• 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948.
    Reidar Brusell
    BRUCE foto
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Interiør
    Maskin
    Motorskip
    Sentrifuge
    Separator
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948.
  • 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948.
    Reidar Brusell
    BRUCE foto
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Interiør
    Maskin
    Motorskip
    Sentrifuge
    Separator
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948.
  • 1914 Bygd som oljetankeren SAN NAZARIO ved Wm. Doxford & Sons Ltd., Sunderland, 12.215 brt for Eagle Oil Transport Co. Ltd, UK. Sjøsatt 09/06-1914. Overlevert i september. 1928 Innkjøpt av A/S Bryde & Dahls Hvalfangerselskap 23/07 fra The Eagle Oil Transport Company Ltd., London, og den ble overtatt i Newcastle on Tyne 27/07. Ankomst Framnæs mek. Værksted 29/07-1928 for ombygging til flytende hvalkokeri. Avgår Sandefjord 14/10. THORSHAMMER var i virksomhet for A/S Thor Dahl helt fra 1928 til 1967. Dette er et lengere tidsrom enn noen annet flytende kokeri. Kilde https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219280200000%20THORSHAMMER.pdf
    Dimitri Koloboff
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Kokeri
    Opplag
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    1914 Bygd som oljetankeren SAN NAZARIO ved Wm. Doxford & Sons Ltd., Sunderland, 12.215 brt for Eagle Oil Transport Co. Ltd, UK. Sjøsatt 09/06-1914. Overlevert i september. 1928 Innkjøpt av A/S Bryde & Dahls Hvalfangerselskap 23/07 fra The Eagle Oil Transport Company Ltd., London, og den ble overtatt i Newcastle on Tyne 27/07. Ankomst Framnæs mek. Værksted 29/07-1928 for ombygging til flytende hvalkokeri. Avgår Sandefjord 14/10. THORSHAMMER var i virksomhet for A/S Thor Dahl helt fra 1928 til 1967. Dette er et lengere tidsrom enn noen annet flytende kokeri. Kilde https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219280200000%20THORSHAMMER.pdf
  • "Sandefjords hvalfangerflaate i Deception, Syd Shetland"
    Ukjent
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Hvalfangststasjon
    Landskap
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    "Sandefjords hvalfangerflaate i Deception, Syd Shetland"
  • Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
    Ukjent
    Dokk
    Flytende kokeri
    Havn
    Hvalfangst
    Kokeri
    Seilskip
    Skip
    Skipsfart
    Flytende hvalkokerier er fabrikkskip som mottar fangst fra hvalbåter for prosessering til hvalolje. På begynnelsen av 1900-tallet lå vanligvis hvalkokeriene ankret opp i en egnet havn, og flensingen foregikk langs skutesiden.
  • Ukjent
    Bygning
    Grytvika
    Hvalfangst
    Landskap
    Landstasjon
    Seilskip
    Skipsfart
    Sør-Georgia
  • Malt av E. Gulbrandsen, Oslo
    Dimitri Koloboff
    Båt
    Dampskip
    Fartøy
    Maleri
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    Malt av E. Gulbrandsen, Oslo
  • "Falken" totalforliste, men "Carmen" ble bragt flott og reparert. DS/Hvb "FALKEN" 1882 Bygget som hvalfanger VARDØHUS av Christianssands Mek. Værksted, Kristiansand for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde & Gerhard Sørensen), Sandefjord. Fanget på Finnmarkskysten. 1886 A. J. Freberg, Sandefjord ble managers. 1887 Gikk på et skjær og forliste i mars i tett snøvær utenfor Mandal. 46 mann omkom, kun to overlevde. Senere hevet og tatt til Nylands Verksted, Kristiania for reparasjon. 1888 Satt i fart igjen som FALKEN for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde), Sandefjord. 1889 Solgt til Aktieselskapet Haabet (Chr. Christensen & Johan Bryde), Sandefjord. (Aktieselskapet Haabet var konkurs og de kjøpte hele konkursboet på auksjon 06/11 for NOK 70.000. Det medfulgte en landstasjon i Båtsfjord samt fangstredskaper. 1902 Johan Bryde, Sandefjord ble eneeier om høsten etter at Chr. Christensen & Johan Bryde delte selskapet Haabet mellom seg. 1907 Solgt til A/S The South African Whaling Company (Johan Bryde), Sandefjord. 1910 Grunnstøtte og ble vrak 29/10 på Robben Island, Syd Afrika mens hun var under slep fra Saldana Bay, Syd-Afrika til Cape Town, Syd-Afrika. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ033JohanBryde/Tekster/SFJ03319020200000%20FALKEN.htm
