• "Sandefjords hvalfangerflaate i Deception, Syd Shetland"
    Ukjent
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Hvalfangststasjon
    Landskap
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    "Sandefjords hvalfangerflaate i Deception, Syd Shetland"
  • De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
    Ukjent
    Flytende kokeri
    Fartøy
    Hvalfangst
    Kjele
    Kokeri
    Kurv
    Skip
    SLS
    De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
  • Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
    Ukjent
    Bukt
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Kokeri
    Landskap
    Skip
    Stromnes
    Syd-Georgia
    Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
  • Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
    Ukjent
    Dokk
    Flytende kokeri
    Havn
    Hvalfangst
    Kokeri
    Seilskip
    Skip
    Skipsfart
    Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
  • De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
    Ukjent
    Flenser
    Flensing
    Flytende kokeri
    Hval
    Hvalfangst
    Kokeri
    Utenombords
    De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
  • South Shetland - Hvalkokeri - Hvalbåten Gribb - Hval langs siden - Situasjonsbilde
    Theodor Andersson
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Flytende kokeri
    South Shetland - Hvalkokeri - Hvalbåten Gribb - Hval langs siden - Situasjonsbilde
  • South Shetland - Hvalflensing langs skipssiden - To menn i liten båt - Situasjonsbilde
    Theodor Andersson
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalfanger
    Flytende kokeri
    South Shetland - Hvalflensing langs skipssiden - To menn i liten båt - Situasjonsbilde
  • South Shetland - Fartøy - Bombay av Sandefjord - Død hval langs strandkanaten
    Theodor Andersson
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    South Shetland - Fartøy - Bombay av Sandefjord - Død hval langs strandkanaten
  • South Shetland - Hvalflensing langs skipssiden - Situasjonsbilde
    Theodor Andersson
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    South Shetland - Hvalflensing langs skipssiden - Situasjonsbilde
  • South Shetland - Hvalfangst - Fartøyer - Oversiktsbilde
    Theodor Andersson
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    Fartøy
    Landskap
    Panorama
    South Shetland - Hvalfangst - Fartøyer - Oversiktsbilde
  • Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    Forlenge
    Ombygging
    Verksted
    Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    Forlenge
    Ombygging
    Verksted
    Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    Forlenge
    Ombygging
    Verksted
    Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pd
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    Forlenge
    Ombygging
    Verksted
    Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pd
  • Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    Forlenge
    Ombygging
    Verksted
    Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    Ombygging
    Verksted
    Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    Ombygging
    Verksted
    Forlenge
    Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde. https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Flytende kokeri
    Verksted
    Ombygging
    Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde. https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Flytende kokeri
    Verksted
    Forlenge
    Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Flytende kokeri
    Forlenge
    Verksted
    Skip
    Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Flytende kokeri
    Verksted
    Forlenge
    Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Flytende kokeri
    Forlenge
    Verksted
    Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Flytende kokeri
    Verksted
    Forlenge
    Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde:https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Flytende kokeri
    Skip
    Arbeide
    Dokk
    Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde:https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • 1905 Bygget som laste- og passasjerskip SS MAHRONDA ved Harland & Wolff Ltd., Belfast for T.& J. Brocklebank Ltd. England. Djøsatt 17/06. levert 03/08.Seilte mellom England og India med last og passasjerer. Kullfyrte kjeler. 1922 Magnus Konow og C. A. Larsen reiste til Londan i juni. Formålet var å søke konsesjon for hvalfangst i Rosshavet. 1923 Innkjøpt for £30.550 av Hvalfangeraktieselskapet Rosshavet (Ross Sea Whaling Company), Sandefjord. Selskapet var stiftet 12/04-1923 med Johan Rasmussen og Magnus Konow som disponenter. Ombygd ved Framnæs mek.Værksted, Sandefjord til flytende hvalkokeri, uten opphalingslipp. Kostnaden beløp seg til NOK 2.000.000. Hun fikk navnet SIR JAMES CLARK ROSS (Rosshavets første kokeriet med dette navnet). 1930 Fangstsesongen 1929/30 resulterte i 31.810 fat. Solgt til Fraternitaskompagniet A/S (A. P. Møller), Kjøbenhavn, og omdøpt til FRATERNITAS. Registreres i Kjøbenhavn under dansk flagg. 1942 orpedert 07/03 av tysk ubåt U 161, i posisjon N13.23N/V62.04, 20 nautiske mil øst av St. Vincent. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319230200000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Flytende kokeri
    Skip
    Hvalfangst
    1905 Bygget som laste- og passasjerskip SS MAHRONDA ved Harland & Wolff Ltd., Belfast for T.& J. Brocklebank Ltd. England. Djøsatt 17/06. levert 03/08.Seilte mellom England og India med last og passasjerer. Kullfyrte kjeler. 1922 Magnus Konow og C. A. Larsen reiste til Londan i juni. Formålet var å søke konsesjon for hvalfangst i Rosshavet. 1923 Innkjøpt for £30.550 av Hvalfangeraktieselskapet Rosshavet (Ross Sea Whaling Company), Sandefjord. Selskapet var stiftet 12/04-1923 med Johan Rasmussen og Magnus Konow som disponenter. Ombygd ved Framnæs mek.Værksted, Sandefjord til flytende hvalkokeri, uten opphalingslipp. Kostnaden beløp seg til NOK 2.000.000. Hun fikk navnet SIR JAMES CLARK ROSS (Rosshavets første kokeriet med dette navnet). 1930 Fangstsesongen 1929/30 resulterte i 31.810 fat. Solgt til Fraternitaskompagniet A/S (A. P. Møller), Kjøbenhavn, og omdøpt til FRATERNITAS. Registreres i Kjøbenhavn under dansk flagg. 1942 orpedert 07/03 av tysk ubåt U 161, i posisjon N13.23N/V62.04, 20 nautiske mil øst av St. Vincent. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319230200000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf