• Jørgensen Foto
    SLS
    Opplag
    Flytende kokeri
    Kokeri
    Hvalbåt
  • Jørgensen Foto
    SLS
    Opplag
    Flytende kokeri
    Kokeri
    Hvalbåt
  • Jørgensen Foto
    SLS
    By
    Bybilde
    Skipsverft
    Dokk
    Flytedokk
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Fjord
  • Sandefjord Sjøfartsmuseet. Inredning som Ruffen på en Hvalbåt; 1957. 23. mai 1957 forærte skipsreder Lars Christensen Sandefjord Sjøfartsmuseum, Prinsens gate 18, til Sandefjord by. Bygningen fremsto som et praktbygg etter restaureringen. Lars Christensen orienterer om museet og gaven ved innvielsen. Et senere tilbygg til Sjøfartsmuseet ble innviet 23. juni 1966. En korridor i kjelleretasjen bant de 2 museene sammen til en enhet. Sjøfartsmuseet ble nedlagt i 2010. Kilde: Sandefjords Blad
    Jørgensen Foto
    SLS
    Museum
    Sjøfartsmuseet
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Spisested
    Interiør
    Sandefjord Sjøfartsmuseet. Inredning som Ruffen på en Hvalbåt; 1957. 23. mai 1957 forærte skipsreder Lars Christensen Sandefjord Sjøfartsmuseum, Prinsens gate 18, til Sandefjord by. Bygningen fremsto som et praktbygg etter restaureringen. Lars Christensen orienterer om museet og gaven ved innvielsen. Et senere tilbygg til Sjøfartsmuseet ble innviet 23. juni 1966. En korridor i kjelleretasjen bant de 2 museene sammen til en enhet. Sjøfartsmuseet ble nedlagt i 2010. Kilde: Sandefjords Blad
  • Sandefjord Sjøfartsmuseet. Inredning som Ruffen på en Hvalbåt; 1957. 23. mai 1957 forærte skipsreder Lars Christensen Sandefjord Sjøfartsmuseum, Prinsens gate 18, til Sandefjord by. Bygningen fremsto som et praktbygg etter restaureringen. Lars Christensen orienterer om museet og gaven ved innvielsen. Et senere tilbygg til Sjøfartsmuseet ble innviet 23. juni 1966. En korridor i kjelleretasjen bant de 2 museene sammen til en enhet. Sjøfartsmuseet ble nedlagt i 2010. Kilde: Sandefjords Blad
    Jørgensen Foto
    SLS
    Interiør
    Spisested
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Museum
    Sjøfartsmuseet
    Sandefjord Sjøfartsmuseet. Inredning som Ruffen på en Hvalbåt; 1957. 23. mai 1957 forærte skipsreder Lars Christensen Sandefjord Sjøfartsmuseum, Prinsens gate 18, til Sandefjord by. Bygningen fremsto som et praktbygg etter restaureringen. Lars Christensen orienterer om museet og gaven ved innvielsen. Et senere tilbygg til Sjøfartsmuseet ble innviet 23. juni 1966. En korridor i kjelleretasjen bant de 2 museene sammen til en enhet. Sjøfartsmuseet ble nedlagt i 2010. Kilde: Sandefjords Blad
  • Sjøfartsmuseet. Inredet som Byssa ombord på en hvalbåt; 1957. 23. mai 1957 forærte skipsreder Lars Christensen Sandefjord Sjøfartsmuseum, Prinsens gate 18, til Sandefjord by. Bygningen fremsto som et praktbygg etter restaureringen. Lars Christensen orienterer om museet og gaven ved innvielsen. Et senere tilbygg til Sjøfartsmuseet ble innviet 23. juni 1966. En korridor i kjelleretasjen bant de 2 museene sammen til en enhet. Sjøfartsmuseet ble nedlagt i 2010. Kilde: Sandefjords Blad. 23. mai 1957 forærte skipsreder Lars Christensen Sandefjord Sjøfartsmuseum, Prinsens gate 18, til Sandefjord by. Bygningen fremsto som et praktbygg etter restaureringen. Lars Christensen orienterer om museet og gaven ved innvielsen. Et senere tilbygg til Sjøfartsmuseet ble innviet 23. juni 1966. En korridor i kjelleretasjen bant de 2 museene sammen til en enhet. Sjøfartsmuseet ble nedlagt i 2010. Kilde: Sandefjords Blad
    Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Interiør
    Museum
    Sjøfartsmuseet
