• Jørgensen Foto
    SLS
    Museum
    Hvalfangstmuseet
    Hvalfangst
    Hvalkjeve
    Interiør
  • Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalfangstmuseet
    Harpun
    Hvalkanon
    Interiør
  • Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalfangstmuseet
    Utstilling
    Interiør
    Isbjørn
  • Jørgensen Foto
    SLS
    By
    Bybilde
    Skipsverft
    Dokk
    Flytedokk
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Fjord
  • Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalfangstmuseet
    Museum
    Hvalfangst
    Interiør
    Hvalkjeve
  • Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalfangstmuseet
    Utstilling
  • Jørgensen Foto
    SLS
    Utstilling
    Hvalfangst
    Hvalfangstmuseet
  • Sandefjord Sjøfartsmuseet. Inredning som Ruffen på en Hvalbåt; 1957. 23. mai 1957 forærte skipsreder Lars Christensen Sandefjord Sjøfartsmuseum, Prinsens gate 18, til Sandefjord by. Bygningen fremsto som et praktbygg etter restaureringen. Lars Christensen orienterer om museet og gaven ved innvielsen. Et senere tilbygg til Sjøfartsmuseet ble innviet 23. juni 1966. En korridor i kjelleretasjen bant de 2 museene sammen til en enhet. Sjøfartsmuseet ble nedlagt i 2010. Kilde: Sandefjords Blad
    Jørgensen Foto
    SLS
    Museum
    Sjøfartsmuseet
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Spisested
    Interiør
    Sandefjord Sjøfartsmuseet. Inredning som Ruffen på en Hvalbåt; 1957. 23. mai 1957 forærte skipsreder Lars Christensen Sandefjord Sjøfartsmuseum, Prinsens gate 18, til Sandefjord by. Bygningen fremsto som et praktbygg etter restaureringen. Lars Christensen orienterer om museet og gaven ved innvielsen. Et senere tilbygg til Sjøfartsmuseet ble innviet 23. juni 1966. En korridor i kjelleretasjen bant de 2 museene sammen til en enhet. Sjøfartsmuseet ble nedlagt i 2010. Kilde: Sandefjords Blad
  • Sandefjord Sjøfartsmuseet. Inredning som Ruffen på en Hvalbåt; 1957. 23. mai 1957 forærte skipsreder Lars Christensen Sandefjord Sjøfartsmuseum, Prinsens gate 18, til Sandefjord by. Bygningen fremsto som et praktbygg etter restaureringen. Lars Christensen orienterer om museet og gaven ved innvielsen. Et senere tilbygg til Sjøfartsmuseet ble innviet 23. juni 1966. En korridor i kjelleretasjen bant de 2 museene sammen til en enhet. Sjøfartsmuseet ble nedlagt i 2010. Kilde: Sandefjords Blad
    Jørgensen Foto
    SLS
    Interiør
    Spisested
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Museum
    Sjøfartsmuseet
    Sandefjord Sjøfartsmuseet. Inredning som Ruffen på en Hvalbåt; 1957. 23. mai 1957 forærte skipsreder Lars Christensen Sandefjord Sjøfartsmuseum, Prinsens gate 18, til Sandefjord by. Bygningen fremsto som et praktbygg etter restaureringen. Lars Christensen orienterer om museet og gaven ved innvielsen. Et senere tilbygg til Sjøfartsmuseet ble innviet 23. juni 1966. En korridor i kjelleretasjen bant de 2 museene sammen til en enhet. Sjøfartsmuseet ble nedlagt i 2010. Kilde: Sandefjords Blad
  • Sjøfartsmuseet. Inredet som Byssa ombord på en hvalbåt; 1957. 23. mai 1957 forærte skipsreder Lars Christensen Sandefjord Sjøfartsmuseum, Prinsens gate 18, til Sandefjord by. Bygningen fremsto som et praktbygg etter restaureringen. Lars Christensen orienterer om museet og gaven ved innvielsen. Et senere tilbygg til Sjøfartsmuseet ble innviet 23. juni 1966. En korridor i kjelleretasjen bant de 2 museene sammen til en enhet. Sjøfartsmuseet ble nedlagt i 2010. Kilde: Sandefjords Blad. 23. mai 1957 forærte skipsreder Lars Christensen Sandefjord Sjøfartsmuseum, Prinsens gate 18, til Sandefjord by. Bygningen fremsto som et praktbygg etter restaureringen. Lars Christensen orienterer om museet og gaven ved innvielsen. Et senere tilbygg til Sjøfartsmuseet ble innviet 23. juni 1966. En korridor i kjelleretasjen bant de 2 museene sammen til en enhet. Sjøfartsmuseet ble nedlagt i 2010. Kilde: Sandefjords Blad
    Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Interiør
    Museum
    Sjøfartsmuseet
    Sjøfartsmuseet. Inredet som Byssa ombord på en hvalbåt; 1957. 23. mai 1957 forærte skipsreder Lars Christensen Sandefjord Sjøfartsmuseum, Prinsens gate 18, til Sandefjord by. Bygningen fremsto som et praktbygg etter restaureringen. Lars Christensen orienterer om museet og gaven ved innvielsen. Et senere tilbygg til Sjøfartsmuseet ble innviet 23. juni 1966. En korridor i kjelleretasjen bant de 2 museene sammen til en enhet. Sjøfartsmuseet ble nedlagt i 2010. Kilde: Sandefjords Blad. 23. mai 1957 forærte skipsreder Lars Christensen Sandefjord Sjøfartsmuseum, Prinsens gate 18, til Sandefjord by. Bygningen fremsto som et praktbygg etter restaureringen. Lars Christensen orienterer om museet og gaven ved innvielsen. Et senere tilbygg til Sjøfartsmuseet ble innviet 23. juni 1966. En korridor i kjelleretasjen bant de 2 museene sammen til en enhet. Sjøfartsmuseet ble nedlagt i 2010. Kilde: Sandefjords Blad
  • DS/Hvb "THORDØNN" i dokk ved Framnæs Mekaniske Værksted, Sandefjord, 01.11.1956. 1941 Bygget som hvalbåt THORDØNN ved Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg for Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Overtatt på beddingen av Den Tyske Kriegsmarine. Omdøpt til. Sjøsatt 29/04, levert 01/07. Satt inn i tjeneste 04/07 som SEELÖWE V-5508 ved 55. Vorpostenflottille stasjonert på norges vestkyst under KSV 6 (Küstensicherungsverband) i Florvåg. 1942 Satt i tjeneste som bevoktningsbåt SEELÖWE V5302 ved 53 Vorpostenflotille som eskorte og sikkerhetsfartøy. I aktiv tjeneste fra 15/03 med base i Stavanger under KSV 5. 1945 Var i tjeneste som kystbevoktningsbåt V-5302 og stasjonert i 53. Vorpostenflottille, Måløy i avd. 5. üstensicherungsverband, Bergen ved krigens slutt. Overført til den tyske minesveiper administrasjonen. Omdøpt til SEELÖWE M. 2008. 1947 Overtatt av Bryde & Dahls Hvalfangerselskap (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Ombygget til hvalbåt. Omdøpt til THORDØNN. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219410400000%20THORDONN.pdf
    Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Skip
    Dokk
    Dokksatt
    DS/Hvb "THORDØNN" i dokk ved Framnæs Mekaniske Værksted, Sandefjord, 01.11.1956. 1941 Bygget som hvalbåt THORDØNN ved Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg for Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Overtatt på beddingen av Den Tyske Kriegsmarine. Omdøpt til. Sjøsatt 29/04, levert 01/07. Satt inn i tjeneste 04/07 som SEELÖWE V-5508 ved 55. Vorpostenflottille stasjonert på norges vestkyst under KSV 6 (Küstensicherungsverband) i Florvåg. 1942 Satt i tjeneste som bevoktningsbåt SEELÖWE V5302 ved 53 Vorpostenflotille som eskorte og sikkerhetsfartøy. I aktiv tjeneste fra 15/03 med base i Stavanger under KSV 5. 1945 Var i tjeneste som kystbevoktningsbåt V-5302 og stasjonert i 53. Vorpostenflottille, Måløy i avd. 5. üstensicherungsverband, Bergen ved krigens slutt. Overført til den tyske minesveiper administrasjonen. Omdøpt til SEELÖWE M. 2008. 1947 Overtatt av Bryde & Dahls Hvalfangerselskap (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Ombygget til hvalbåt. Omdøpt til THORDØNN. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219410400000%20THORDONN.pdf
  • Olaug Brun, Sandefjord; 1955. Olaug Brun startet i 1950 å lage suvenirer av hvaltenner. Hun lagde bl. a. gjenstander for å skaffe penger til krigsskadede som ikke hadde krigspensjon. Olaug Bruns virksomhet ga idéen til etableringen av "Goodwill Produkter A/S" i regi av Røde Kors.
    Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalfangst
    Kunst
    Olaug Brun, Sandefjord; 1955. Olaug Brun startet i 1950 å lage suvenirer av hvaltenner. Hun lagde bl. a. gjenstander for å skaffe penger til krigsskadede som ikke hadde krigspensjon. Olaug Bruns virksomhet ga idéen til etableringen av "Goodwill Produkter A/S" i regi av Røde Kors.
  • DS/Hvb "THORDØNN" i dokk ved Framnæs Mekaniske Værksted, Sandefjord, 01.11.1956. 1941 Bygget som hvalbåt THORDØNN ved Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg for Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Overtatt på beddingen av Den Tyske Kriegsmarine. Omdøpt til. Sjøsatt 29/04, levert 01/07. Satt inn i tjeneste 04/07 som SEELÖWE V-5508 ved 55. Vorpostenflottille stasjonert på norges vestkyst under KSV 6 (Küstensicherungsverband) i Florvåg. 1942 Satt i tjeneste som bevoktningsbåt SEELÖWE V5302 ved 53 Vorpostenflotille som eskorte og sikkerhetsfartøy. I aktiv tjeneste fra 15/03 med base i Stavanger under KSV 5. 1945 Var i tjeneste som kystbevoktningsbåt V-5302 og stasjonert i 53. Vorpostenflottille, Måløy i avd. 5. üstensicherungsverband, Bergen ved krigens slutt. Overført til den tyske minesveiper administrasjonen. Omdøpt til SEELÖWE M. 2008. 1947 Overtatt av Bryde & Dahls Hvalfangerselskap (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Ombygget til hvalbåt. Omdøpt til THORDØNN. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219410400000%20THORDONN.pdf
    Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalbåt
    Hvalfangst
    Dokk
    Dokksatt
    DS/Hvb "THORDØNN" i dokk ved Framnæs Mekaniske Værksted, Sandefjord, 01.11.1956. 1941 Bygget som hvalbåt THORDØNN ved Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg for Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Overtatt på beddingen av Den Tyske Kriegsmarine. Omdøpt til. Sjøsatt 29/04, levert 01/07. Satt inn i tjeneste 04/07 som SEELÖWE V-5508 ved 55. Vorpostenflottille stasjonert på norges vestkyst under KSV 6 (Küstensicherungsverband) i Florvåg. 1942 Satt i tjeneste som bevoktningsbåt SEELÖWE V5302 ved 53 Vorpostenflotille som eskorte og sikkerhetsfartøy. I aktiv tjeneste fra 15/03 med base i Stavanger under KSV 5. 1945 Var i tjeneste som kystbevoktningsbåt V-5302 og stasjonert i 53. Vorpostenflottille, Måløy i avd. 5. üstensicherungsverband, Bergen ved krigens slutt. Overført til den tyske minesveiper administrasjonen. Omdøpt til SEELÖWE M. 2008. 1947 Overtatt av Bryde & Dahls Hvalfangerselskap (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Ombygget til hvalbåt. Omdøpt til THORDØNN. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219410400000%20THORDONN.pdf
  • DS/Hvb "DON CRISTOBAL" passerer Kvernberget i Sandefjords fjorden på vei til Peru; 1956. 1939 Bestilt av Aktieselskapet Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord i november. Bygget ved Framnæs Mekaniske Værksted, Sandefjord. 1940 Beslaglagt på beddingen under bygging i april. 1941 ferdigstilt som forpostbåt KÄRNTEN ved Framnæs mek. Værksted for den tyske marine og går under identitet V-5712. 1945 Overtatt av Aktieselskapet Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Forlater verkstedet 18/10, ombygget til det den opprinnelig var bestilt som, hvalbåt, med navnet GAUPE. 1956 Solgt til Compania Ballenera del Norte, Lima 29/09-1956 og omdøpt DON CHRISTOBAL. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219410100000%20GAUPE.pdf
    Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    DS/Hvb "DON CRISTOBAL" passerer Kvernberget i Sandefjords fjorden på vei til Peru; 1956. 1939 Bestilt av Aktieselskapet Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord i november. Bygget ved Framnæs Mekaniske Værksted, Sandefjord. 1940 Beslaglagt på beddingen under bygging i april. 1941 ferdigstilt som forpostbåt KÄRNTEN ved Framnæs mek. Værksted for den tyske marine og går under identitet V-5712. 1945 Overtatt av Aktieselskapet Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Forlater verkstedet 18/10, ombygget til det den opprinnelig var bestilt som, hvalbåt, med navnet GAUPE. 1956 Solgt til Compania Ballenera del Norte, Lima 29/09-1956 og omdøpt DON CHRISTOBAL. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219410100000%20GAUPE.pdf
  • DS/Hvb "DON JUAN" passerer Kvernberget i Sandefjords fjorden på vei til Peru; 1956. 1942 Bygget som hvalbåt THORGLIMT ved A/S Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for Thor Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord. 1956 Solgt 29/09 til Compania Ballenera del Norte, Callao, Peru. Omdøpt til DON JUAN. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219420100000%20THORGLIMT.htm
    Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    DS/Hvb "DON JUAN" passerer Kvernberget i Sandefjords fjorden på vei til Peru; 1956. 1942 Bygget som hvalbåt THORGLIMT ved A/S Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for Thor Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord. 1956 Solgt 29/09 til Compania Ballenera del Norte, Callao, Peru. Omdøpt til DON JUAN. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219420100000%20THORGLIMT.htm
