• DS/Hvb H. J. BULL ble bygget for Anders Jahreved Fredrikstad Mekaniske Verksted (FMV) 1935. Eiere var Hvalfangerselskapene Kosmos, Kosmos II og Pelagos I, Sandefjord.
    Dimitri Koloboff
    Dampskip
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Sjø
    Skip
    DS/Hvb H. J. BULL ble bygget for Anders Jahreved Fredrikstad Mekaniske Verksted (FMV) 1935. Eiere var Hvalfangerselskapene Kosmos, Kosmos II og Pelagos I, Sandefjord.
  • Dimitri Koloboff
    Fiolin
    Gruppe
    Gruppebilde
    Gruppeportrett
    Hvalbåt
    Hvalfanger
    Instrument
    Musikkinstrument
    Skip
    Skipsdekk
    Spillemann
    Trekkspill
  • Ukjent
    Båt
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Isfjell
    Sjø
    Skip
    Syd-Georgia
  • Hvalbåt
    Hvalfangst
    Hvalkanon
    Kanon
    Lemmer
    Skytter
  • Dimitri Koloboff
    Antrekk
    Frisyre
    Gruppe
    Gruppebilde
    Gruppeportrett
    Hvafangst
    Hvalbåt
    Hvalfanger
    Mannskap
    Skjegg
  • Bestiller: Nilsen
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Hvalkanon
    Bestiller: Nilsen
  • Bestiller: Direktør Prytz
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Hvalbåt
    Grunnstøting
    Bestiller: Direktør Prytz
  • Bestiller: Thor Dahl A/S. Eier av D/S Pasvig var "Stokke Internationale Hvalfangst"
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Bestiller: Thor Dahl A/S. Eier av D/S Pasvig var "Stokke Internationale Hvalfangst"
  • Bestiller: Thor Dahl A/S
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Bestiller: Thor Dahl A/S
  • Bestiller: Jean B. Linnaae
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Bestiller: Jean B. Linnaae
  • Bestiller: Thor Dahl A/S
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Bestiller: Thor Dahl A/S
  • Bestiller: Thor Dahl A/S
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Bestiller: Thor Dahl A/S
  • Bestiller: Thor Dahl A/S
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Bestiller: Thor Dahl A/S
  • "Falken" totalforliste, men "Carmen" ble bragt flott og reparert. DS/Hvb "FALKEN" 1882 Bygget som hvalfanger VARDØHUS av Christianssands Mek. Værksted, Kristiansand for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde & Gerhard Sørensen), Sandefjord. Fanget på Finnmarkskysten. 1886 A. J. Freberg, Sandefjord ble managers. 1887 Gikk på et skjær og forliste i mars i tett snøvær utenfor Mandal. 46 mann omkom, kun to overlevde. Senere hevet og tatt til Nylands Verksted, Kristiania for reparasjon. 1888 Satt i fart igjen som FALKEN for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde), Sandefjord. 1889 Solgt til Aktieselskapet Haabet (Chr. Christensen & Johan Bryde), Sandefjord. (Aktieselskapet Haabet var konkurs og de kjøpte hele konkursboet på auksjon 06/11 for NOK 70.000. Det medfulgte en landstasjon i Båtsfjord samt fangstredskaper. 1902 Johan Bryde, Sandefjord ble eneeier om høsten etter at Chr. Christensen & Johan Bryde delte selskapet Haabet mellom seg. 1907 Solgt til A/S The South African Whaling Company (Johan Bryde), Sandefjord. 1910 Grunnstøtte og ble vrak 29/10 på Robben Island, Syd Afrika mens hun var under slep fra Saldana Bay, Syd-Afrika til Cape Town, Syd-Afrika. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ033JohanBryde/Tekster/SFJ03319020200000%20FALKEN.htm
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    "Falken" totalforliste, men "Carmen" ble bragt flott og reparert. DS/Hvb "FALKEN" 1882 Bygget som hvalfanger VARDØHUS av Christianssands Mek. Værksted, Kristiansand for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde & Gerhard Sørensen), Sandefjord. Fanget på Finnmarkskysten. 1886 A. J. Freberg, Sandefjord ble managers. 1887 Gikk på et skjær og forliste i mars i tett snøvær utenfor Mandal. 46 mann omkom, kun to overlevde. Senere hevet og tatt til Nylands Verksted, Kristiania for reparasjon. 1888 Satt i fart igjen som FALKEN for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde), Sandefjord. 1889 Solgt til Aktieselskapet Haabet (Chr. Christensen & Johan Bryde), Sandefjord. (Aktieselskapet Haabet var konkurs og de kjøpte hele konkursboet på auksjon 06/11 for NOK 70.000. Det medfulgte en landstasjon i Båtsfjord samt fangstredskaper. 1902 Johan Bryde, Sandefjord ble eneeier om høsten etter at Chr. Christensen & Johan Bryde delte selskapet Haabet mellom seg. 1907 Solgt til A/S The South African Whaling Company (Johan Bryde), Sandefjord. 1910 Grunnstøtte og ble vrak 29/10 på Robben Island, Syd Afrika mens hun var under slep fra Saldana Bay, Syd-Afrika til Cape Town, Syd-Afrika. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ033JohanBryde/Tekster/SFJ03319020200000%20FALKEN.htm
  • Som en av de siste hvalbåtene i opplagsbøyene i Sandefjord ble hun i juli solgt til K/S A/S Sun Tuna & Co (Reidar Sætremyr, Gåseid), Ålesund. Fullstendig ombygd til fiskefartøy ved Trondhjems mek. Verksted. Dampmaskin og kjeler skiftes ut med dieseldrift. 1971 Levert ferdig ombygget i november. I desember registrert som SUN TUNA. Registrert i merkeregisteret som M-27-A, og sendt til Vest-Afrika på tunfiskfangst med snurpenot. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319560200000%20STAR%20I%20.pdf
    Ukjent
    SLS
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Som en av de siste hvalbåtene i opplagsbøyene i Sandefjord ble hun i juli solgt til K/S A/S Sun Tuna & Co (Reidar Sætremyr, Gåseid), Ålesund. Fullstendig ombygd til fiskefartøy ved Trondhjems mek. Verksted. Dampmaskin og kjeler skiftes ut med dieseldrift. 1971 Levert ferdig ombygget i november. I desember registrert som SUN TUNA. Registrert i merkeregisteret som M-27-A, og sendt til Vest-Afrika på tunfiskfangst med snurpenot. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319560200000%20STAR%20I%20.pdf
  • South Shetland - Hvalkokeri - Hvalbåten Gribb - Hval langs siden - Situasjonsbilde
    Theodor Andersson
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Flytende kokeri
    South Shetland - Hvalkokeri - Hvalbåten Gribb - Hval langs siden - Situasjonsbilde
  • South Shetland - Hvalbåt - Hval langs siden - Situasjonsbilde
    Theodor Andersson
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    South Shetland - Hvalbåt - Hval langs siden - Situasjonsbilde
  • H/B "Star I" under slep ut Sandefjordsfjorden
    Ukjent
    SLS
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    H/B "Star I" under slep ut Sandefjordsfjorden
  • South Shetland - Hval langs siden - Fartøyet Gribb - Situasjonsbilde
    Theodor Andersson
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Hvalkanon
    Hvalskytter
    South Shetland - Hval langs siden - Fartøyet Gribb - Situasjonsbilde
  • South Shetland - Hvalskytteren sikter på hval - Situasjonsbilde
    Theodor Andersson
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalskytter
    Hvalkanon
    Hvalbåt
    South Shetland - Hvalskytteren sikter på hval - Situasjonsbilde
  • "Star -2" (gamle) Winslow, Washington sept. 18, 1923
    Ukjent
    SLS
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    "Star -2" (gamle) Winslow, Washington sept. 18, 1923
  • 1912 Bygget som hvalbåt "STAR I " ved Seattle Construction & Dry Dock Co., Seattle, Washington, USA for United States Whaling (Peder Bogen, Sandefjord), Huron, South Dakota, USA. Hvalbåten var kullfyrte. 1916 Fangsten var dette år mindre god, idet det ble fanget ialt 151 hval, hvorav produsert 6 097 fat olje og 5.278 sekker guano. 1917 I januar blir STAR I rekvirert av den amerikanske marine. 1918 STAR I er fortsatt i amerikansk tjeneste. STAR I solgt til A/S Rosshavet sammen med STAR II og STAR III for en samlet sum av USD 85.000. 1923 Turen gikk fra Seattle til Hobart på Tasmania. 30/11 kunne flåten sette ut fra Hobart med kurs for isen. Seilte med kokeriet SIR JAMES CLARK ROSS til isen med C. A. Larsen som bestyrer. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319210200000%20STAR%20I.pdf
    Ukjent
    SLS
    Skip
    Hvalbåt
    Alaska
    Hvalfangst
    1912 Bygget som hvalbåt "STAR I " ved Seattle Construction & Dry Dock Co., Seattle, Washington, USA for United States Whaling (Peder Bogen, Sandefjord), Huron, South Dakota, USA. Hvalbåten var kullfyrte. 1916 Fangsten var dette år mindre god, idet det ble fanget ialt 151 hval, hvorav produsert 6 097 fat olje og 5.278 sekker guano. 1917 I januar blir STAR I rekvirert av den amerikanske marine. 1918 STAR I er fortsatt i amerikansk tjeneste. STAR I solgt til A/S Rosshavet sammen med STAR II og STAR III for en samlet sum av USD 85.000. 1923 Turen gikk fra Seattle til Hobart på Tasmania. 30/11 kunne flåten sette ut fra Hobart med kurs for isen. Seilte med kokeriet SIR JAMES CLARK ROSS til isen med C. A. Larsen som bestyrer. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319210200000%20STAR%20I.pdf
  • 1910 Selskapet United States Whaling Company ble stiftet av Peder Bogen I 1910. Selskapet var registrert som et amerikansk selskap med adresse Huron, South Dakota, USA og forretningsadresse i Sandefjord. I direksjonen finner man David Rennie, Richard Olsen Richards, Alexander Baillie, Ole Wegger og Peder Bogen. Peder Bogen var selskapets disponent. Selskapet hadde fått konsesjon på fangst på Alaska med fornyelse hvert år. Sesongen skulle vare fra april til november. Selskapet var eier av alle tre båtene. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319210200000%20STAR%20I.pdf
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Skip
    Alaska
    1910 Selskapet United States Whaling Company ble stiftet av Peder Bogen I 1910. Selskapet var registrert som et amerikansk selskap med adresse Huron, South Dakota, USA og forretningsadresse i Sandefjord. I direksjonen finner man David Rennie, Richard Olsen Richards, Alexander Baillie, Ole Wegger og Peder Bogen. Peder Bogen var selskapets disponent. Selskapet hadde fått konsesjon på fangst på Alaska med fornyelse hvert år. Sesongen skulle vare fra april til november. Selskapet var eier av alle tre båtene. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319210200000%20STAR%20I.pdf
  • 1964 Bygget som KOS 55 ved Hayashikane Shipbuilding & Engineering Co. Ltd, Shimonoseki, Japan for A/S Kosmos (Anders Jahre & Co. A/S), Sandefjord. Sjøsatt i september, levert i november. Siste hvalfanger bygget for A/S Kosmos. 1965 Overhalt og vedlikeholdt ved Ranvik Slipp & mek. Verksted, Sandefjord og dokket ved Framnæs Mek. Værksted A/S, Sandefjord. 1966 Fanget sesongen 1966/67 for KOSMOS IV-eksp. i Sydishavet. Skytter var Arne O. Jensen. 1968 Resultatet for sesongen 1967/68 ble totalt 34.240 fat hvalolje. Dette ble siste sesongen. 1970 Solgt til Kyokuyo Hogei K.K., Tokyo, Japan. Omdøpt til KYO MARU No. 27. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ001AndersJahre/Tekster/SFJ00119640200000%20KOS%2055.htm
    Ukjent
    SLS
    Hvalbåt
    Skip
    Jahre
    Sandefjord
    1964 Bygget som KOS 55 ved Hayashikane Shipbuilding & Engineering Co. Ltd, Shimonoseki, Japan for A/S Kosmos (Anders Jahre & Co. A/S), Sandefjord. Sjøsatt i september, levert i november. Siste hvalfanger bygget for A/S Kosmos. 1965 Overhalt og vedlikeholdt ved Ranvik Slipp & mek. Verksted, Sandefjord og dokket ved Framnæs Mek. Værksted A/S, Sandefjord. 1966 Fanget sesongen 1966/67 for KOSMOS IV-eksp. i Sydishavet. Skytter var Arne O. Jensen. 1968 Resultatet for sesongen 1967/68 ble totalt 34.240 fat hvalolje. Dette ble siste sesongen. 1970 Solgt til Kyokuyo Hogei K.K., Tokyo, Japan. Omdøpt til KYO MARU No. 27. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ001AndersJahre/Tekster/SFJ00119640200000%20KOS%2055.htm
  • 1912 Bygget som hvalbåt HAWK ved Akers mek. Verksted, Kristiania. Sjøsatt 23/02. som bygg nr. 327 og levert A/S The New Zealand Whaling Co. Ltd. (Chr. Nielsen & Co.), Larvik. Utleid til A/S Spermacet (Chr. Nielsen & Co.), Larvik. Registrert i Larvik. Satt i fangst syd for New Zealand. 1917 Solgt til den franske stat for bruk som kystbevoktnings fartøy for Franske marine på kysten av Fransk Congo. Omdøpt LIZARD. 1919 Innkjøpt av A/S Tønsbergs Hvalfangeri, Tønsberg, omdøpt SPERM. Kilde: Ragnar Iversen
    Ukjent
    SLS
    Hvalbåt
    Skip
    Hvalfangst
    1912 Bygget som hvalbåt HAWK ved Akers mek. Verksted, Kristiania. Sjøsatt 23/02. som bygg nr. 327 og levert A/S The New Zealand Whaling Co. Ltd. (Chr. Nielsen & Co.), Larvik. Utleid til A/S Spermacet (Chr. Nielsen & Co.), Larvik. Registrert i Larvik. Satt i fangst syd for New Zealand. 1917 Solgt til den franske stat for bruk som kystbevoktnings fartøy for Franske marine på kysten av Fransk Congo. Omdøpt LIZARD. 1919 Innkjøpt av A/S Tønsbergs Hvalfangeri, Tønsberg, omdøpt SPERM. Kilde: Ragnar Iversen