    Sjøfartsmuseet. Inredet som Byssa ombord på en hvalbåt; 1957. 23. mai 1957 forærte skipsreder Lars Christensen Sandefjord Sjøfartsmuseum, Prinsens gate 18, til Sandefjord by. Bygningen fremsto som et praktbygg etter restaureringen. Lars Christensen orienterer om museet og gaven ved innvielsen. Et senere tilbygg til Sjøfartsmuseet ble innviet 23. juni 1966. En korridor i kjelleretasjen bant de 2 museene sammen til en enhet. Sjøfartsmuseet ble nedlagt i 2010. Kilde: Sandefjords Blad. 23. mai 1957 forærte skipsreder Lars Christensen Sandefjord Sjøfartsmuseum, Prinsens gate 18, til Sandefjord by. Bygningen fremsto som et praktbygg etter restaureringen. Lars Christensen orienterer om museet og gaven ved innvielsen. Et senere tilbygg til Sjøfartsmuseet ble innviet 23. juni 1966. En korridor i kjelleretasjen bant de 2 museene sammen til en enhet. Sjøfartsmuseet ble nedlagt i 2010. Kilde: Sandefjords Blad
  • DS/Hvb "THORDØNN" i dokk ved Framnæs Mekaniske Værksted, Sandefjord, 01.11.1956. 1941 Bygget som hvalbåt THORDØNN ved Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg for Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Overtatt på beddingen av Den Tyske Kriegsmarine. Omdøpt til. Sjøsatt 29/04, levert 01/07. Satt inn i tjeneste 04/07 som SEELÖWE V-5508 ved 55. Vorpostenflottille stasjonert på norges vestkyst under KSV 6 (Küstensicherungsverband) i Florvåg. 1942 Satt i tjeneste som bevoktningsbåt SEELÖWE V5302 ved 53 Vorpostenflotille som eskorte og sikkerhetsfartøy. I aktiv tjeneste fra 15/03 med base i Stavanger under KSV 5. 1945 Var i tjeneste som kystbevoktningsbåt V-5302 og stasjonert i 53. Vorpostenflottille, Måløy i avd. 5. üstensicherungsverband, Bergen ved krigens slutt. Overført til den tyske minesveiper administrasjonen. Omdøpt til SEELÖWE M. 2008. 1947 Overtatt av Bryde & Dahls Hvalfangerselskap (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Ombygget til hvalbåt. Omdøpt til THORDØNN. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219410400000%20THORDONN.pdf
    Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Skip
    Dokk
    Dokksatt
    DS/Hvb "THORDØNN" i dokk ved Framnæs Mekaniske Værksted, Sandefjord, 01.11.1956. 1941 Bygget som hvalbåt THORDØNN ved Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg for Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Overtatt på beddingen av Den Tyske Kriegsmarine. Omdøpt til. Sjøsatt 29/04, levert 01/07. Satt inn i tjeneste 04/07 som SEELÖWE V-5508 ved 55. Vorpostenflottille stasjonert på norges vestkyst under KSV 6 (Küstensicherungsverband) i Florvåg. 1942 Satt i tjeneste som bevoktningsbåt SEELÖWE V5302 ved 53 Vorpostenflotille som eskorte og sikkerhetsfartøy. I aktiv tjeneste fra 15/03 med base i Stavanger under KSV 5. 1945 Var i tjeneste som kystbevoktningsbåt V-5302 og stasjonert i 53. Vorpostenflottille, Måløy i avd. 5. üstensicherungsverband, Bergen ved krigens slutt. Overført til den tyske minesveiper administrasjonen. Omdøpt til SEELÖWE M. 2008. 1947 Overtatt av Bryde & Dahls Hvalfangerselskap (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Ombygget til hvalbåt. Omdøpt til THORDØNN. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219410400000%20THORDONN.pdf
  • DS/Hvb "THORDØNN" i dokk ved Framnæs Mekaniske Værksted, Sandefjord, 01.11.1956. 1941 Bygget som hvalbåt THORDØNN ved Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg for Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Overtatt på beddingen av Den Tyske Kriegsmarine. Omdøpt til. Sjøsatt 29/04, levert 01/07. Satt inn i tjeneste 04/07 som SEELÖWE V-5508 ved 55. Vorpostenflottille stasjonert på norges vestkyst under KSV 6 (Küstensicherungsverband) i Florvåg. 1942 Satt i tjeneste som bevoktningsbåt SEELÖWE V5302 ved 53 Vorpostenflotille som eskorte og sikkerhetsfartøy. I aktiv tjeneste fra 15/03 med base i Stavanger under KSV 5. 1945 Var i tjeneste som kystbevoktningsbåt V-5302 og stasjonert i 53. Vorpostenflottille, Måløy i avd. 5. üstensicherungsverband, Bergen ved krigens slutt. Overført til den tyske minesveiper administrasjonen. Omdøpt til SEELÖWE M. 2008. 1947 Overtatt av Bryde & Dahls Hvalfangerselskap (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Ombygget til hvalbåt. Omdøpt til THORDØNN. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219410400000%20THORDONN.pdf
    Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Dokk
    Dokksatt
    DS/Hvb "THORDØNN" i dokk ved Framnæs Mekaniske Værksted, Sandefjord, 01.11.1956. 1941 Bygget som hvalbåt THORDØNN ved Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg for Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Overtatt på beddingen av Den Tyske Kriegsmarine. Omdøpt til. Sjøsatt 29/04, levert 01/07. Satt inn i tjeneste 04/07 som SEELÖWE V-5508 ved 55. Vorpostenflottille stasjonert på norges vestkyst under KSV 6 (Küstensicherungsverband) i Florvåg. 1942 Satt i tjeneste som bevoktningsbåt SEELÖWE V5302 ved 53 Vorpostenflotille som eskorte og sikkerhetsfartøy. I aktiv tjeneste fra 15/03 med base i Stavanger under KSV 5. 1945 Var i tjeneste som kystbevoktningsbåt V-5302 og stasjonert i 53. Vorpostenflottille, Måløy i avd. 5. üstensicherungsverband, Bergen ved krigens slutt. Overført til den tyske minesveiper administrasjonen. Omdøpt til SEELÖWE M. 2008. 1947 Overtatt av Bryde & Dahls Hvalfangerselskap (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Ombygget til hvalbåt. Omdøpt til THORDØNN. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219410400000%20THORDONN.pdf
  • DS/Hvb "DON CRISTOBAL" passerer Kvernberget i Sandefjords fjorden på vei til Peru; 1956. 1939 Bestilt av Aktieselskapet Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord i november. Bygget ved Framnæs Mekaniske Værksted, Sandefjord. 1940 Beslaglagt på beddingen under bygging i april. 1941 ferdigstilt som forpostbåt KÄRNTEN ved Framnæs mek. Værksted for den tyske marine og går under identitet V-5712. 1945 Overtatt av Aktieselskapet Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Forlater verkstedet 18/10, ombygget til det den opprinnelig var bestilt som, hvalbåt, med navnet GAUPE. 1956 Solgt til Compania Ballenera del Norte, Lima 29/09-1956 og omdøpt DON CHRISTOBAL. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219410100000%20GAUPE.pdf
    Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    DS/Hvb "DON CRISTOBAL" passerer Kvernberget i Sandefjords fjorden på vei til Peru; 1956. 1939 Bestilt av Aktieselskapet Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord i november. Bygget ved Framnæs Mekaniske Værksted, Sandefjord. 1940 Beslaglagt på beddingen under bygging i april. 1941 ferdigstilt som forpostbåt KÄRNTEN ved Framnæs mek. Værksted for den tyske marine og går under identitet V-5712. 1945 Overtatt av Aktieselskapet Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Forlater verkstedet 18/10, ombygget til det den opprinnelig var bestilt som, hvalbåt, med navnet GAUPE. 1956 Solgt til Compania Ballenera del Norte, Lima 29/09-1956 og omdøpt DON CHRISTOBAL. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219410100000%20GAUPE.pdf
  • DS/Hvb "DON JUAN" passerer Kvernberget i Sandefjords fjorden på vei til Peru; 1956. 1942 Bygget som hvalbåt THORGLIMT ved A/S Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for Thor Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord. 1956 Solgt 29/09 til Compania Ballenera del Norte, Callao, Peru. Omdøpt til DON JUAN. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219420100000%20THORGLIMT.htm
    Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    DS/Hvb "DON JUAN" passerer Kvernberget i Sandefjords fjorden på vei til Peru; 1956. 1942 Bygget som hvalbåt THORGLIMT ved A/S Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for Thor Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord. 1956 Solgt 29/09 til Compania Ballenera del Norte, Callao, Peru. Omdøpt til DON JUAN. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219420100000%20THORGLIMT.htm
  • DS/Hvb "DON TOMAS" passerer Kvernberget i Sandefjords fjorden på vei til Peru; 1956. 1941 Bygget som hvalbåt HAUK ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for Aktieselskapet Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Beslaglagt av Die Kriegsmarine for bruk som minesveiper. Døpt CIMBER NM. 12. Levert i desember. 1944 Omdøpt i mai til CIMBER V. 6409. 1947 Overlevert til Aktieselskabet Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Omdøpt til HAUK. 1956 Solgt for NOK 450.000 til Cia. Ballenera del Norte S.A., Callao, Peru. Omdøpt til DON TOMAS i september. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219410500000%20HAUK.htm
    Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    DS/Hvb "DON TOMAS" passerer Kvernberget i Sandefjords fjorden på vei til Peru; 1956. 1941 Bygget som hvalbåt HAUK ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for Aktieselskapet Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Beslaglagt av Die Kriegsmarine for bruk som minesveiper. Døpt CIMBER NM. 12. Levert i desember. 1944 Omdøpt i mai til CIMBER V. 6409. 1947 Overlevert til Aktieselskabet Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Omdøpt til HAUK. 1956 Solgt for NOK 450.000 til Cia. Ballenera del Norte S.A., Callao, Peru. Omdøpt til DON TOMAS i september. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219410500000%20HAUK.htm
  • Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Bil
  • Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Bil
  • Utsikt over Sandefjord; 1955. Bildet er tatt fra åsen ved Fjellvik.
    Jørgensen Foto
    SLS
    By
    Bybilde
    Havneområde
    Hvalbåt
    Utsikt over Sandefjord; 1955. Bildet er tatt fra åsen ved Fjellvik.
  • Utsikt over Sandefjord; 1955. Bildet er tatt fra Stub.
    Jørgensen Foto
    SLS
    By
    Bybilde
    Havneområde
    Havn
    Hvalbåt
    Utsikt over Sandefjord; 1955. Bildet er tatt fra Stub.
  • Utsikt over Sandefjord; 1955. Bildet er tatt fra åsen ved Fjellvik.
    Jørgensen Foto
    SLS
    By
    Havneområde
    Havn
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Utsikt over Sandefjord; 1955. Bildet er tatt fra åsen ved Fjellvik.
  • Utsikt over Sandefjord; 1955. Bildet er tatt fra Huvik.
    Jørgensen Foto
    SLS
    Bybilde
    By
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Utsikt over Sandefjord; 1955. Bildet er tatt fra Huvik.
  • Utsikt over Sandefjord; 1955. Bildet er tatt fra Fjellvik.
    Jørgensen Foto
    SLS
    Bybilde
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Utsikt over Sandefjord; 1955. Bildet er tatt fra Fjellvik.
  • Hvalbåten "Norman III" på vei ut Sandefjordsfjorden med kurs mot Peru, tilhørende Hvalfangerselskapet Pelagos; 1954. Hvalbåten "Norman III" er den tredje hvalbåten som skal til Peru. Den er en tidligere Tønsberg-båt ("Gos VI") som har vært til reperasjon i Melsomvik. ( 1935 Bygget som GOS VI av Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg for Hvalfangerselskapet Pelagos A/S (Bruun & von der Lippe), Tønsberg. Sjøsatt 09/08, levert 16/09. 1954 Solgt for NOK 440.000 til Concorcio Ballenera S.A. (Cox Brothers, Liverpool, England), Callao, Peru. Omdøpt til NORMANN III. Fanget fra landstasjonen i Pisco, Peru til 1964.
