Roald Amundsen kjøpte Gjøa 28. mars 1901 for 10 000 kroner og foretok en prøvetur i Nordishavet samme sommer. Deretter ble skuta forsterket ytterligere for bruk i Nordvestpassasjen, og en tosylindret 13hk Dan hjelpemotor ble installert, en av de første glødehodemotorer i bruk i Norge. Riggingen var typisk for jakter med breifokkrå og skværtoppseil. Ekspedisjonen gjennom Nordvestpassasjen dro fra Kristiania 16. juni 1903 og ankom Nome i Alaska 30. august 1906. 10. september nådde den San Francisco til stor publikumsbegeistring.
Roald Amundsen kjøpte Gjøa 28. mars 1901 for 10 000 kroner og foretok en prøvetur i Nordishavet samme sommer. Deretter ble skuta forsterket ytterligere for bruk i Nordvestpassasjen, og en tosylindret 13hk Dan hjelpemotor ble installert, en av de første glødehodemotorer i bruk i Norge. Riggingen var typisk for jakter med breifokkrå og skværtoppseil. Ekspedisjonen gjennom Nordvestpassasjen dro fra Kristiania 16. juni 1903 og ankom Nome i Alaska 30. august 1906. 10. september nådde den San Francisco til stor publikumsbegeistring.