• "Sandefjords hvalfangerflaate i Deception, Syd Shetland"
    Ukjent
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Hvalfangststasjon
    Landskap
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    "Sandefjords hvalfangerflaate i Deception, Syd Shetland"
  • "Gabet af en Finhval - Narveröd Novb. 1890"
    Ukjent, antagelig Th. Larsen
    Båt
    Finnhval
    Hval
    Hvalfangst
    Kyst
    Kystlandskap
    Landskap
    Robåt
    Seilskip
    Sjø
    Skip
    Strand
    "Gabet af en Finhval - Narveröd Novb. 1890"
  • Ukjent, antagelig Th. Larsen
    Båt
    Finnhval
    Flensing
    Hval
    Hvalfangst
    Hvalfanger
    Kyst
    Kystlandskap
    Landskap
    Seilskip
    Sjø
    Skip
    Strand
  • "Hval .... paabegyndt at afspekke"
    Ukjent, antagelig Th. Larsen
    Båt
    Finnhval
    Flensing
    Hval
    Hvalfanger
    Hvalfangst
    Kyst
    Kystlandskap
    Landskap
    Seilskip
    Sjø
    Skip
    Strand
    "Hval .... paabegyndt at afspekke"
  • DS/Hvb H. J. BULL ble bygget for Anders Jahreved Fredrikstad Mekaniske Verksted (FMV) 1935. Eiere var Hvalfangerselskapene Kosmos, Kosmos II og Pelagos I, Sandefjord.
    Dimitri Koloboff
    Dampskip
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Sjø
    Skip
    DS/Hvb H. J. BULL ble bygget for Anders Jahreved Fredrikstad Mekaniske Verksted (FMV) 1935. Eiere var Hvalfangerselskapene Kosmos, Kosmos II og Pelagos I, Sandefjord.
  • De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
    Ukjent
    Flytende kokeri
    Fartøy
    Hvalfangst
    Kjele
    Kokeri
    Kurv
    Skip
    SLS
    De første flytende hvalkokeriene fra begynnelsen på 1900-tallet hadde ikke utstyr til å heise hele hvalskrotter om bord. Dyrene ble fortøyd langs skutesida og flensingen foregikk utenbords. Med denne arbeidsmetoden var det begrenset hvor kokeriene kunne drive sin fangst. De måtte ligge i et smult farvann i le av land.
  • Dimitri Koloboff
    Fiolin
    Gruppe
    Gruppebilde
    Gruppeportrett
    Hvalbåt
    Hvalfanger
    Instrument
    Musikkinstrument
    Skip
    Skipsdekk
    Spillemann
    Trekkspill
  • Dimitri Koloboff
    Båt
    Modell
    Seil
    Seilbåt
    Seilskip
    Seilskute
    Skip
  • Ukjent
    Båt
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Isfjell
    Sjø
    Skip
    Syd-Georgia
  • Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
    Ukjent
    Bukt
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Kokeri
    Landskap
    Skip
    Stromnes
    Syd-Georgia
    Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
  • Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
    Ukjent
    Dokk
    Flytende kokeri
    Havn
    Hvalfangst
    Kokeri
    Seilskip
    Skip
    Skipsfart
    Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
  • Malt av E. Gulbrandsen, Oslo
    Dimitri Koloboff
    Båt
    Dampskip
    Fartøy
    Maleri
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    Malt av E. Gulbrandsen, Oslo
  • Bestiller: Jotun Fabrikker
    Dimitri Koloboff
    Dokk
    Tørrdokk
    Skip
    Båt
    Bunnskraping
    Bestiller: Jotun Fabrikker
  • Bestiller: Anders Jahre
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Skip
    Bestiller: Anders Jahre
  • Bestiller: Felipe de Artola, Spania
    Dimitri Koloboff
    Skip
    Bestiller: Felipe de Artola, Spania
  • Bestiller: Thor Dahl A/S
    Dimitri Koloboff
    Gruppe
    Mann
    Ombord
    Dekk
    Skip
    Dress
    Hatt
    Bestiller: Thor Dahl A/S
  • Bestiller: Anders Løvold
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Skip
    Strand
    Landgang
    Fortøyning
    Bestiller: Anders Løvold
  • Fartøy
    Dampskip
    D/S Løven 1
    LSJ.FOTO.0668
    LSJ.FOTO
    Båt
    Skip
    Løven 1
  • Fartøy
    Dampskip
    D/S Løven 1
    LSJ.FOTO.0668
    LSJ.FOTO
    Båt
    Skip
    Løven 1
  • Fartøy
    Dampskip
    D/S Løven 1
    LSJ.FOTO.0668
    LSJ.FOTO
    Båt
    Skip
    Løven 1
  • Løse negativer uten arkivnummer
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Skip
    Bulkskip
    Løse negativer uten arkivnummer
  • Bestiller: Fru Kaptein Thoresen
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Mann
    Jente
    Skip
    Kaptein
    Bestiller: Fru Kaptein Thoresen
  • Bestiller: Thor Dahl A/S
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Hvalfangst
    Skip
    Brygge
    Bestiller: Thor Dahl A/S
  • Bestiller: Rasmussen & co
    Dimitri Koloboff
    Repro
    Skip
    Bestiller: Rasmussen & co
  • Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf
    Ukjent
    SLS
    Flytende kokeri
    Forlenge
    Verksted
    Skip
    Gikk fra Sandefjord til Tyskland 09/05. 1955. Ankom Hamburg 11/05. Forlenget fra 537,9' til 573,3 feet, brutto tonnasje 18.448 brt. Forlengelsen skulle gjøre slik at den også kunne delta i spermfangsten før langhvalsesongen. Returnerte til Sandefjord 22/08 og la til på Thorøya. Tilbake på opplagsplassen på Framnæsodden 25/08. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319300100000%20SIR%20JAMES%20CLARK%20ROSS.pdf