    Jørgensen
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Fjord
    Hvalbåten "Norman III" på vei ut Sandefjordsfjorden med kurs mot Peru, tilhørende Hvalfangerselskapet Pelagos; 1954. Hvalbåten "Norman III" er den tredje hvalbåten som skal til Peru. Den er en tidligere Tønsberg-båt ("Gos VI") som har vært til reperasjon i Melsomvik. ( 1935 Bygget som GOS VI av Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg for Hvalfangerselskapet Pelagos A/S (Bruun & von der Lippe), Tønsberg. Sjøsatt 09/08, levert 16/09. 1954 Solgt for NOK 440.000 til Concorcio Ballenera S.A. (Cox Brothers, Liverpool, England), Callao, Peru. Omdøpt til NORMANN III. Fanget fra landstasjonen i Pisco, Peru til 1964.
  • DS/Hvb "NORMAN IV" på vei ut Sandefjordsfjorden, på vei til Melsomvik, for utbedring av maskinskade, Jahres Fabrikker i bakgrunn; 1955. 1935 Bygget som GOS 7 av Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg for Hvalfangerselskapet Pelagos A/S (Bruun & von der Lippe), Tønsberg. Sjøsatt 13/09, levert 10/10. 1954 Solgt for NOK 360.000 til Concorcio Ballenera S.A. (Cox Brothers, Liverpool, England), Callao, Peru. Omdøpt til NORMANN IV. Fanget fra landstasjonen i Pisco, Peru. 1969 Forliste 13/03 utenfor Pisco. Kilde: https://skipshistorie.net/Tonsberg/TBG101SvendFoynBruun/Tekster/TBG10119450800000%20GOS%20VII.htm
    Jørgensen
    SLS
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Fjord
    DS/Hvb "NORMAN IV" på vei ut Sandefjordsfjorden, på vei til Melsomvik, for utbedring av maskinskade, Jahres Fabrikker i bakgrunn; 1955. 1935 Bygget som GOS 7 av Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg for Hvalfangerselskapet Pelagos A/S (Bruun & von der Lippe), Tønsberg. Sjøsatt 13/09, levert 10/10. 1954 Solgt for NOK 360.000 til Concorcio Ballenera S.A. (Cox Brothers, Liverpool, England), Callao, Peru. Omdøpt til NORMANN IV. Fanget fra landstasjonen i Pisco, Peru. 1969 Forliste 13/03 utenfor Pisco. Kilde: https://skipshistorie.net/Tonsberg/TBG101SvendFoynBruun/Tekster/TBG10119450800000%20GOS%20VII.htm
  • SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
  • Jørgensen
    SLS
    Båthavn
    Havneområde
    Hvalbåt
  • Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalbåt
    Hvalfangst
  • DS/Hvb "NORMAN IV" på vei ut Sandefjordsfjorden, Jahres Fabrikker i bakgrunn; 1955. 1935 Bygget som GOS 7 av Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg for Hvalfangerselskapet Pelagos A/S (Bruun & von der Lippe), Tønsberg. Sjøsatt 13/09, levert 10/10. 1954 Solgt for NOK 360.000 til Concorcio Ballenera S.A. (Cox Brothers, Liverpool, England), Callao, Peru. Omdøpt til NORMANN IV. Fanget fra landstasjonen i Pisco, Peru. 1969 Forliste 13/03 utenfor Pisco. Kilde: https://skipshistorie.net/Tonsberg/TBG101SvendFoynBruun/Tekster/TBG10119450800000%20GOS%20VII.htm
    Jørgensen
    SLS
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Fjord
    DS/Hvb "NORMAN IV" på vei ut Sandefjordsfjorden, Jahres Fabrikker i bakgrunn; 1955. 1935 Bygget som GOS 7 av Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg for Hvalfangerselskapet Pelagos A/S (Bruun & von der Lippe), Tønsberg. Sjøsatt 13/09, levert 10/10. 1954 Solgt for NOK 360.000 til Concorcio Ballenera S.A. (Cox Brothers, Liverpool, England), Callao, Peru. Omdøpt til NORMANN IV. Fanget fra landstasjonen i Pisco, Peru. 1969 Forliste 13/03 utenfor Pisco. Kilde: https://skipshistorie.net/Tonsberg/TBG101SvendFoynBruun/Tekster/TBG10119450800000%20GOS%20VII.htm
  • Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalbåt
    Hvalfangst