skipssiden - Situasjonsbilde
    Theodor Andersson
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    South Shetland - Hvalflensing langs skipssiden - Situasjonsbilde
  • South Shetland - Hvalfangst - Fartøyer - Oversiktsbilde
    Theodor Andersson
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    Fartøy
    Landskap
    Panorama
    South Shetland - Hvalfangst - Fartøyer - Oversiktsbilde
  • Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    Forlenge
    Ombygging
    Verksted
    Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    Forlenge
    Ombygging
    Verksted
    Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    Forlenge
    Ombygging
    Verksted
    Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pd
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    Forlenge
    Ombygging
    Verksted
    Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pd
  • Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    Forlenge
    Ombygging
    Verksted
    Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    Ombygging
    Verksted
    Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    Ombygging
    Verksted
    Forlenge
    Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde. https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    Verksted
    Ombygging
    Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde. https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Flytende kokeri
    Verksted
    Forlenge
    Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • 1928 Grunnstøtte 21/02 under anløp i Paterson Inlet, Steward Island, New Zealand hvor selskapet hadde opplagsplass og base. Hun fikk skade i forskipet, men ble tatt av grunnen og berget 08/03. Etter lossing av hvaloljen gikk hun videre til Port Chalmers, New Zealand 12/04 for egen maskin. Her blir hun dokksatt for midlertidig reparasjon. Forlot Port Chalmers 21/05 med kurs for Newcastle-on-Tyne i England for en fullstendig reparasjon. Reparasjonen ble foretatt ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Co. Ltd. Tre uker etter ankomst verkstedet var hun reparert. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319260100000%20C%20A%20LARSEN.pdf
    Ukjent
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Kokeri
    Skade
    Skip
    Skipsfart
    Skipsverft
    Skrog
    Verft
    SLS
    1928 Grunnstøtte 21/02 under anløp i Paterson Inlet, Steward Island, New Zealand hvor selskapet hadde opplagsplass og base. Hun fikk skade i forskipet, men ble tatt av grunnen og berget 08/03. Etter lossing av hvaloljen gikk hun videre til Port Chalmers, New Zealand 12/04 for egen maskin. Her blir hun dokksatt for midlertidig reparasjon. Forlot Port Chalmers 21/05 med kurs for Newcastle-on-Tyne i England for en fullstendig reparasjon. Reparasjonen ble foretatt ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Co. Ltd. Tre uker etter ankomst verkstedet var hun reparert. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319260100000%20C%20A%20LARSEN.pdf
  • Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Flytende kokeri
    Forlenge
    Verksted
    Skip
    Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf