• LSJFOTO.0668
    Fartøy
    Dampskip
    D/S Løven 1
    LSJ.FOTO.0668
    LSJ.FOTO
    Båt
    Skip
    Løven 1
  • LSJFOTO.0668
    Fartøy
    Dampskip
    D/S Løven 1
    LSJ.FOTO.0668
    LSJ.FOTO
    Båt
    Skip
    Løven 1
  • LSJFOTO.0668
    Fartøy
    Dampskip
    D/S Løven 1
    LSJ.FOTO.0668
    LSJ.FOTO
    Båt
    Skip
    Løven 1
  • Repro, skipet "Ocean Master"
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Skip
    Bulkskip
    Løse negativer uten arkivnummer
    Utvalg av hovedserien
  • Repro, Kaptein med datter/barnebarn ombord på skip
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Mann
    Jente
    Skip
    Kaptein
    Bestiller: Fru Kaptein Thoresen
    Utvalg av hovedserien. Originalens alder er ukjent, reproduksjonen er fra 1930
  • Repro, "Thorland"
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Hvalfangst
    Skip
    Brygge
    Bestiller: Thor Dahl A/S
    Utvalg av hovedserien. Originalens alder er ukjent
  • Repro, skipet "Norfold"
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Skip
    Bestiller: Rasmussen & co
    Utvalg av hovedserien. Originalens alder er ukjent, reproduksjonen ble gjort av Koloboff i 1959
  • MS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf.
    Ukjent
    SLS
    Flytende kokeri
    Forlenge
    Verksted
    Skip
    Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • MS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" Bilde fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf .
    Ukjent
    SLS
    Flytende kokeri
    Skip
    Arbeide
    Dokk
    Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde:https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • MS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" i dokk og delt i to for forlengellse 1955.
    Ukjent
    SLS
    Flytende kokeri
    Skip
    Dokk
    Verksted
    Fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • MS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" II i dokk og delt i to for forlengellse, 21.06.1955.
    Ukjent
    SLS
    Flytende kokeri
    Dokk
    Verksted
    Skip
    Fra forlengelsen av SIR JAMES CLARK ROSS på Deutsche Werf : Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • DS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" I.
    Ukjent
    SLS
    Flytende kokeri
    Skip
    Hvalfangst
    1905 Bygget som laste- og passasjerskip SS MAHRONDA ved Harland & Wolff Ltd., Belfast for T.& J. Brocklebank Ltd. England. Djøsatt 17/06. levert 03/08.Seilte mellom England og India med last og passasjerer. Kullfyrte kjeler. 1922 Magnus Konow og C. A. Larsen reiste til Londan i juni. Formålet var å søke konsesjon for hvalfangst i Rosshavet. 1923 Innkjøpt for £30.550 av Hvalfangeraktieselskapet Rosshavet (Ross Sea Whaling Company), Sandefjord. Selskapet var stiftet 12/04-1923 med Johan Rasmussen og Magnus Konow som disponenter. Ombygd ved Framnæs mek.Værksted, Sandefjord til flytende hvalkokeri, uten opphalingslipp. Kostnaden beløp seg til NOK 2.000.000. Hun fikk navnet SIR JAMES CLARK ROSS (Rosshavets første kokeriet med dette navnet). 1930 Fangstsesongen 1929/30 resulterte i 31.810 fat. Solgt til Fraternitaskompagniet A/S (A. P. Møller), Kjøbenhavn, og omdøpt til FRATERNITAS. Registreres i Kjøbenhavn under dansk flagg. 1942 orpedert 07/03 av tysk ubåt U 161, i posisjon N13.23N/V62.04, 20 nautiske mil øst av St. Vincent. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319230200000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
  • DS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" (II) på vei ut Sandefjordsfjorden 28.08.1966 for opphugging.
    Ukjent
    SLS
    Flytende kokeri
    Skip
    Hvalfangst
    Sandefjord
    DS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" (II) på vei ut Sandefjordsfjorden 28.08.1966 for opphugging. Ved en ren tilfeldighet seilte vårt mest sagnomsuste hvalkokeri, Gamle "Rossen" sin siste ferd ut fjorden for opphugging samtidig som kirkeklokkene i Sandefjord ringte hvalfangstæraens "grand old Man", konul Lars Christensen til sin siste hvile. https://www.sandefjordshistorie.no/shipping/ship/79
  • DS/Flk "C.A. LARSEN" undervannsskrog m/ skade Febr./mars 1928.
    Ukjent
    SLS
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Skip
    Verksted
    1928 Grunnstøtte 21/02 under anløp i Paterson Inlet, Steward Island, New Zealand hvor selskapet hadde opplagsplass og base. Hun fikk skade i forskipet, men ble tatt av grunnen og berget 08/03. Etter lossing av hvaloljen gikk hun videre til Port Chalmers, New Zealand 12/04 for egen maskin. Her blir hun dokksatt for midlertidig reparasjon. Forlot Port Chalmers 21/05 med kurs for Newcastle-on-Tyne i England for en fullstendig reparasjon. Reparasjonen ble foretatt ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Co. Ltd. Tre uker etter ankomst verkstedet var hun reparert. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319260100000%20C%20A%20LARSEN.pdf
  • DS/Flk "C.A. LARSEN" reparasjon hos Stevenson & Cook, Port Chambers. Febr./mars 1928.
    Ukjent
    SLS
    Flytende kokeri
    Skip
    Hvalfangst
    Verksted
    1928 Grunnstøtte 21/02 under anløp i Paterson Inlet, Steward Island, New Zealand hvor selskapet hadde opplagsplass og base. Hun fikk skade i forskipet, men ble tatt av grunnen og berget 08/03. Etter lossing av hvaloljen gikk hun videre til Port Chalmers, New Zealand 12/04 for egen maskin. Her blir hun dokksatt for midlertidig reparasjon. Forlot Port Chalmers 21/05 med kurs for Newcastle-on-Tyne i England for en fullstendig reparasjon. Reparasjonen ble foretatt ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Co. Ltd. Tre uker etter ankomst verkstedet var hun reparert. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319260100000%20C%20A%20LARSEN.pdf
  • DS/Flk. "C.A. LARSEN" reparasjon hos Stevenson & Cook, Port Chambers. Febr./mars 1928.
    Ukjent
    SLS
    Flytende kokeri
    Skip
    Verksted
    Hvalfangst
    1928 Grunnstøtte 21/02 under anløp i Paterson Inlet, Steward Island, New Zealand hvor selskapet hadde opplagsplass og base. Hun fikk skade i forskipet, men ble tatt av grunnen og berget 08/03. Etter lossing av hvaloljen gikk hun videre til Port Chalmers, New Zealand 12/04 for egen maskin. Her blir hun dokksatt for midlertidig reparasjon. Forlot Port Chalmers 21/05 med kurs for Newcastle-on-Tyne i England for en fullstendig reparasjon. Reparasjonen ble foretatt ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Co. Ltd. Tre uker etter ankomst verkstedet var hun reparert. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319260100000%20C%20A%20LARSEN.pdf
  • DS/Hvb "STAR - I" ved old Winslow, Washington 18. september 1923.
    Ukjent
    SLS
    Skip
    Hvalbåt
    Alaska
    Hvalfangst
    1912 Bygget som hvalbåt "STAR I " ved Seattle Construction & Dry Dock Co., Seattle, Washington, USA for United States Whaling (Peder Bogen, Sandefjord), Huron, South Dakota, USA. Hvalbåten var kullfyrte. 1916 Fangsten var dette år mindre god, idet det ble fanget ialt 151 hval, hvorav produsert 6 097 fat olje og 5.278 sekker guano. 1917 I januar blir STAR I rekvirert av den amerikanske marine. 1918 STAR I er fortsatt i amerikansk tjeneste. STAR I solgt til A/S Rosshavet sammen med STAR II og STAR III for en samlet sum av USD 85.000. 1923 Turen gikk fra Seattle til Hobart på Tasmania. 30/11 kunne flåten sette ut fra Hobart med kurs for isen. Seilte med kokeriet SIR JAMES CLARK ROSS til isen med C. A. Larsen som bestyrer. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319210200000%20STAR%20I.pdf
  • DS/Hvb "STAR-I", "STAR-II" og "STAR -III" Bilde tatt ved old Winslow, Washington 18. september 1923
    Ukjent
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Skip
    Alaska
    1910 Selskapet United States Whaling Company ble stiftet av Peder Bogen I 1910. Selskapet var registrert som et amerikansk selskap med adresse Huron, South Dakota, USA og forretningsadresse i Sandefjord. I direksjonen finner man David Rennie, Richard Olsen Richards, Alexander Baillie, Ole Wegger og Peder Bogen. Peder Bogen var selskapets disponent. Selskapet hadde fått konsesjon på fangst på Alaska med fornyelse hvert år. Sesongen skulle vare fra april til november. Selskapet var eier av alle tre båtene. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319210200000%20STAR%20I.pdf
    1923
  • MS/Hvb "KOS 55"
    Ukjent
    SLS
    Hvalbåt
    Skip
    Jahre
    Sandefjord
    1964 Bygget som KOS 55 ved Hayashikane Shipbuilding & Engineering Co. Ltd, Shimonoseki, Japan for A/S Kosmos (Anders Jahre & Co. A/S), Sandefjord. Sjøsatt i september, levert i november. Siste hvalfanger bygget for A/S Kosmos. 1965 Overhalt og vedlikeholdt ved Ranvik Slipp & mek. Verksted, Sandefjord og dokket ved Framnæs Mek. Værksted A/S, Sandefjord. 1966 Fanget sesongen 1966/67 for KOSMOS IV-eksp. i Sydishavet. Skytter var Arne O. Jensen. 1968 Resultatet for sesongen 1967/68 ble totalt 34.240 fat hvalolje. Dette ble siste sesongen. 1970 Solgt til Kyokuyo Hogei K.K., Tokyo, Japan. Omdøpt til KYO MARU No. 27. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ001AndersJahre/Tekster/SFJ00119640200000%20KOS%2055.htm
  • DS/Hvb "HAWK"
    Ukjent
    SLS
    Hvalbåt
    Skip
    Hvalfangst
    1912 Bygget som hvalbåt HAWK ved Akers mek. Verksted, Kristiania. Sjøsatt 23/02. som bygg nr. 327 og levert A/S The New Zealand Whaling Co. Ltd. (Chr. Nielsen & Co.), Larvik. Utleid til A/S Spermacet (Chr. Nielsen & Co.), Larvik. Registrert i Larvik. Satt i fangst syd for New Zealand. 1917 Solgt til den franske stat for bruk som kystbevoktnings fartøy for Franske marine på kysten av Fransk Congo. Omdøpt LIZARD. 1919 Innkjøpt av A/S Tønsbergs Hvalfangeri, Tønsberg, omdøpt SPERM. Kilde: Ragnar Iversen
  • Repro "Scebeli", 1954
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Skip
    Båt
    Bestiller: Thor Dahl A/S
    Utvalg av hovedserien
  • Repro av skip, 1954
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Skip
    Bestiller: Thor Dahl A/S
    Utvalg av hovedserien
  • Kronprins Olavs besøk i Sandefjord 1956
    Arvid Schou Trogstad
    SLS
    Havneområde
    Skip
    Småbåter
    30. juli 1956 besøkte Kronprins Olav byen vår i anledning av et idrettsstevne for nordiske sjøkadetter på stadion. Han ankom med kongeskipet "Norge", og det var flåtebesøk og stor festivitas i byen. Foruten at han la ned krans ved de falnes minnesmerke foran kirken, spiste lunsj på Bymuseet Pukkestad, overvar idrettsstevnet og overnattet på Midtåsen.
  • Sandefjords første, store passasjerskip, "Kronprins Harald" på sitt besøk i hjembyen i april 1961
    Arvid Schou Trogstad
    Passasjerskip
    Skip
    Eksteriør
    Havneområde
    Havn
    Kai
    SLS
  • De flytende kokeriene Thorshavet og Thorshøvdi
    Harald I. Werner
    Kkokeri
    Skip
    Fotografiene kom inn gjennom prosjektet "FØRSTEREIS - et dokumentasjonsprosjekt" i 2012