  • DS/Hvb "DON TOMAS" passerer Kvernberget i Sandefjords fjorden på vei til Peru; 1956. 1941 Bygget som hvalbåt HAUK ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for Aktieselskapet Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Beslaglagt av Die Kriegsmarine for bruk som minesveiper. Døpt CIMBER NM. 12. Levert i desember. 1944 Omdøpt i mai til CIMBER V. 6409. 1947 Overlevert til Aktieselskabet Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Omdøpt til HAUK. 1956 Solgt for NOK 450.000 til Cia. Ballenera del Norte S.A., Callao, Peru. Omdøpt til DON TOMAS i september. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219410500000%20HAUK.htm
    Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    DS/Hvb "DON TOMAS" passerer Kvernberget i Sandefjords fjorden på vei til Peru; 1956. 1941 Bygget som hvalbåt HAUK ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for Aktieselskapet Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Beslaglagt av Die Kriegsmarine for bruk som minesveiper. Døpt CIMBER NM. 12. Levert i desember. 1944 Omdøpt i mai til CIMBER V. 6409. 1947 Overlevert til Aktieselskabet Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Omdøpt til HAUK. 1956 Solgt for NOK 450.000 til Cia. Ballenera del Norte S.A., Callao, Peru. Omdøpt til DON TOMAS i september. Kilde: https://www.skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219410500000%20HAUK.htm
  • MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst; 1956. MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst 08.04.1956, etter endt sesong . Kaia på Thorøya hvor familie og venner venter på at hvalfangerene skal komme i land. 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948. 1956 Sesongen 1955/56 ble resultatet 71.026 fat hvalolje og 25.134 fat spermolje med 13 hvalbåter og 602 mann. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219480600000%20THORSHOVDI.pdf
    Jørgensen Foto
    SLS
    Hjemkomst
    Flytende kokeri
    Kokeri
    Kai
    Hvalfangst
    MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst; 1956. MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst 08.04.1956, etter endt sesong . Kaia på Thorøya hvor familie og venner venter på at hvalfangerene skal komme i land. 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948. 1956 Sesongen 1955/56 ble resultatet 71.026 fat hvalolje og 25.134 fat spermolje med 13 hvalbåter og 602 mann. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219480600000%20THORSHOVDI.pdf
  • MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst; 1956. MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst 08.04.1956, hvalfangrene kjøres inn til Thorøya med havnedrosjene. 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948. 1956 Sesongen 1955/56 ble resultatet 71.026 fat hvalolje og 25.134 fat spermolje med 13 hvalbåter og 602 mann. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219480600000%20THORSHOVDI.pdf
    Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalfangst
    Havnedrosje
    MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst; 1956. MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst 08.04.1956, hvalfangrene kjøres inn til Thorøya med havnedrosjene. 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948. 1956 Sesongen 1955/56 ble resultatet 71.026 fat hvalolje og 25.134 fat spermolje med 13 hvalbåter og 602 mann. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219480600000%20THORSHOVDI.pdf
  • MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst; 1956. MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst 08.04.1956, etter endt sesong . Her bokseres den inn til opplagsplassen ved Thorøya. 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948. 1956 Sesongen 1955/56 ble resultatet 71.026 fat hvalolje og 25.134 fat spermolje med 13 hvalbåter og 602 mann. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219480600000%20THORSHOVDI.pdf
    Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalfangst
    Hjemkomst
    Flytende kokeri
    Kokeri
    MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst; 1956. MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst 08.04.1956, etter endt sesong . Her bokseres den inn til opplagsplassen ved Thorøya. 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948. 1956 Sesongen 1955/56 ble resultatet 71.026 fat hvalolje og 25.134 fat spermolje med 13 hvalbåter og 602 mann. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219480600000%20THORSHOVDI.pdf
  • MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst; 1956. MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst 08.04.1956, etter endt sesong . Famile og venner venter på kaia ved Thorøya. 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948. 1956 Sesongen 1955/56 ble resultatet 71.026 fat hvalolje og 25.134 fat spermolje med 13 hvalbåter og 602 mann. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219480600000%20THORSHOVDI.pdf
    Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalfangst
    Hjemkomst
    Kai
    MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst; 1956. MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst 08.04.1956, etter endt sesong . Famile og venner venter på kaia ved Thorøya. 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948. 1956 Sesongen 1955/56 ble resultatet 71.026 fat hvalolje og 25.134 fat spermolje med 13 hvalbåter og 602 mann. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219480600000%20THORSHOVDI.pdf
  • MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst; 1956. MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst 08.04.1956, etter endt sesong . Her taues den inn til opplagsplassen ved Thorøya av slepebåten Forlandet. Familie og venner har møtt frem på kaia for å ta imot hvalfangerene. 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948. 1956 Sesongen 1955/56 ble resultatet 71.026 fat hvalolje og 25.134 fat spermolje med 13 hvalbåter og 602 mann. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219480600000%20THORSHOVDI.pdf
    Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalfangst
    Hjemkomst
    Flytende kokeri
    Kokeri
    Slepebåt
    MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst; 1956. MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst 08.04.1956, etter endt sesong . Her taues den inn til opplagsplassen ved Thorøya av slepebåten Forlandet. Familie og venner har møtt frem på kaia for å ta imot hvalfangerene. 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948. 1956 Sesongen 1955/56 ble resultatet 71.026 fat hvalolje og 25.134 fat spermolje med 13 hvalbåter og 602 mann. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219480600000%20THORSHOVDI.pdf
  • MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst; 1956. MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst 08.04.1956, etter endt sesong . Her bokseres den inn til opplagsplassen ved Thorøya. 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948. 1956 Sesongen 1955/56 ble resultatet 71.026 fat hvalolje og 25.134 fat spermolje med 13 hvalbåter og 602 mann. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219480600000%20THORSHOVDI.pdf
    Jørgensen Foto
    SLS
    Hjemkomst
    Flytende kokeri
    Kokeri
    Hvalfangst
    MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst; 1956. MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst 08.04.1956, etter endt sesong . Her bokseres den inn til opplagsplassen ved Thorøya. 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948. 1956 Sesongen 1955/56 ble resultatet 71.026 fat hvalolje og 25.134 fat spermolje med 13 hvalbåter og 602 mann. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219480600000%20THORSHOVDI.pdf
  • MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst; 1956. MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst 08.04.1956, etter endt sesong . Famile og venner venter på kaia ved Thorøya. 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948. 1956 Sesongen 1955/56 ble resultatet 71.026 fat hvalolje og 25.134 fat spermolje med 13 hvalbåter og 602 mann. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219480600000%20THORSHOVDI.pdf
    Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalfangst
    Hjemkomst
    Kai
    MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst; 1956. MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst 08.04.1956, etter endt sesong . Famile og venner venter på kaia ved Thorøya. 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948. 1956 Sesongen 1955/56 ble resultatet 71.026 fat hvalolje og 25.134 fat spermolje med 13 hvalbåter og 602 mann. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219480600000%20THORSHOVDI.pdf
  • Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalfangst
    Hvalbåt
    Bil
  • MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst; 1956. MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst 08.04.1956, etter endt sesong . Kaia på Thorøya hvor familie og venner venter på at hvalfangerene skal komme i land. 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948. 1956 Sesongen 1955/56 ble resultatet 71.026 fat hvalolje og 25.134 fat spermolje med 13 hvalbåter og 602 mann. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219480600000%20THORSHOVDI.pdf
    Jørgensen Foto
    SLS
    Hvalfangst
    Hjemkomst
    Flytende kokeri
    Kokeri
    MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst; 1956. MS/Flk Thorshøvdi's hjemkomst 08.04.1956, etter endt sesong . Kaia på Thorøya hvor familie og venner venter på at hvalfangerene skal komme i land. 1948 Bygget som hvalkokeriet THORSHØVDI ved Burmeister & Wains Maskin- og Skipsbyggeri, København for A/S Odd (AS Thor Dahl), Sandefjord. Gikk av stabelen 15/04-1948. Overlevering skjer 19/10-1948. 1956 Sesongen 1955/56 ble resultatet 71.026 fat hvalolje og 25.134 fat spermolje med 13 hvalbåter og 602 mann. Kilde: https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219480600000%20THORSHOVDI.pdf