    Ukjent
    Dampskip
    Fartøy
    Forlis
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    "Falken" totalforliste, men "Carmen" ble bragt flott og reparert. DS/Hvb "FALKEN" 1882 Bygget som hvalfanger VARDØHUS av Christianssands Mek. Værksted, Kristiansand for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde & Gerhard Sørensen), Sandefjord. Fanget på Finnmarkskysten. 1886 A. J. Freberg, Sandefjord ble managers. 1887 Gikk på et skjær og forliste i mars i tett snøvær utenfor Mandal. 46 mann omkom, kun to overlevde. Senere hevet og tatt til Nylands Verksted, Kristiania for reparasjon. 1888 Satt i fart igjen som FALKEN for Aktieselskapet Haabet (Johan M. Bryde), Sandefjord. 1889 Solgt til Aktieselskapet Haabet (Chr. Christensen & Johan Bryde), Sandefjord. (Aktieselskapet Haabet var konkurs og de kjøpte hele konkursboet på auksjon 06/11 for NOK 70.000. Det medfulgte en landstasjon i Båtsfjord samt fangstredskaper. 1902 Johan Bryde, Sandefjord ble eneeier om høsten etter at Chr. Christensen & Johan Bryde delte selskapet Haabet mellom seg. 1907 Solgt til A/S The South African Whaling Company (Johan Bryde), Sandefjord. 1910 Grunnstøtte og ble vrak 29/10 på Robben Island, Syd Afrika mens hun var under slep fra Saldana Bay, Syd-Afrika til Cape Town, Syd-Afrika. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ033JohanBryde/Tekster/SFJ03319020200000%20FALKEN.htm
  • South Shetland
    Theodor Andersson
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hval
    Hvalfanger
    Hvalfangst
    Kokeri
    Landskap
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    Øy
    SLS
    South Shetland
  • 1928 Grunnstøtte 21/02 under anløp i Paterson Inlet, Steward Island, New Zealand hvor selskapet hadde opplagsplass og base. Hun fikk skade i forskipet, men ble tatt av grunnen og berget 08/03. Etter lossing av hvaloljen gikk hun videre til Port Chalmers, New Zealand 12/04 for egen maskin. Her blir hun dokksatt for midlertidig reparasjon. Forlot Port Chalmers 21/05 med kurs for Newcastle-on-Tyne i England for en fullstendig reparasjon. Reparasjonen ble foretatt ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Co. Ltd. Tre uker etter ankomst verkstedet var hun reparert. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319260100000%20C%20A%20LARSEN.pdf
    Ukjent
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Kokeri
    Skade
    Skip
    Skipsfart
    Skipsverft
    Skrog
    Verft
    SLS
    1928 Grunnstøtte 21/02 under anløp i Paterson Inlet, Steward Island, New Zealand hvor selskapet hadde opplagsplass og base. Hun fikk skade i forskipet, men ble tatt av grunnen og berget 08/03. Etter lossing av hvaloljen gikk hun videre til Port Chalmers, New Zealand 12/04 for egen maskin. Her blir hun dokksatt for midlertidig reparasjon. Forlot Port Chalmers 21/05 med kurs for Newcastle-on-Tyne i England for en fullstendig reparasjon. Reparasjonen ble foretatt ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Co. Ltd. Tre uker etter ankomst verkstedet var hun reparert. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319260100000%20C%20A%20LARSEN.pdf
  • DS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" (II) på vei ut Sandefjordsfjorden 28.08.1966 for opphugging. Ved en ren tilfeldighet seilte vårt mest sagnomsuste hvalkokeri, Gamle "Rossen" sin siste ferd ut fjorden for opphugging samtidig som kirkeklokkene i Sandefjord ringte hvalfangstæraens "grand old Man", konsul Lars Christensen til sin siste hvile. Kilde: https://www.sandefjordshistorie.no/shipping/ship/79
    Ukjent
    Fartøy
    Fjord
    Flytende kokeri
    Hvalfangst
    Kokeri
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    DS/Flk "SIR JAMES CLARK ROSS" (II) på vei ut Sandefjordsfjorden 28.08.1966 for opphugging. Ved en ren tilfeldighet seilte vårt mest sagnomsuste hvalkokeri, Gamle "Rossen" sin siste ferd ut fjorden for opphugging samtidig som kirkeklokkene i Sandefjord ringte hvalfangstæraens "grand old Man", konsul Lars Christensen til sin siste hvile. Kilde: https://www.sandefjordshistorie.no/shipping/ship/79
  • 1928 Grunnstøtte 21/02 under anløp i Paterson Inlet, Steward Island, New Zealand hvor selskapet hadde opplagsplass og base. Hun fikk skade i forskipet, men ble tatt av grunnen og berget 08/03. Etter lossing av hvaloljen gikk hun videre til Port Chalmers, New Zealand 12/04 for egen maskin. Her blir hun dokksatt for midlertidig reparasjon. Forlot Port Chalmers 21/05 med kurs for Newcastle-on-Tyne i England for en fullstendig reparasjon. Reparasjonen ble foretatt ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Co. Ltd. Tre uker etter ankomst verkstedet var hun reparert. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319260100000%20C%20A%20LARSEN.pdf
    Ukjent
    Dampskip
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Kokeri
    Skip
    Skipsfart
    Skipsverft
    Verft
    Verksted
    SLS
    1928 Grunnstøtte 21/02 under anløp i Paterson Inlet, Steward Island, New Zealand hvor selskapet hadde opplagsplass og base. Hun fikk skade i forskipet, men ble tatt av grunnen og berget 08/03. Etter lossing av hvaloljen gikk hun videre til Port Chalmers, New Zealand 12/04 for egen maskin. Her blir hun dokksatt for midlertidig reparasjon. Forlot Port Chalmers 21/05 med kurs for Newcastle-on-Tyne i England for en fullstendig reparasjon. Reparasjonen ble foretatt ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Co. Ltd. Tre uker etter ankomst verkstedet var hun reparert. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319260100000%20C%20A%20LARSEN.pdf
  • Arvid Schou Trogstad
    Båt
    Fjord
    Havn
    Havneområde
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Landskap
    Opplag
    Skip
    Skipsfart
    SLS
  • 1913 Bygget som ST SAN GREGORIO ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd, Wallsend, England for Eagle Oil Transport Co., London, England. Sjøsatt 05/06, levert 25/07. 1926 Solgt til Hvalfanger-A/S Rosshavet (Johan Rasmussen & Magnus Konow), Sandefjord. Omdøpt til C. A. LARSEN. DS/Flk "C. A. LARSEN" fikk tilnavnet "FRU LARSEN" da det var det eneste kokeri med opphalings slipp i baugen.
    Ukjent
    Dampskip
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Kjele
    Kokeri
    Skip
    Skipsfart
    Skipsverft
    Spekkjele
    Verft
    Verksted
    SLS
    1913 Bygget som ST SAN GREGORIO ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd, Wallsend, England for Eagle Oil Transport Co., London, England. Sjøsatt 05/06, levert 25/07. 1926 Solgt til Hvalfanger-A/S Rosshavet (Johan Rasmussen & Magnus Konow), Sandefjord. Omdøpt til C. A. LARSEN. DS/Flk "C. A. LARSEN" fikk tilnavnet "FRU LARSEN" da det var det eneste kokeri med opphalings slipp i baugen.
  • 1913 Bygget som ST SAN GREGORIO ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd, Wallsend, England for Eagle Oil Transport Co., London, England. Sjøsatt 05/06, levert 25/07. 1926 Solgt til Hvalfanger-A/S Rosshavet (Johan Rasmussen & Magnus Konow), Sandefjord. Omdøpt til C. A. LARSEN. DS/Flk "C. A. LARSEN" fikk tilnavnet "FRU LARSEN" da det var det eneste kokeri med opphalings slipp i baugen.
    Ukjent
    Dampskip
    Flytende kokeri
    Kokeri
    Skip
    Skipsfart
    Skipsverft
    Verft
    Verksted
    SLS
    1913 Bygget som ST SAN GREGORIO ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd, Wallsend, England for Eagle Oil Transport Co., London, England. Sjøsatt 05/06, levert 25/07. 1926 Solgt til Hvalfanger-A/S Rosshavet (Johan Rasmussen & Magnus Konow), Sandefjord. Omdøpt til C. A. LARSEN. DS/Flk "C. A. LARSEN" fikk tilnavnet "FRU LARSEN" da det var det eneste kokeri med opphalings slipp i baugen.
  • 1951 Bygget som motorskip VIGAN ved Kockums Mekaniska Verkstads A/B, Malmö, Sverige for Skips-A/S Kirkøy, Skips-A/S Skagerak og Skips-A/S Vito (O. Ditlev Simonsen jr), Oslo. Sjøsatt 10/11-1950, levert 05/03-1951. 1964 Solgt til Thor Dahl Hvalfangerselskap og A/S Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Omdøpt THORSORIENT. Overtatt i Sandefjord 23/10-64 og satt inn i Norse Oriental Line (NOL) sammen med rederiets THORSGAARD og THORSCAPE. Kilde: Ragnar Iversen
    Ukjent
    Fartøy
    Motorskip
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    1951 Bygget som motorskip VIGAN ved Kockums Mekaniska Verkstads A/B, Malmö, Sverige for Skips-A/S Kirkøy, Skips-A/S Skagerak og Skips-A/S Vito (O. Ditlev Simonsen jr), Oslo. Sjøsatt 10/11-1950, levert 05/03-1951. 1964 Solgt til Thor Dahl Hvalfangerselskap og A/S Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Omdøpt THORSORIENT. Overtatt i Sandefjord 23/10-64 og satt inn i Norse Oriental Line (NOL) sammen med rederiets THORSGAARD og THORSCAPE. Kilde: Ragnar Iversen
  • 1938 Bygget ved Framnæs Mek.Værksted som THOR I (4.100 tdw. ) for Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S (Thor Dahl A/S), Sandefjord. Levert 02/11-1938. THOR I gikk ut fra San Francisco 20/12-1938 på sin første tur på den nye linjen i Pacific Islands Transport Line (PIT). 1940 Seilte på PIT-linjen gjennom hele krigen uten å bli torpedert. 1947 THOR I frakter ”Kon-Tiki” fra Tahiti til San Francisco hvor hun ankommer 29/9-1947 om morgenen. Flåten ble fraktet videre til Europa med MS HERANGER. 1953 Solgt til Skips A/S Vilhelm Torkildsen's Rederi i desember, omdøpt MS MARSTEINEN (senere navn: M/S HEDERA, M/S "SKANDINAV", M/S FANI. 1969 Fikk brann om bord 19. januar da hun lå for reparasjon i St.George's Bay. Vraket ble tauet til Eleusis 27/9-1969 for opphugging). Kilde: Ragnar Iversen
    Richard Antonius Jørgensen
    Fartøy
    Fjell
    Landskap
    Kon-Tiki
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    1938 Bygget ved Framnæs Mek.Værksted som THOR I (4.100 tdw. ) for Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S (Thor Dahl A/S), Sandefjord. Levert 02/11-1938. THOR I gikk ut fra San Francisco 20/12-1938 på sin første tur på den nye linjen i Pacific Islands Transport Line (PIT). 1940 Seilte på PIT-linjen gjennom hele krigen uten å bli torpedert. 1947 THOR I frakter ”Kon-Tiki” fra Tahiti til San Francisco hvor hun ankommer 29/9-1947 om morgenen. Flåten ble fraktet videre til Europa med MS HERANGER. 1953 Solgt til Skips A/S Vilhelm Torkildsen's Rederi i desember, omdøpt MS MARSTEINEN (senere navn: M/S HEDERA, M/S "SKANDINAV", M/S FANI. 1969 Fikk brann om bord 19. januar da hun lå for reparasjon i St.George's Bay. Vraket ble tauet til Eleusis 27/9-1969 for opphugging). Kilde: Ragnar Iversen
  • 1955 Bygget som THORCAPE av Bergens mek. Verksted, Bergen for Thor Dahls Hvalfangerselskap (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Sjøsatt 17/06, levert 22/10. Gikk inn i Christensen Canadian African Line (CCAL). 1961 Overført til Norse Oriental Line (NOL). 1955 Bygget som THORCAPE av Bergens mek. Verksted, Bergen for Thor Dahls Hvalfangerselskap (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Sjøsatt 17/06, levert 22/10. Gikk inn i Christensen Canadian African Line (CCAL). 1961 Overført til Norse Oriental Line (NOL). 1976 Solgt 06/03 til Pacific International Lines (Pte.) Ltd, Singapore. Omdøpt til COTA SABAS.
    Reidar Brusell
    Fartøy
    Landskap
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    1955 Bygget som THORCAPE av Bergens mek. Verksted, Bergen for Thor Dahls Hvalfangerselskap (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Sjøsatt 17/06, levert 22/10. Gikk inn i Christensen Canadian African Line (CCAL). 1961 Overført til Norse Oriental Line (NOL). 1955 Bygget som THORCAPE av Bergens mek. Verksted, Bergen for Thor Dahls Hvalfangerselskap (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Sjøsatt 17/06, levert 22/10. Gikk inn i Christensen Canadian African Line (CCAL). 1961 Overført til Norse Oriental Line (NOL). 1976 Solgt 06/03 til Pacific International Lines (Pte.) Ltd, Singapore. Omdøpt til COTA SABAS.
  • 1966 Kjølstrekningsseremonien foretatt 27/10-1966. 1967 Bygget som motortanker THORSKOG ved Mitsui Shipbuilding & Engineering., Chiba, Japan for Thor Dahl Hvalfangerselskap A/S, A/S Odd, A/S Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Dåpsseremonien og overtakelsen holdt i bygge dokken 25/04-1967 og var til denne dato rederiets største skip. Skipets gudmor var fru Fie Bratt. Skipet gikk inn på tidsbefraktning for ESSO. Skipsfører var Arne Hilbert Sørensen, Larvik og maskinsjef var Reidar Marthinsen, Nøtterøy. 1973 Solgt i oktober til I/S Mytilus A/S & Co. (Marlow Wangen), Arendal. Omdøpt til CALEO. Kilde: Ragnar Iversen
    Reidar Brusell
    Fartøy
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    Tankskip
    SLS
    1966 Kjølstrekningsseremonien foretatt 27/10-1966. 1967 Bygget som motortanker THORSKOG ved Mitsui Shipbuilding & Engineering., Chiba, Japan for Thor Dahl Hvalfangerselskap A/S, A/S Odd, A/S Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Dåpsseremonien og overtakelsen holdt i bygge dokken 25/04-1967 og var til denne dato rederiets største skip. Skipets gudmor var fru Fie Bratt. Skipet gikk inn på tidsbefraktning for ESSO. Skipsfører var Arne Hilbert Sørensen, Larvik og maskinsjef var Reidar Marthinsen, Nøtterøy. 1973 Solgt i oktober til I/S Mytilus A/S & Co. (Marlow Wangen), Arendal. Omdøpt til CALEO. Kilde: Ragnar Iversen
  • 1967 Bygget som MT THORSHOV (102.855 tdw.) ved Mitsui Shipbuilding & Engineering Co Ltd., Chiba, Japan for Thor Dahls Hvalfangerselskap, A/S Odd og A/S Ørnen (A/S Thor Dahl, disponenter), Sandefjord. Kjølstrekning foretatt 01/07-1967. Til stede var kaptein Thorvald Hansen som rederiets representant. Dåp og overlevert 20/12-1967. Gudmor var fru Constance Fogstad. Den tekniske prøvetur ga en fart på 16,7 knop ved et dypgående på 43’8", og maskinkraft på 22.870 HK v/118,1 o.min. 1973 Kolliderte 10/01 kl. 03.20 med et mindre mudderfartøy. FOREMOST 101 6 nm øst av ”No Man’s Land Fort” utenfor Fawley, England. 1978 Solgt 27/10 til I/S Peggy O (Torvald Klaveness & Co. A/S), Oslo. Omdøpt til PEGGY O. Kilde: Ragnar Iversen
    Reidar Brusell
    Fartøy
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    Tankbåt
    SLS
    1967 Bygget som MT THORSHOV (102.855 tdw.) ved Mitsui Shipbuilding & Engineering Co Ltd., Chiba, Japan for Thor Dahls Hvalfangerselskap, A/S Odd og A/S Ørnen (A/S Thor Dahl, disponenter), Sandefjord. Kjølstrekning foretatt 01/07-1967. Til stede var kaptein Thorvald Hansen som rederiets representant. Dåp og overlevert 20/12-1967. Gudmor var fru Constance Fogstad. Den tekniske prøvetur ga en fart på 16,7 knop ved et dypgående på 43’8", og maskinkraft på 22.870 HK v/118,1 o.min. 1973 Kolliderte 10/01 kl. 03.20 med et mindre mudderfartøy. FOREMOST 101 6 nm øst av ”No Man’s Land Fort” utenfor Fawley, England. 1978 Solgt 27/10 til I/S Peggy O (Torvald Klaveness & Co. A/S), Oslo. Omdøpt til PEGGY O. Kilde: Ragnar Iversen
  • 1914: Bygd som oljetankeren SAN NAZARIO ved William Doxford & Sons Ltd., Sunderland, 12.215 brt for Eagle Oil Transport Co. Ltd, UK. 1928: Innkjøpt av A/S Bryde & Dahls Hvalfangerselskap 23/07 fra The Eagle Oil Transport Company Ltd., London, og den ble overtatt i Newcastle on Tyne 27/07. Ankomst Framnæs mek. Værksted 29/07-1928 for ombygging til flytende hvalkokeri. THORSHAMMER var i virksomhet for A/S Thor Dahl helt fra 1928 til 1967. Dette er et lengre tidsrom enn noen annet flytende kokeri. Kilde: Ragnar Iversen
    Ukjent
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Kokeri
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    1914: Bygd som oljetankeren SAN NAZARIO ved William Doxford & Sons Ltd., Sunderland, 12.215 brt for Eagle Oil Transport Co. Ltd, UK. 1928: Innkjøpt av A/S Bryde & Dahls Hvalfangerselskap 23/07 fra The Eagle Oil Transport Company Ltd., London, og den ble overtatt i Newcastle on Tyne 27/07. Ankomst Framnæs mek. Værksted 29/07-1928 for ombygging til flytende hvalkokeri. THORSHAMMER var i virksomhet for A/S Thor Dahl helt fra 1928 til 1967. Dette er et lengre tidsrom enn noen annet flytende kokeri. Kilde: Ragnar Iversen
  • 1886: Bygget som lasteskip RESTITUTION ved J. Wigham Richardson & Co, Neptune Yard, Low Walker for R. Conway & Co, Liverpool, England. 1911: Solgt til Southern Whaling & Sealing Co Ltd (G. D Irvin & C. O Johnson, disponenter), North Shields til bruk som flytende hvalkokeri. Ombygget til flytende kokeri ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord. Fotografiet er retusjert (brett i positivkopien).
    Ukjent
    Fartøy
    Flytende kokeri
    Kokeri
    Landskap
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    1886: Bygget som lasteskip RESTITUTION ved J. Wigham Richardson & Co, Neptune Yard, Low Walker for R. Conway & Co, Liverpool, England. 1911: Solgt til Southern Whaling & Sealing Co Ltd (G. D Irvin & C. O Johnson, disponenter), North Shields til bruk som flytende hvalkokeri. Ombygget til flytende kokeri ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord. Fotografiet er retusjert (brett i positivkopien).
  • "Astra-ekspedisjonen" var i perioden 1969–1974 en ekspedisjon som produserte sildemel og sildeolje utenfor kysten av Vest-Afrika ved hjelp av fabrikkskipet «Astra» og et større antall fiskefartøy; de fleste norske. «Astra» var bygget i 1947 som det norske hvalkokeriet «Thorshavet» for Thor Dahls Rederi i Sandefjord, men var i september 1969 solgt til Astra Overseas Fishing Ltd. i Nassau, et selskap eid av Thor Dahl og svenske Astrea. Kokeriet ble så ombygd til fabrikkskip for produksjon av sildemel og sildolje ved Framnæs Mekaniske Verksted, Sandefjord. Kilde: Ragnar Iversen
    Arvid Schou Trogstad
    Fabrikk
    Fabrikkskip
    Fartøy
    Fiske
    Sildemel
    Sildeolje
    Skip
    Skipsfart
    SLS
    "Astra-ekspedisjonen" var i perioden 1969–1974 en ekspedisjon som produserte sildemel og sildeolje utenfor kysten av Vest-Afrika ved hjelp av fabrikkskipet «Astra» og et større antall fiskefartøy; de fleste norske. «Astra» var bygget i 1947 som det norske hvalkokeriet «Thorshavet» for Thor Dahls Rederi i Sandefjord, men var i september 1969 solgt til Astra Overseas Fishing Ltd. i Nassau, et selskap eid av Thor Dahl og svenske Astrea. Kokeriet ble så ombygd til fabrikkskip for produksjon av sildemel og sildolje ved Framnæs Mekaniske Verksted, Sandefjord. Kilde: Ragnar Iversen
  • 1883 Bygget som FREY ved Akers Mek. Verksted, Kristiania for Selskapet Finnmarken (Marcus Bull et. al.), Tønsberg. Byggenr. 97. Levert 06/01. I fangst fra landstasjon i Sørvær på Sørøya i Vest-Finnmark og ved Svalbard til 1905. Fanget også sør for Færder noen sesonger. 1885 Fanget sammen med FIN 117 hval. 1906 Fanget ved Svalbard for Flk FIGARO. 1907 Solgt til A/S Knut Raaum, Tønsberg. 1908 Solgt til A/S Fiskeren, (Chr. Nielsen & Co.), Larvik. 1921 Solgt til North West (Australia) Whaling Co., Australia. 192? Havarert? Maskineriet fra FREY ble i 1929 installert i FYND. Kilde: Ragnar Iversen
    Ukjent
    Dampskip
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Sjø
    Skip
    Skipsfart
    Slipp
    SLS
    1883 Bygget som FREY ved Akers Mek. Verksted, Kristiania for Selskapet Finnmarken (Marcus Bull et. al.), Tønsberg. Byggenr. 97. Levert 06/01. I fangst fra landstasjon i Sørvær på Sørøya i Vest-Finnmark og ved Svalbard til 1905. Fanget også sør for Færder noen sesonger. 1885 Fanget sammen med FIN 117 hval. 1906 Fanget ved Svalbard for Flk FIGARO. 1907 Solgt til A/S Knut Raaum, Tønsberg. 1908 Solgt til A/S Fiskeren, (Chr. Nielsen & Co.), Larvik. 1921 Solgt til North West (Australia) Whaling Co., Australia. 192? Havarert? Maskineriet fra FREY ble i 1929 installert i FYND. Kilde: Ragnar Iversen
  • 1881 Bygget som FIN ved Akers mek. Verksted, Kristiania, byggenr. 92 for Hvalfangerselskapet Finnmarken (Marcus Bull et. al.), Tønsberg. Selskapets landstasjon lå i Sørvær, Vest-Finnmark. I fangst fra landstasjon i Sørvær på Sørøya og ved Svalbard til 1905.
    Ukjent
    Fartøy
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Skip
    Skipsfart
    Slipp
    SLS
    1881 Bygget som FIN ved Akers mek. Verksted, Kristiania, byggenr. 92 for Hvalfangerselskapet Finnmarken (Marcus Bull et. al.), Tønsberg. Selskapets landstasjon lå i Sørvær, Vest-Finnmark. I fangst fra landstasjon i Sørvær på Sørøya og ved Svalbard til 1905.