MS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf
Ukjent
SLS
Flytende kokeri
Verksted
Forlenge
Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08.
Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
MS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf.
Ukjent
SLS
Flytende kokeri
Forlenge
Verksted
Skip
Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
MS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf
Ukjent
SLS
Flytende kokeri
Verksted
Forlenge
Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
MS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf
Ukjent
SLS
Flytende kokeri
Forlenge
Verksted
Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
MS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf
Ukjent
SLS
Flytende kokeri
Verksted
Forlenge
Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
MS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf .
Ukjent
SLS
Flytende kokeri
Skip
Arbeide
Dokk
Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde:https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
MS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" i dokk og delt i to for forlengellse 1955.
Ukjent
SLS
Flytende kokeri
Skip
Dokk
Verksted
Fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
MS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" II i dokk og delt i to for forlengellse, 21.06.1955.
Ukjent
SLS
Flytende kokeri
Dokk
Verksted
Skip
Fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
1905 Bygget som laste- og passasjerskip SS MAHRONDA ved Harland & Wolff Ltd., Belfast for T.& J. Brocklebank Ltd. England. Djøsatt 17/06. levert 03/08.Seilte mellom England og India med last og passasjerer. Kullfyrte kjeler. 1922 Magnus Konow og C. A. Larsen reiste til Londan i juni. Formålet var å søke konsesjon for hvalfangst i Rosshavet. 1923 Innkjøpt for £30.550 av Hvalfangeraktieselskapet Rosshavet (Ross Sea Whaling Company), Sandefjord. Selskapet var stiftet 12/04-1923 med Johan Rasmussen og Magnus Konow som disponenter. Ombygd ved Framnæs mek.Værksted, Sandefjord til flytende hvalkokeri, uten opphalingslipp. Kostnaden beløp seg til NOK 2.000.000. Hun fikk navnet SIR JAMES CLARK ROSS (Rosshavets første kokeriet med dette navnet). 1930 Fangstsesongen 1929/30 resulterte i 31.810 fat. Solgt til
Fraternitaskompagniet A/S (A. P. Møller), Kjøbenhavn, og omdøpt til FRATERNITAS. Registreres i Kjøbenhavn under dansk flagg. 1942 orpedert 07/03 av tysk ubåt U 161, i posisjon N13.23N/V62.04, 20 nautiske mil øst av St. Vincent. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319230200000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
DS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" (II) på vei ut Sandefjordsfjorden 28.08.1966 for opphugging.
Ukjent
SLS
Flytende kokeri
Skip
Hvalfangst
Sandefjord
DS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" (II) på vei ut Sandefjordsfjorden 28.08.1966 for opphugging. Ved en ren tilfeldighet seilte vårt mest sagnomsuste hvalkokeri, Gamle "Rossen" sin siste ferd ut fjorden for opphugging samtidig som kirkeklokkene i Sandefjord ringte hvalfangstæraens "grand old Man", konul Lars Christensen til sin siste hvile. https://www.sandefjordshistorie.no/shipping/ship/79
DS/Flk "C.A. LARSEN" i bakgrunnen, MS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" og DS/Flk "VIKINGEN"
Ukjent
SLS
Flytende kokeri
Hvalfangst
Verksted
DS/Flk "C.A. LARSEN" i bakgrunnen, MS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" og DS/Flk "VIKINGEN" under reparasjon hos Swan Hunter & Wigham Richardson LTD. Sommeren 1930.
1928 Grunnstøtte 21/02 under anløp i Paterson Inlet, Steward Island, New Zealand hvor selskapet hadde opplagsplass og base. Hun fikk skade i forskipet, men ble tatt av grunnen og berget 08/03. Etter lossing av hvaloljen gikk hun videre til Port Chalmers, New Zealand 12/04 for egen maskin. Her blir hun dokksatt for midlertidig reparasjon. Forlot Port Chalmers 21/05 med kurs for Newcastle-on-Tyne i England for en fullstendig reparasjon. Reparasjonen ble foretatt ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Co. Ltd. Tre uker etter ankomst verkstedet var hun reparert. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319260100000%20C%20A%20LARSEN.pdf